رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ثبت نام ۵ هزار و ۳۰۰ فعال اقتصادی در سامانه مؤدیان مالیاتی

23:16 - 12 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۶۲۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان امور مالیاتی از ثبت نام داوطلبانه ۵ هزار و ۳۰۰ فعال اقتصادی در سامانه مؤدیان مالیاتی خبر داد.

خبرگزاری میزان_ داود منظور در ارتباط با بخش خبر ۲۱ اظهار داشت: در آستانه اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان هستیم، قانونی که باید از اردیبهشت سال قبل اجرایی می شد اما با توجه به اینکه زیر ساخت های اجرای قانون فراهم نشده بود اجرای آن با تاخیر همراه شد و هم اکنون که در دولت سیزدهم این زیر ساخت ها فراهم شده است در آستانه اجرای آن هستیم.

وی ادامه داد: در این قانون پیش بینی شده که همه خرید و فروش ها و‌ معاملاتی که توسط فعالان اقتصادی انجام می گیرد می بایست در قالب صدور صورت حساب های الکتریکی که نسخه ای از آن صورت حساب ها به سامانه سازمان مالیاتی ارسال می شود انجام گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی خاطر نشان کرد: از زمان اجرای این قانون همه فعالان اقتصادی، اصحاب کسب و کار، کارخانه ها و تولید کنندگان مکلف هستند زمانی که کالایی را می فروشند برای این کالاها صورت حساب الکترونیکی صادر کنند؛ ارزش کالا در این صورت حساب ها درج می شود و اگر کالایی مشمول مالیات باشد میزان مالیات ارزش افزوده نیز درج خواهد شد و نسخه ای از این صورت حساب ها به سامانه ای که ما تحت عنوان سامانه مؤدیان طراحی کردیم ارسال می شود.

منظور افزود: با توجه به اینکه اجرای این قانون همه فعالان اقتصادی از روستا و‌ شهر، از تولیدکنندگان بزرگ تا خرده فروشان را در بر می گیرد به رئیس جمهور و ستاد اقتصادی دولت پیشنهاد کردیم برای اینکه ما بتوانیم آموزش های لازم را به مؤدیان و فعالان اقتصادی ارائه دهیم که در چارچوب دستورالعمل هایی که صادر می شود و این دستورالعمل ها می باید در صدور صورت حساب ها رعایت شود و برای اینکه فعالان اقتصادی صندوق های فروش خود را آماده کنند تا با نرم افزارهایی که ما تعریف می کنیم این صورت حساب ها را ارسال کنند، اجرای قانون به صورت تدریجی انجام شود تا به مردم و فعالان اقتصادی فشاری وارد نشود.

وی تصریح کرد: بر این مبنا، اجرای قانون در ابتدا با مؤدیان و فعالان اقتصادی بزرگ شروع می شود و ما به صورت مرحله به مرحله و تدریجی نهایتا به خرده فروشان و افرادی که کالاها را به مصرف کننده نهایی می فروشند خواهیم رسید.

اولین مرحله فراخوان جهت عضویت در سامانه مؤدیان مالیاتی از شرکت های بورسی و دولتی خواهد بود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: به همین جهت در اولین مرحله فراخوانی که انجام می دهیم از شرکت های بورسی و دولتی دعوت خواهیم کرد تا به عضویت سامانه مؤدیان درآیند و‌ طبق قانون یک فرصت سه ماهه ای را به افرادی که فراخوان می شوند خواهیم داد تا مقدمات اجرای قانون را فراهم کنند و بعد از این مدت وارد فاز اصلی اجرا خواهیم شد که صورت حساب ها باید به صورت منظم می بایست ارسال شود.

ثبت نام ۵ هزار و ۳۰۰ فعال اقتصادی در سامانه مؤدیان مالیاتی

منظور یادآور شد: در زمان رونمایی از این سامانه در هفته مالیات، فراخوان کردیم که افراد علاقمند به صورت داوطلبانه وارد درگاه سامانه الکترونیکی سازمان مالیاتی شوند و با گذر واژه ای که ما در اختیار آنها قرار می دادیم وارد سامانه مؤدیان شوند که تا الان ۵ هزار و ۳۰۰ فعال اقتصادی داوطلبانه وارد سامانه شدند و برای خود کارپوشه ایجاد کردند.

وی تصریح کرد: در این سامانه برای هریک از فعالان اقتصادی که به عضویت در می آیند یک کارپوشه تشکیل می شود که تمام صورت حساب هایی که صادر می کنند و یا صورت حساب هایی که به نام او صادر می شود به این کارپوشه الکترونیکی انتقال داده می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: ثبت نام و عضویت اجباری در این سامانه بر اساس فراخوان خواهد بود که سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای آن را متعاقبا اعلام خواهد کرد ولی این نوید را می دهم که ما در ابتدا با اصناف و مشاغل خرد کاری نداریم و به این ها را در آخرین مراحل ساماندهی خواهیم کرد.

منظور در پایان خاطر نشان کرد: پیش بینی می کنیم فراخوان هایی که انجام می گیرد و اجرای قانون حدودا دو سال به طول انجامد چراکه این کار را به تدریج و آهستگی انجام خواهیم داد تا فشاری به فعالان اقتصادی وارد نشود.

انتهای پیام/


برچسب ها: مالیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *