رئیس کل دادگستری استان کردستان: اوقات رسیدگی در شعب باید افزایش یابد

10:53 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۳۲۳۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: در راستای کاهش پرونده های مانده ، معوق و مسن و کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایتمندی عمومی ، لازم است اوقات رسیدگی در شعب افزایش یابد تا عملکرد مطلوب تری را شاهد باشیم.

خبرگزاری میزان - رئیس کل دادگستری استان کردستان در ابتدای نشست فصلی با شورای معاونان روسای دادگستری و دادستان‌های استان کردستان که در سالن اجتماعات مجتمع قضایی شهید قدوسی سنندج برگزار شد ، اظهار کرد: قضاوت یک شغل نیست بلکه یک منصب است و جایگاه خطیری است که خداوند متعال توفیق به ما عطا کرده تا در این منصب به مردم خدمت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود : هنر مدیریت این است که از امکانات و وضعیت موجود بیشترین بهره وری را داشته باشیم و با تعامل ، هم افزایی و رعایت سلسله مراتب مدیریت موفقی داشته باشیم.

وی خطاب به روسای دادگستری و دادستان های استان تاکید کرد : در مشکلات و مسایل مختلف در حوزه های قضایی باید سریعا و از ابتدا ورود کرد تا از بروز بحران جلوگیری شود و نظارت و مدیریت شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در این نشست قضاوت را یک منصب مهم و حساس دانست و اظهارکرد : قضات و کارکنان دادگستری باید هر چه بیشتر در خودسازی، پیشرفت و کمال معنوی تلاش کنند.

رئیس کل دادگستری استان کردستان در ادامه سخنان خود بر تعامل سازنده و موثر مسئولین قضایی استان با ادارات و نهادهای مختلف تاکید کرد و افزود : دستگاه قضایی در عین استقلال و اقتدار باید تعامل موثری با سایر ادارات اجرایی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی بر ضرورت نظارت و دقت بیشتر در پرونده های مهم استان توسط رئیس دادگستری و دادستانهای استان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در بحث مربوط به جرایم امنیتی، خشن، تصرفات منابع طبیعی، معادن، وضعیت زندان ها و … با حساسیت خاص و مطابق با سیاستهای دستگاه قضایی و دستورات ریاست قوه قضاییه باید اقدام کرد.

وی تثبیت اراضی کشاورزی در استان را از اولویت های مهم دستگاه قضایی ذکر کرد و افزود : در این خصوص دو اقدام مهم باید صورت پذیرد که نخست آگاه سازی مردم و زارعان از طریق رسانه های جمعی و استفاده از ظرفیت سمن ها و حتی دهیاری ها از منافع اجرای قانون حدنگار و سنددار شدن اراضی کشاورزی و نقش موثر این کار در کاهش اختلافات و بالتبع کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری خواهد داشت.

حجت الاسلام حسینی افزود : اقدام دوم، الزام ادارات و مراجع ذیربط از جمله ثبت اسناد و املاک، جهاد کشاورزی و امور اراضی به انجام وظایف قانونی در راستای دستورات و منویات ریاست قوه قضاییه در این حوزه و استفاده از ظرفیت دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار کرد: در راستای کاهش پرونده های مانده، معوق و مسن و کاهش اطاله دادرسی و افزایش رضایتمندی عمومی، لازم است اوقات رسیدگی در شعب افزایش یابد تا عملکرد مطلوب تری را شاهد باشیم و وظیفه نظارتی در این مورد بر عهده معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان و روسای حوزه های قضایی استان است.

حجت الاسلام حسینی ارتقای جایگاه دادگستری استان را در گرو کاهش پرونده های مسن، کاهش موجودی شعب، افزایش اوقات رسیدگی، اتقان آرا و صلح و سازش عنوان کرد و افزود : کمیته اتقان آرای دادگستری استان باید بصورت فعال، منظم و مستمر موضوع ارتقای کیفی آرای صادره راپیگیری و بصورت ماهیانه اقدامات انجام شده را گزارش کنند مضاف براینکه معاونت توسعه حل اختلاف استان نیز باید ضمن آموزش های لازم برای کارکنان شورای حل اختلاف تدابیر لازم را در جهت افزایش سازش در دعاوی حقوقی و کیفری اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد : دادستان‌های حوزه های قضایی با نظارت جدی، موثر و مستمر به ضابطین بویژه ضابطین عام و مراجع انتظامی بر رعایت حقوق شهروندی در این مراجع نظارت کنند.

در پایان این نشست فصلی که بیش از 5 ساعت طول کشید، معاونان رئیس کل دادگستری استان در حوزه های مختلف و روسا و دادستان‌های شهرستان‌های استان طی سخنانی پیشنهادات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *