پزشکی قانونی سال گذشته 3 میلیون گواهی و نظر کارشناسی صادر کرد

8:08 - 11 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۲۸۹۹
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: کار در بخش های مختلف به ویژه حوزه های تخصصی پزشکی قانونی با سختی و صعوبت خاص همراه است و کار کردن در حوزه تشریح به دلیل شرایط خاص آن نیازمند اراده ای پولادین است.

خبرگزاری میزان_ رضا حاج منوچهری با تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، گفت: به دلیل سختی کار در پزشکی قانونی متاسفانه رغبت و تمایل چندانی برای ورود به این سازمان وجود ندارد و در بسیاری از بخش های تخصصی سازمان همکاران من مجاهدانه در حال تلاش و ارائه خدمت به مردم هستند.

وی افزود: در برخی موارد در تالارهای تشریح با اجسادی مواجه می شویم که به دلیل فساد شرایط بسیار نامناسبی دارند و کسی نمی تواند به آن­ها نزدیک شود این درحالی است که همکاران من چنین اجسادی را از نزدیک معاینه، تشریح و تعیین علت مرگ می کنند که لازم است از همین تریبون از همه آنان تشکر کنم.

بیشترین خروجی ما در سال گذشته، پزشکان بودند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان با تأکید بر اینکه همین سختی کار مانع ورود افراد به پزشکی قانونی می شود، اظهار داشت: در بسیاری از آزمون های استخدامی شاهد آن هستیم که هیچ داوطلب و متقاضی برای حضور و استخدام در پزشکی قانونی وجود ندارد ضمن آنکه به دلیل فرسودگی ایجاد شده در این شغل شاهد برون رفت نیروها از مجموعه سازمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکل سازمان در بحث نیروی تخصصی کمبود نیروهای فنی و پزشکان است، گفت: متاسفانه در سال گذشته بیشترین خروج نیرو از سازمان در گروه پزشکان اتفاق افتاد چرا که شاهد هستیم سازمان های پیرامونی از نظر پرداختی بسیار جلوتر از پزشکی قانونی هستند و همین موضوع در کنار سختی کار خروج نیروها را رقم می زند.

حاج منوچهری خاطرنشان کرد: با وجود همه این مشکلات و کمبودها و نیز سختی های خاص کار پزشکی قانونی همکاران سازمان با جدیت و با جان و دل در سراسر کشور مشغول ارائه خدمت هستند و عملکرد سازمان در بخش های مختلف گواهی بر این موضوع است.

وی با تأکید براینکه پزشکی قانونی هیچ جاذبه ای برای اشتغال ندارد و مراجعین ما نیز افراد دردمند و آسیب دیده هستند، گفت: تلاش و خدمت صادقانه کارکنان سازمان مسئولیت ما را در خصوص رسیدگی هرچه بیشتر به این عزیزان و کمک به معیشت آنان دوچندان می کند که امیدواریم در این مسیر از همکاری و مساعدت های نهادهای مربوط بهره مند شویم.

معاون توسعه مدیریت سازمان در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: پزشکی قانونی سازمانی تخصصی است که از سال 1372 به صورت رسمی و به عنوان سازمانی مستقل کار خود را آغاز کرد و با توسعه و پیشرفت در همه حوزه ها روز به روز بالنده تر و توسعه یافته تر شد.

وی ادامه داد: پزشکی قانونی تلاش می کند در چهار حوزه تخصصی معاینات، تشریح، آزمایشگاه و کمیسیون نظرات خود را با رعایت سرعت و دقت و در عین حال داشتن اتقان، ارائه کند تا به احقاق حقوق مردم و استقرار عدالت کمک کرده باشد.

سه هزار نیرو در 446 مرکز به مردم خدمت می دهند

حاج منوچهری افزود: در حال حاضر در 350 شهرستان کشور، 446 مرکز پزشکی قانونی با حدود 3 هزار نیروی انسانی در حال خدمت به مردم است که ثمره این تلاش صدور حدود 3 میلیون گواهی و نظر کارشناسی در سال گذشته (1400) بود.

وی با اشاره به فعالیت و عملکرد استان آذربایجان غربی نیز گفت: در این استان 14 مرکز پزشکی قانونی فعال وجود دارد که در این مراکز 107 نفر در حال ارائه خدمت هستند. ثمره تلاش این همکاران در سه ماهه نخست سال جاری، صدور 17 هزارو 204 گواهی در بخش معاینات بالینی، 545 گواهی در بخش اجساد و بررسی 233 پرونده در حوزه کمیسیون های تخصصی بوده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان ادامه داد: بر اساس برآورد صورت گرفته از وضعیت استان آذربایجان غربی به این نتیجه رسیدیم که این استان از نظر فضای فیزیکی در مرکز استان (ارومیه)، شرایط مناسبی دارد اما در شهرستان های استان وضعیت فضای فیزیکی متفاوت از مرکز است به نحوی که میزان معاینات در شهرستان های استان آذربایجان غربی نسیت به کل کشور برابر با 5.3 درصد بوده در حالیکه فضای فیزیکی آن 2.7 درصد است.

دکتر حاج منوچهری با اشاره به اینکه شهرستان های استان به شدت نیازمند توسعه فضای فیزیکی و مراکز تملیکی هستند، اظهار داشت: از 14 مرکز فعال در استان تنها 7 مرکز تملیکی هستند و با وجود در دست ساخت بودن پروژه تشریح شهرستان خوی و پروژه نقده که از مصوبات امسال بوده و به زودی در سطح ملی وارد مراحل ساخت می شود اما این استان همچنان با مشکل تعداد مرکز در شهرستان ها مواجه است.

وی از آمادگی سازمان پزشکی قانونی کشور برای ساخت پروژه های ملی در شهرهای ماکو، شاهین دژ و پیرانشهر خبر داد و گفت: تحقق این امر نیازمند حمایت و همراهی دستگاه های استان در تأمین زمین مناسب برای این پروژه ها است که در این صورت سازمان به سرعت عملیات ساخت و احداث مرکز را در این شهرستان ها آغاز خواهد کرد.

دکتر حاج منوچهری در ادامه با اشاره به اینکه هر توفیقی نتیجه کار تیمی و همکاری همه جانبه است، گفت: اگر پزشکی قانونی استان در سال های گذشته و شش سال مدیریت مرحوم دکتر روشنی توفیقاتی به دست آورده نتیجه همراهی و همکاری همه کارکنان آن و البته حمایت های رییس کل دادگستری استان از سازمان های تابعه بوده که همچون پدری معنوی این سازمان ها را مورد حمایت قرار داده است.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر روشنی مدیرکل سابق استان و از ایشان به عنوان مدیری دلسوز و تلاشگر یاد و برای آن مرحوم رحمت الهی و همنشینی با اهل بیت (ع) مسئلت نمود و برای دکتر موسی ادیب فر سرپرست پزشکی قانونی استان آذربایجان غربی که سابقه 22 ساله خدمت در بخش های مختلف پزشکی قانونی را دارد موفقیت و توفیق روز افزون آرزو کرد.

نظرات تخصصی پزشکی قانونی نقطه اطمینان بخش پرونده ها است

در ادامه این مراسم ناصر عتباتی رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی نیز گفت: امروزه نقش پزشکی قانونی به عنوان سازمانی کارشناسی در عرصه های مختلف برای همگان شفاف و روشن در شئونات مختلف زندگی مردم و پرونده های قضایی و غیر قضایی مشهود است.

وی ادامه داد: ورود تخصصی پزشکی قانونی در پرونده های حقوقی و کیفری نقش پررنگی دارد و نظرات تخصصی آن نقطه اطمینان بخش برای قاضی در صدور آرای قضایی است.

عتباتی با بیان اینکه پزشکی قانونی سازمانی علمی و کاملا تخصصی است، تصریح کرد: در ارجاعاتی که از سوی همکاران من به پزشکی قانونی صورت می گیرد شاهد آن هستیم که نظرات تخصصی آنان در پرونده ها گره گشایی می کند و بسیاری از مشکلات با نقطه نظرات علمی آنان برطرف می شود.

رییس کل دادگستری استان آذربایجان غربی ادامه داد: حضور پزشکان قانونی در صحنه های جرم و حادثه، نقطه اطمینان بخش محسوب می شود چرا که در بسیاری موارد شاهد آن هستیم که با اعلام نظر پزشکی قانونی در صحنه حادثه مسیر پرونده به طور کامل تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند در پرونده های قضایی نظر نهایی توسط قاضی پرونده صادر می شود اما قطعا همه دست اندرکاران و از جمله کارشناسان پزشکی قانونی در احقاق حق و تعیین تکلیف پرونده سهیم هستند.

عتباتی در ادامه با اشاره به وضعیت استان آذربایجان غربی گفت: این استان در حوزه پزشکی قانونی از وضعیت خاصی برخوردار است و مأموریت ها در این استان با حساسیت بیشتری همراه است.

وی افزایش سرعت در رسیدگی به پرونده ها را با رعایت دقت و صحت امری ضروری برشمرد و افزود: حساسیت های موجود در استان می طلبد که در همه زمینه ها خود را بیش از پیش تجهیز کنیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری پاسخگوی درخواست های مردم باشیم زیرا خدمات تخصصی پزشکی قانونی به عنوان مثال یک کالبدگشایی و تعیین علت فوت می تواند از بسیاری بحران ها و تبعات ناشی از آن در یک منطقه یا شهر جلوگیری کند.

رییس کل دادگستری استان با تأکید مجدد بر اینکه سرعت در کار با رعایت دقت و صحت بسیار مهم است، اذعان داشت: تلاش همه ما در مجموعه دستگاه قضا ارائه خدمت صادقانه، بدون منت و کم هزینه به مردم است و در این مسیر، دادگستری استان حمایت های لازم را از سازمان های تابعه و از جمله مجموعه پزشکی قانونی خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضایل اخلاقی و سابقه مدیریتی درخشان مرحوم دکتر روشنی در سمت مدیرکلی پزشکی قانونی استان، برای آن مرحوم طلب مغفرت کرد و افزود: در ادامه مسیر ایشان برای دکتر ادیب فر سرپرست جدید پزشکی قانونی استان آرزوی توفیق دارم و اعلام می کنم که مجموعه دستگاه قضا در استان و مدیریت آن و نیز سازمان های تابعه قضایی، وکلا، کارشناسان و ... در خدمت پزشکی قانونی و آماده همکاری با این نهاد برای رفع مشکلات آن هستند.

وی گفت: مجموعه قضایی استان و مدیریت دادگستری از مشکلات و نیازمندی های سازمان های تابعه غافل نمی شود و علاوه بر آن تا حد امکان و با استفاده از ظرفیت های دستگاه قضایی برای رفع مشکلات دیگر نهادهای اجرایی و دولتی نیز اقدام می کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پزشکی قانونی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *