بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای و سابقه دار در دادستانی کردستان تشکیل شد

10:56 - 10 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۱۵۷۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کردستان از تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمین حرفه ای و سابقه دار در دادسرای استان خبر داد و گفت : کمیته فرعی مقابله با سرقت در مرکز استان و شهرستان‌ها و قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت نیز تشکیل شده است.

خبرگزاری میزان - با حضور رئیس کل دادگستری استان کردستان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی و انتظامی استان، جلسه شورای پیشگیری از جرم استان در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری کردستان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را تسلیت گفت و اظهارکرد: وقتی در جامعه سرقتی رخ می دهد فقط امنیت زیرسوال نمی رود بلکه مردم احساس امنیت شان نیز مخدوش می شود و علاوه بر خسارات مالی دچار تالمات روحی نیز می شوند و از این رو یکی از انتظارات به حق مردم از حاکمیت پیشگیری ، برخورد و مقابله جدی با بزه سرقت است.

وی افزود : مسئولیت دستگاه قضایی در قالب شورای پیشگیری از وقوع جرم در دو حوزه تعریف می شود که در وهله اول وظایفی که مشخصا متوجه دستگاه قضایی است به عنوان مثال در خصوص سرقت انجام تحقیقات جامع و کامل و صدور قرار متناسب در دادسرا و صدور حکم متناسب ( با لحاظ قواعد تعدد و تکرار جرم) در دادگاه و همچنین اجرای دقیق حکم و خودداری از اعطای تسهیلات رفاهی و قانونی به سارقان حرفه ای و سابقه دار از وظایف خاص دستگاه قضاست.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در شورای پیشگیری از جرم استان کردستان از تشکیل قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت خبر داد و اظهارکرد: ضروری است تا گشت رضویون در استان فعال‌تر شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تاکید کرد : وظیفه دوم دستگاه قضا نظارت جدی بر انجام وظایف قانونی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی در حوزه پیشگیری از سرقت است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان آمار سرقت را از حیث وقوع در استان کردستان در قیاس با آمار کشوری پایین توصیف و اظهار کرد : بحث ساختمانهای نیمه کاره ، مخروبه و متروکه در استان سریعا باید تعیین تکلیف شود و گشت رضویون باید فعالتر شود.

حجت الاسلام حسینی از تشکیل بانک اطلاعاتی مجرمین حرفه ای و سابقه دار در دادسرای استان خبر داد و گفت : کمیته فرعی مقابله با سرقت در مرکز استان و شهرستانها و قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت نیز تشکیل شده است.

وی افزود : با عنایت به آمار سرقت های اتومبیل به نظر می رسد یکی از دلایل آن عدم وجود پارکینگ در اماکن مسکونی و تجاری است که در این حوزه وظیفه شهرداری و کمیسیون‌های ماده 100 است که بدون اغماض و لحاظ مسائل و مصالح مالی با متخلفین برخورد کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان تاکید کرد : در حوزه سرقت از مدارس وظیفه آموزش و پرورش تقویت تمهیدات حفاظتی مدارس است که باید دادستانهای استان از باب حقوق عامه بر این امر نظارت نمایند و با توجه به اینکه بسیاری از سرقتهای خرد توسط معتادین متجاهر انجام می شود وظیفه استانداری و اداره بهزیستی است که با استفاده از منابع مالی مربوطه و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین در ایجاد کمپ ماده 16 در استان تسریع نموده و دبیر شورا نیز بر این امر نظارت کنند.

وی افزود : در حوزه سرقت دریچه ها و منهول های فاضلاب وظیفه شرکت آب و فاظلاب استان این است که با فوریت نسبت به تعویض دریچه های موجود و جایگزین کردن دریچه های سرقت شده اقدام کنند و دادستان مرکز استان از باب حقوق عامه با تعیین ضرب الاجل بر این امر نظارت جدی کنند.

حجت الاسلام حسینی نقش صداوسیما و رسانه های جمعی و فضای مجازی در آگاه سازی مردم در تقویت تمهیدات حفاظتی از اماکن مسکونی و تجاری را موثر و قابل توجه دانست و تاکید کرد : مصوبات این شورا توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ، دادستان های مرکز استان و شهرستانهای استان تا حصول نتیجه مطلوب باید پیگیری و اجرایی شود.

همچنین محمد جباری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در این جلسه اظهار کرد : متاسفانه بخش عمده ای از سرقتهای سنندج در مناطق خاصی از شهر رخ می دهد که ضروری است تا در این نواحی کلانتری ها فعالتر شوند و از لحاظ نیروی انسانی تقویت شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *