نقشه راه سنگر آینده

15:11 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۰۸۱۶
امام جمعه پردیس در یادداشتی به بررسی موضوع دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با ائمه جمعه سراسر کشور پرداخته است.

خبرگزاری میزان _ حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، امام جمعه پردیس طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: رهبر معظم انقلاب با سخنان حکیمانه و راهبردی، فرزندان خود را در جایگاه استثنایی نماز جمعه که در میان فرایض دینی، حتی از حج هم فراتر است مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: «نماز جمعه ذکرالله است و اجتماع نماز جمعه که هر هفته برگزار می‌شود، هر چه باشکوه‌تر و پرجمعیت‌تر برگزار بشود، خیرات و برکات ذکر الله بیشتر بر این اجتماع نازل می‌شود، لذا امام جمعه با همراهی مردم باید این اجتماع هفتگی را با برنامه‌ریزی‌های متنوع و دقیق برشکوهش بیفزاید.»

مقام معظم رهبری اجتماع نماز جمعه را با حج مقایسه و جایگاه نماز جمعه را از حج هم فراتر دانسته‌اند. این یعنی آن آثار و برکاتی که برای حج هست، مانند معنویت و معرفت و بصیرت و خودسازی و ازخودگذشتگی و ایثار و اتحاد بین مسلمین و برائت از دشمنان که سالی یک بار و برخی از آن‌ها به صورت نمادین اتفاق می‌افتد، همه آن‌ها نه سالی یک بار بلکه هفته‌ای یک بار این اجتماع با تمام آن آثار و برکات به صورت میدانی انجام می‌پذیرد و همین امر باعث گردیده مردم و دوستداران انقلاب بیشترین امید را به نماز جمعه و این نهاد مقدس داشته باشند و بهترین پناهگاه خود را نماز جمعه بدانند و خواسته‌ها و نیاز‌های خود را در این اجتماع بزرگ مطرح و از این مسیر مطالبات خود را پیگیری و به ثمر برسانند.

از طرف دیگر دشمنان آن مقداری که از نماز جمعه وحشت دارند، از اجتماع حج ندارند، چون این اجتماع حج سالی یک بار برگزار می‌گردد، اما اجتماع نماز جمعه هر هفته برگزار می‌گردد و دروغ‌ها و شایعات و هجمه‌های دشمنان را بر علیه اسلام و انقلاب و مسلمانان را افشاگری می‌کند و زحمات و هزینه‌های دشمن برای نابودی اسلام و انقلاب و برای ناامید‌سازی ملت را بر باد می‌دهد و با جهاد تبیینی که در نماز جمعه صورت می‌گیرد، تمام نقشه‌های شوم آن‌ها را نقش برآب می‌کند.

بنابر این مقام معظم رهبری با نگاه عمیق و تیزبین خود همه را به جایگاه استثنایی نماز جمعه توجه دادند که باید این فرصت استثنایی را با برنامه‌ریزی‌های دقیق قدر دانست.

این جایگاه استثنایی با این همه آثار و برکات نباید کوتاهی در آن صورت گیرد و کوتاهی‌های صورت‌گرفته را باید با راهکار‌های دقیق برطرف کرد. مقام معظم رهبری در این بخش فرمودند که کوتاهی‌هایی در نماز جمعه صورت پذیرفته است که با دو روش می‌توان آن کوتاهی‌ها را برطرف کرد که هر دو روش، بر دوش امام جمعه است.

یکی از اقدامات این است که امام جمعه علاوه بر توصیه به تقوا در خطبه‌های روز جمعه، تقوای عملی را در تمام ایام هفته سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهد، چون مردم از امام جمعه که منتسب به ولایت است و با توجه به مسئولیت سنگینی که بر عهده دارد، تقوای عملی و عمل به گفته‌های خود را انتظار دارند و اگر این انتظار مردم محقق نشود و در رفتار امام جمعه بی‌تقوایی مشاهده بکنند، به شدت عصبانی می‌شوند و با نیامدن خود به نماز جمعه اعتراض خود را به نمایش می‌گذارند و این نیامدن مردم که حضورشان روح و قدرت نماز جمعه است، نماز جمعه را از حیات و نشاط و معنویت و استواری در برابر دشمنان و قدرت بازمی‌دارد و یک نماز بی‌خاصیت را در جامعه دینی و اسلامی بر جای می‌گذارد.

- یکی از ملاحظات جدی که مقام معظم رهبری در این نقشه راه برای سربازان خود داشتند که بجا، دقیق و حکیمانه بود، راجع به ورود ائمه جمعه به فعالیت‌های اقتصادی است که امام جمعه را از پناهگاه بودن و پدرمعنوی بودن تنزل داده و مردم او را به عنوان کاسب و دنیاطلب می‌نگرند و دیگر حرف‌های معنوی و معرفتی و دینی و فرهنگی را از او نمی‌پذیرند.

از طرفی دیگر فعالیت‌های اقتصادی برای امام جمعه روحیه و باور و نگاه و تفکر امام جمعه را نیز از فرهنگی به اقتصادی تغییر داده و دیگر نمی‌تواند برنامه فرهنگی و دینی برای اجتماع منطقه خود بریزد و راهبری فرهنگی داشته باشد.

از سوی دیگر در نتیجه این کار، افراد خیر با اخلاص از اطراف امام جمعه فعال اقتصادی پراکنده شده و افرادی که به ظاهر خیر هستند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، اطراف امام جمعه را گرفته و مسیر او را از حامی مظلوم بودن به حامی ظالم بودن تغییر می‌دهند.

همچنین مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود دومین کوتاهی را که امام جمعه باید برطرف بکند، در محتوای خطبه‌ها بیان فرمودند و امام جمعه را سخنگوی انقلاب اسلامی دانستند و فرمودند که سخنگوی انقلاب یعنی تبیین‌کننده مبانی انقلاب و مطالبه‌کننده مطالبات انقلاب که همان مطالبات مردم می‌باشد، چون مردم صاحبان این انقلاب هستند، لذا مطالبات مردم همان مطالبات انقلاب نیز است، البته امام جمعه باید توجه داشته باشد که خیلی از افراد دنیاطلب و برخی که پیاده‌نظام غرب هستند، خیلی تلاش می‌کنند با برنامه‌های متنوع و متعدد و با حادثه‌سازی و اطلاعات غلط امام جمعه را سخنگوی خود قرار دهند، ولی امام جمعه باید با هوشیاری اخبار و اطلاعات را با میزان انقلاب بسنجد و اگر همسو با انقلاب بود، بیان کند، در غیر این صورت از بیان آن خودداری کند.

در همین راستا امام جمعه باید در خطبه‌های پرمحتوای خود پاسخ سؤالات مردم را بدهد و با شبهه‌پراکنی‌های دائم بدخواهان مقابله بکند و این مستلزم بصیرت و بالا بردن سطح علمی است، زیرا یکی از ابزار‌های مهم و اثرگذار دشمن برانداز همین شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی است که حتی جای قاتل و شهید و امام و یزید را نیز عوض می‌کند که تشخیص و تبیین این موارد باید در خطبه‌های نماز جمعه صورت پذیرد.

رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی یکی از مواضع متین و منطقی خود را به عنوان الگو بیان فرمودند. مانند بحث حجاب که فرمودند: «به ما می‌گویند شما در برابر بدحجابی دفاع نمی‌کنی؟ گفتم که من به دشمنان حمله می‌کنم نه دفاع» که این از شجاعت، بصیرت، دغدغه فرهنگی و دینی ایشان حکایت دارد، یعنی ما نیز از مقام معظم رهبری باید الگو بگیریم که در اینگونه موارد باید با دشمن مقابله کرد، زیرا آن‌ها همانند یزیدیان و با نفوذ فکری، هم خواص را می‌خرند و هم مردم عوام را با تهدید همراه خود می‌کنند.

مقام معظم رهبری برخلاف برخورد‌های مردم و مسئولان با بدحجابی، موضعی متفاوت و منطقی را گرفتند و فرمودند که منطق استعماری غرب که آتش‌بیار معرکه است را باید افشا کرد و نگذاشت آن‌ها با تبلیغات سوء و بهانه‌های مختلف، به بانوان ایرانی حمله کرده و از این طریق نقش ارزنده و اساسی بانوان را در اسلام و انقلاب ضعیف کنند.

مقام معظم رهبری در مقابل، ویژگی‌های شرافتمندانه زنان ایرانی را بیان کردند و فرمودند: «زن باشرف ایرانی تمدن ۲۰۰ ساله غربی را باطل کرد» که خود این جمله هم افشاگری است و هم معرفی زنان جامعه اسلامی به دنیا و ایجاد امید و انگیزه به بانوان باشرف ایرانی. این شیوه رهبر معظم انقلاب یکی از بهترین و اخلاقی‌ترین و اثرگذارترین شیوه‌هاست که امامان جمعه باید به ایشان تأسی کنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *