چند راهکار برای روشن کردن تنور سینما در محرم و صفر

12:37 - 08 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۸۸۶۲
کارشناسان می‌گویند با عملی کردن راهکارهایی مطمئن، نسبت به سودآور کردن سینماها طی دو ماه محرم و صفر، می‌توان امیدهای بسیار داشت.

خبرگزاری میزان _ ایرنا نوشت: با آغاز ماه محرم، نمایش ۴ فیلم کمدی از امروز در سینماهای سراسر کشور متوقف می‌شود تا یک سقوط آزاد محض در گیشه، در انتظار سینمای ایران باشد.

البته با توجه به تعطیلی چند روزه سینماها طی هفته آینده، این رکود، شدت بیشتری به خود گرفته و بنابراین ضرورت حکم می‌کند برای نیمه دوم محرم و تمامی ماه صفر، با یک برنامه‌ریزی درست، از خسارت بیشتر به سینماها جلوگیری به عمل آید.

این ضرورت زمانی جدی‌تر می‌شود که با رصد وضعیت فروش فیلم‌ها طی دو ماه محرم و صفر سالیان گذشته، متوجه می‌شویم که در این دو ماه، فیلم‌ها با افت فاحشی به لحاظ تعداد مخاطب مواجه شده و فارغ از محتوای آثار، استقبال چندانی از این فیلم‌ها به عمل نمی‌آید.

بر روی کاغذ، این روند برای محرم و صفر امسال، با دور تندتری رقم خواهد خورد و بسیار تاسف‌بار خواهد بود در سالی که نمایش (اکران) نوروز، عیدفطر و نمایش تابستان آن، اتفاق ویژه‌ای را در سینمای ایران رقم نزد، حال بخواهیم دوماه پایانی تابستان را نیز این‌چنین خنثی دانسته و تابستان را به فصل سوخته سینما تبدیل کنیم.

البته در سال‌هایی که مدیران سینمایی و سینماداران برای نمایش ماه رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای داشتند، سبب شد تا این نمایش به یکی از طلایی‌ترین نمایش‌های سال تبدیل شود و برای محرم و صفر نیز می‌توان با در نظر گرفتن تدابیری، رونقی نسبی را به سینماها بازگرداند تا سینما با دستی پر به استقبال پائیز برود.

در ادامه، ایرنا، سه راهکاری را مطرح می‌کند که از قابلیت اجرایی بالایی برخوردار بوده و نمایش این دو ماه را با رونق مواجه خواهد کرد.

۱.لازم‌الاجرا شدن طرح بلیت شناور

بسیار عجیب است که چرا چنین طرح آزموده شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته، در ایران، با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. این تعجب زمانی بیشتر می‌شود که حتی پس از رشد ۳۵ درصدی مخاطبان چند فیلمی که بلیت شناور برای آنها به صورت آزمایشی پیاده‌سازی شد، باز هم مدیران سینمایی کشور و سینماداران، تمایلی کافی برای لازم‌الاجراکردن این طرح تضمینی نشان نمی دهند.

در این طرح، نوبت ها (سانس‌)، بسته به موقعیت زمانی، از قیمت‌های شناور برخوردار هستند و این شکست قیمت‌ها در ساعات مختلف روز سبب می‌شود تا مخاطبان هدف بیشتری، بسته به تمکن مالی، از فیلم‌ها استقبال کنند. این طرح به ویژه برای جوانان و دانشجویانی که نمی‌توانند مخاطبان نوبت‌های شبانه باشند، از اهمیت بسیاری برخوردار است و سبب می‌شود تا ضریب اشغال سینماهای کشور در نوبت‌های ظهر و بعدازظهر، تا حدود قابل توجهی، افزایش یابد.

۲.نیم‌بها شدن نوبت‌های روزانه سینماها

اگر طرح بلیت شناور به عنوان یک طرح استاندارد جهانی، مورد پذیرش واقع نشود، می‌توان به نیم‌بها کردن تمامی نوبت‌های روزانه سینماهای کشور طی ۲ ماه محرم و صفر به شکلی ویژه اندیشید؛ طرحی که در ماه رمضان امسال نیز به شکلی کج‌دارومریز به کار بسته شد اما به دلیل نبود خوراک کافی، نتوانست به نتیجه مطلوب برسد. بنابراین کاملا مشخص است که اگر نوبت‌های روزانه سینماهای کشور طی این دو ماه به شکل نیم‌بها ارائه شود، قطعا درصد رشد قابل‌توجهی نصیب گیشه سینماهای کشور خواهد شد.

۳. نمایش گسترده

تعطیلات چندروزه محرم، زمان بسیار مناسبی برای کنار گذاشتن فیلم‌هایی است که امتحان خود را در گیشه پس داده‌اند. بنابراین با باز شدن فضا، از ۱۹ مرداد، زمینه خوبی برای نمایش فیلم‌های پرمخاطب فراهم می‌شود.

این قاعده، بارها به اثبات رسیده که مخاطب از هر فیلم خوبی، در هر برهه زمانی، استقبال می‌کند. لذا بازه محرم و صفر، که طی آن، فرصت مناسبی برای استقبال از آثار روی پرده فراهم است، زمان بسیار خوبی برای نمایش آثار درخور توجه است. قطعا تلاش برای نمایش فیلم‌های مخاطب‌پسند طی این دوماه، زمینه را برای جذب حداکثری فراهم خواهد کرد. مدیران سینمایی نباید مرعوب نام این دوماه شده و قاعده را این‌گونه فرض کنند که طی این دوماه، اقبال چندانی در حوزه استقبال مخاطبان صورت نخواهد گرفت.

مدیران سینمایی کشور که همواره تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد نمایش فیلم خوب قرار می‌دادند، این‌بار باید چرخشی معنادار به سمت مخاطب داشته باشند و زمینه‌هایی را فراهم کنند تا مخاطب به سینما بیاید. یعنی به جای تمرکز بر روی فیلم، بر روی مخاطب توجه شود تا با نمایش هر فیلمی، پای آنها به سینما باز شود. همین که مخاطب به سینما آمد، یعنی سینمای ایران یک قدم به صنعتی شدن نزدیک می‌شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر با اجرایی کردن راهکارهایی که ضمانت بسیار بالایی در جهت گرم کردن تنور گیشه دارند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *