عذرخواهی بیهوده پاپ؛ تنها پاسخ به سوءاستفاده گسترده در کلیسا

11:42 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۴۴۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
این نخستین بار نیست که رئیس کاتولیک‌های جهان به دلیل سوء استفاده کلیسا عذرخواهی می‌کند اما اقدامی عملی برای پاسخگو کردن عاملان صورت نگرفته است.

خبرگزاری میزان - پاپ فرانسیس، اخیرا از جامعه بومی کانادا به خاطر نقشی که کلیسای کاتولیک در نظارت بر چندین دهه سوء استفاده در برخی از مدارس شبانه‌روزی بومیان این کشور داشته، عذرخواهی کرد.

مدارسی که هم توسط کلیساها و هم دولت فدرال کانادا اداره می‌شدند، حدود 150 هزار کودک بومی را از خانواده‌هایشان حذف و از گرسنگی، خشونت جنسی و دیگر آزارها برای جذب اجباری آنها استفاده کردند.

اما این نخستین باری نیست که پاپ فرانسیس یا حتی پیشینیان وی برای جنایات و تخلفات کلیسا درخواست بخشش می‌کنند؛ در واقع، اظهارات اخیر پاپ جدیدترین مورد از یک رشته عذرخواهی وی در سال‌های اخیر بود.

همه درخواست‌ها به طور کامل کلیسا را ​​درگیر نکرده‌اند؛ در عوض افراد را به خاطر اشتباه یا رفتار نادرست تنها سرزنش می‌کنند.

«فرانسیس»، که اهل آرژانتین است، به زبان اسپانیایی خود گفت «من عمیقا متاسفم برای روش‌هایی که متأسفانه بسیاری از ذهنیت استعمارگر قدرت‌هایی که مردم بومی را سرکوب می‌کردند، حمایت کردند.»

وی نخستین پاپ آمریکای لاتین است و از زمانی که در سال 2013 به ریاست کلیسای کاتولیک رسید، چندین بار عذرخواهی کرده است، به ویژه به دلیل آزار جنسی گسترده در کلیسا.

پاپ در نامه‌ای به اسقف‌های شیلی در سال 2018، به «خطاهای جدی» در رسیدگی به یک رسوایی سوء استفاده جنسی اعتراف کرد؛ سپس در همان سال، او نامه‌ای طولانی به کاتولیک‌های سراسر جهان نوشت و در آن از نقش کلیسا در سوء استفاده از خردسالان و پوشش بعدی آن ابراز تأسف کرد و گفت «ما هیچ توجهی به بچه‌های کوچک نشان ندادیم؛ ما آنها را رها کردیم.»

وی در سال 2015، در سفری به «بولیوی»، به خاطر «گناهان بسیار ... مرتکب شده علیه مردم بومی» عذرخواهی کرد.

این موضوع محدود به پاپ فرانسیس نبوده و پیشینیان وی نیز این روند را ادامه دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که پاپ «ژان پل» در دهه‌های 1980 و 1990، در حالی که از کشورهای آفریقایی بازدید می‌کرد، به طور مداوم به خاطر نقش کلیسا در تجارت برده عذرخواهی کرد.

با این وجود درباره انواع سوء استفاده‌هایی که در طول سالیان در کلیساهای سراسر جهان روی داده، پاپ تنها به عذرخواهی اکتفا کرده و اقدامی در راستای پیگیری سوء استفاده‌ها و مجازات عاملان آن صورت نگرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *