ارتقا پارک‌های علم و فناوری در اولویت برنامه‌های بین المللی وزارت علوم است

12:46 - 04 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۳۱۶۵
رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: توسعه پارک ها و پردیس های فناوری به ویژه همکاری با سازمان های اسلامی یکی از برنامه‌های بین المللی وزارت علوم است.

وحید حدادی اصل در گفت وگو با میزان گفت:در حوزه همکاری های علمی و بین المللی باید تمام فعالیت‌ ها منتج به نتیجه باشد صرفا ارائه مقاله و کارهای پژوهشی کفایت نمی کند بنابراین در این حوزه ارتقا پارک های علم و فناوری بین المللی می تواند راه گشا باشد .

وی ادامه داد: در حال حاضر با 70 سازمان بین المللی ارتباط داریم اما هدف ما تنها برقراری ارتباط نیست آنچه اهمیت دارد دستیابی به نتایج است، نتایجی که درحوزه صنعت نمایان باشد از این رو برای رشد این مراکز در راستای همین اهداف باید تلاش کنیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور همکاری های بین المللی تصریح کرد: درگذشته روال بر همکاری های تحقیقاتی دانشگاهی بوده است اما در چند وقت اخیر فعالیت‌ها به سمت توسعه پارک ها و پردیس های فناوری به ویژه همکاری با سازمان های اسلامی در حرکت است .

حدادی اصل در مورد سیاست جدید در حوزه همکاری های علمی و بین المللی گفت : تا چندی پیش سیاست بر اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور بوده است اما با توجه به اینکه در حال حاضر 139 دانشگاه رسمی دولتی و مضاف بر آن دانشگاه آزاد و پیام نور داریم که در حد استاندارهای بین المللی در حال فعالیت هستند این سیاست را وارونه در پیش خواهیم گرفت .

وی گفت :با توجه به سطح علمی دانشگاه های کشور بسیاری از دانشجویان از کشوهای همسایه مشتاق به تحصیل در کشورمان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند به طوری که در حال حاضر 57 هزار دانشجوی بین المللی در کشور داریم.

حدادی اصل گفت : علاوه بر بحث تبادل دانشجو بحث دیگر ،ارتباطات اساتید و آموزش و تبادل آن ها است مثلا بعضی از کشورهای همسایه و هم سو هستند که می توان با آن ها در زمینه تبادل اساتید همکاری کنیم که در این زمینه نیز تا به حال موفق عمل کردیم و کارهای خوبی صورت گرفته است .

وی تصریح کرد: بحث انتقال تکنولوژی و فناوری به عنوان سومین موضوع مهم در همکاری های بین المللی مورد توجه است که با تلاش های صورت گرفته در این بخش در حال انجام فعالیت های مثبتی هستیم. اولویت درهمکاری های علمی و بین المللی کشورهای همسو که نیازمند تکنولوژی کشورمان است از اولویت ها درهمکاری های علمی و بین المللی است.

وی در پایان در خصوص معضل تحریم ها در حوزه همکاری ها و ارتباطات بین المللی نیز گفت: تحریم ها صد درصد آزار دهنده است وهمچنان یکی از گلایه های سازمان های بین المللی نیز بحث پرداخت حق عضویت ایران بوده که این موضوع با همکاری وزارت خارجه در مواردی مرتفع شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزارت علوم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *