رئیس توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: شاخص سازی در حوزه فرهنگ از سخت‌ترین کارهاست

20:28 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۲۳۰۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
ئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در همایش ملی ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بر سخت بودن شاخص سازی در حوزه فرهنگ تاکید کرد.

خبرگزاری میزان_ حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت :شاخص سازی در حوزه فرهنگ از سخت‌ترین کارهاست .

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: افرادی که می خواهند در حوزه اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی فعالیت کنند باید از دو قوس صعود و نزول که استعاره ای وام گرفته از مباحث عرفانی است را مد نظر قرار دهند.

وی افزود : قوس اول در تدوین و مباحث نظری همچون پژوهش و تحقیقات و تبدیل آن به مدل ها، معیار ها شاخص ها و یک مدل استاندارد برای کار در هر حوزه است.

وی گفت:گام اول از بالا آغاز می شود و قوس نزول است که مدیریت از بالا و نگاه قیاسی مد نظر است که با مطالعه اندیشه و مباحثه آغاز می شود اما این تنها کافی نیست، قوس صعود هم لازم است یعنی یک رفت و برگشت لازم است . بهترین تجربه این است که زمانی که میخواهیم یک سند اخلاقی را تولید کنیم ابتدا به مشارکت بگذاریم و همکاری ها را جذب کنیم. در ضمن این امر با آموزش اتفاق می افتد. کارگاه های عملی شکل می‌گیرد و همراه سازی و همدل سازی حاصل می شود.

وی افزود: در کشور ما در حوزه مسائل اخلاقی در مقام تدوین پیشرفت خوبی وجود داشته و در همه سازمان ها، تحقیقات زیادی انجام شده و سند اخلاقی و مسئولیت اجتماعی همه سازمان ها مشخص شده است. آنچه که بسیار کم است اقدام در این حوزه ها و اجرا است.

وی با بیان اینکه گام دوم پس از آن اجرا است، گفت: اجرا بسیار سخت و دشوار است اما شدنی است. برای اجرا باید قوس نزول و صعود دوباره اتفاق بیفتد. یعنی باید شاخصی که ابلاغ می کنید عملیات اجرایی هم به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اظهار کرد:در حوزه کار فرهنگی در قوه قضاییه مدل سازی و استاندارد سازی و امتیاز دهی انجام و نزدیک به ۷۰۰ دوره اخلاق حرفه ای برگزار شده است .

وی ادامه داد: برای عملی شدن شاخص ها پیگیری انجام و سنجش انجام شد. این امر سبب شده رقابتی عجیب در دادگستری ها در حوزه کار فرهنگی ایجاد شود، چرا که تا قبل توجه بیشتر بر کار حرفه ای بود .

وی گفت :اگر می‌خواهیم در هر سازمانی اخلاق حرفه‌ای عملیاتی شود رهبری آن سازمان باید فکر اندیشه و برنامه هایش در راستای پیگیری اجرای برنامه ها باشد .از طرفی مشارکت بدنه را باید طلب کند که این کار مهم و دشوار است .

وی تصریح کرد:توصیه می کنم همه اول از خود شروع کنند. مدیریت ها اول از خود شروع کنند راهبری را به عهده گیرند و این موضوع را هم عالمانه و هم با برنامه پیگیری کنند تا در سازمان ها شاهده اخلاق حرفه‌ای باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: در بدنه نهادهای غیر دولتی این کار آسان است اما در بدنه حاکمیت کار بسیار دشواری است و نیاز به افرادی با اراده قوی ، دانش کافی و تجربه مفید و با پیگیری مداوم دارد چرا که زمانی که پیگیری موفق باشد موفقیت حاصل می شود.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *