نقض حقوق بشر در زندان‎های بلژیک/از ازدحام جمعیت زندانیان تا نبود زیرساخت‌های بهداشتی

10:24 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۹۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشر در زندان‌های بلژیک مشکلی است که با وجود انتقادها و اعتراض‌های مکرر همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – یک گزارش نشان می‎دهد شرایط بد بازداشت و حبس در زندان‌های بلژیک بحرانی است که در میانه بی توجهی مقام‌های این کشور ادامه داشته و قربانی می‌گیرد.

زندان‌های بلژیک با مشکلات ساختاری متعددی مواجه هستند؛ این مشکلات طیف گسترده ای دارند و از شلوغی بیش از حد زندان‌ها تا شرایط بد بازداشت، از فرسودگی ساختمان‌های زندان‌ها تا نبود زیرساخت‌های بهداشتی را شامل می‎شوند.

«وب سایت سازمان ملل» در گزارشی که در ماه جولای 2021 منتشر کرد، به موارد متعدد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های بلژیک پرداخت.

براساس این گزارش، استفاده بیش از حد از زور توسط پلیس بلژیک به مرگ چند بازداشت شده منجر شد.

ضمن این که شلوغی بیش از حد زندان‌ها و شرایط بد آن‌ها به ویژه شش زندان، مشکلات بهداشتی را سبب شده بود که هجوم موش‌ها از جمله آن‌هاست.

بازداشت سیستماتیک پناهجویان در مرز بلژیک مورد مهم نقض حقوق بشر در این کشور است که آن‌ها را در معرض سطح بالایی از مخاطرات قرار می‌دهد.

«بروکسل تایمز» نیز اخیرا در گزارشی به موضوع جمعیت فزاینده زندان‌ها در بلژیک پرداخته و نوشت که زندان‌های «بروکسل» که پیش از شیوع کرونا و تقریبا از دو دهه پیش دچار مشکل ازدحام جمعیت بودند، اکنون با تشدید این معضل مواجه هستند.

شرایط بد زندان‌های بلژیک، سبب اعتراض کارکنان و نگهبانان این مراکز نیز شده است.

اما اعتصاب‌های مکرر آنها نیز تاثیری بر مشکل‌های درهم تنیده ازدحام جمعیت و کمبود کارکنان نداشت.

محدودیت زمانی برای بازداشت افراد در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های بلژیک وجود ندارد و بازداشت شدگان مجبورند مدت‌های طولانی تا زمان فرا رسیدن زمان دادگاه در این مراکز بمانند.

رئیس بخش بلژیک دیده بان بین المللی زندان‌ها، سازمان ناظر بر وضعیت زندان‌ها، می‌گوید «وضعیت در بلژیک با گذشت زمان بدتر می‌شود؛ چراکه قوانین جدید به جای کاهش مجازات، مجازات‌ها را سخت تر و طولانی تر می‌کند و آزادی زودهنگام در پیچ و خم قوانین دست و پاگیر دشوارتر می‌شود.»

وضعیت برای زندان‌های زنان در بلژیک اگر نگوییم بدتر، مشابه است و نقض حقوق زنان زندانی در این مراکز، قانون جنگل را حاکم کرده است.

مدیر حقوقی اروپا در «دادگاه‌های منصفانه»، سازمان ناظر بر عدالت کیفری، گفت «اگرچه تخت‌های دو طبقه جایگزین تخت‌های یک طبقه در زندان‌های بلژیک شدند، اما واقعیت این است که اندازه سلول ثابت و به اندازه یک نفر است.»

براساس گزارش شورای اروپا، بلژیک یکی از پنج عضو اتحادیه اروپا با بالاترین تراکم جمعیت در زندان‌ها معادل 108.4 درصد است.

گزارش «دویچه وله» در سال 2017، تاکید داشت که نقض حقوق بشر زندان بلژیک را به «جهنم» تبدیل کرده است.

گزارش مذکور آورده است که زندان‌های بلژیک غالبا هدف انتقادهای بین المللی قرار می‌گیرند و دادگاه حقوق بشر اروپا به کرات حکم به نقض حقوق بشر در زندان‌های بلژیک داده است.

کمیسیون ضد شکنجه شورای اروپا نیز تاکنون بارها، بلژیک را به شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز زندانیان متهم کرده است که مهم ترین نمونه اش در زندان «لانتین» رخ داده و می‌دهد.

گزارش، از زندان «لانتین» به عنوان زندانی که به شرایط سخت و غیرانسانی خود معروف است، یاد کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از یک وکیل مدافع آمده است «زندانیان به طور مداوم در سلول‌های خود نگهداری می‌شوند و در اغلب روزها دسترسی به حمام نداشتند؛ فاجعه بهداشتی در زندان‌ها در پی عدم نظافت سلول‌ها و توالت‌ها و جمع آوری زباله‌ها رخ می‌دهد؛ مراقبت پزشکی وجود ندارد؛ و درگیری و خشونت‌های مرگبار گاه به گاه رخ می‌دهند.»

وعده‌های مکرر دولت بلژیک برای تغییر این شرایط هنوز محقق نشده اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *