نقض حقوق بشر در صنایع بزرگ جهان؛ کار غیرقانونی کودکان در کارخانه هیوندای در آمریکا

8:29 - 01 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۶۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جدیدترین گزارش‌ها نشان دهنده اطلاع مقام‌های آمریکایی و شرکت هیوندای از کار کودکان در شرکت‌های تابعه این خودروسازی کره جنوبی هستند.

خبرگزاری میزان – پلیس «آلاباما» از کار سه کودک زیر سن قانونی در یکی از کارخانه‌های تابعه شرکت کره جنوبی «هیوندای» در این ایالت آمریکا خبر داد.

به گزارش «رویترز»، سه کودک زیر سن قانونی در کارخانه تولید قطعات خط مونتاژ شرکت خودروسازی «هیوندای» در ایالت «آلاباما» کار می‌کنند.

 سن برخی از کودکانی که در این کارخانه کار می‌کنند، زیر 12 سال اعلام شد.

شرکت تابعه ای که کودکان زیر سن قانونی را به کار گرفته بود، مدعی شد که آژانس‌های استخدام خودسرانه اقدام به استخدام کودکان برای پر کردن مشاغل نیازمند نیروی کار موقت اقدام کردند.

شرکت «هیوندا» با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که روش‌های استخدام غیرقانونی را در هیچ یک از شعب خود تحمل نمی‌کند و سیاست‌ها و رویه‌های این شرکت باید در تمام ایالت‌های آمریکا رعایت شود.

موضوع کار کودکان در شرکت «هیوندای» در «آلاباما» پس از ناپدید شدن یک دختر 14 ساله گواتمالایی مهاجر در این ایالت در ماه فوریه آشکار شد.

دختر مذکور و دو برادر 12 و 15 ساله اش از کودکانی بودند که در شعبه «آلاباما» شرکت «هیوندا» مشغول به کار بوده و از تحصیل باز مانده بودند.

هنوز مشخص نیست که دادستانی و وزارت کار «آلاباما» از ماه فوریه تاکنون در این زمینه اقدامی کرده اند یا خیر.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که سه کودک مهاجر مذکور، تنها سه نفر از گروه بزرگ‌تری از کودکان کارگر در شرکت تابعه «هیوندای» در «آلاباما» بودند.

ضمن این که، آشکار شده است که شماری از کودکان کارگر در شیفت‌های طولانی کارخانه مذکور که سابقه نقض اصول و قوانین بهداشت و ایمنی مانند خطر قطع عضو را دارد، کار کرده و ناچار به ترک مدرسه شده اند.

«رویترز» قادر به تعیین تعداد دقیق کودکانی که در شرکت تابعه «هیوندای» در «آلاباما»، دستمزد و دیگر شرایط استخدام آن‌ها نیست.

افشای موضوع کار کودکان در زنجیره تامین شرکت «هیوندای» در آمریکا می‌تواند واکنش شدید مصرف کنندگان علیه یکی از قدرتمندترین و سودآورترین خودروسازی‌های جهان شود.

یکی از کارکنان ارشد آمریکایی سابق «هیوندای» می‌گوید «خودروهای این شرکت دستکم تا حدی توسط کودکان کارگری ساخته می‌شوند که به دلیل استیصال خانواده‌ها، از تحصیل گذشته و با کار در کارخانه جان خود را به خطر می‌اندازند.»

به گفته کارگران فعلی و سابق و نیز آژانس‌های استخدام محلی، بسیاری از کودکان در کارخانه مذکور کار کرده و می‌کنند.

یکی از کارگران سابق کارخانه «هیوندای» در «آلاباما» می‌گوید حدود 50 کارگر زیر سن قانونی در شیفت‌های مختلف کارخانه کار می‌کردند؛ یکی دیگر از کارگران سابق نیز اظهار کرد که در شیفت کاری خود در کنار 12 کودک کار می‌کرد.

چند کارگر سابق نیز گفتند که پس از ناپدید شدن دختر مهاجر گواتمالایی و ورود پلیس به ماجرا برای یافتن وی، کارخانه شماری از کارگران زیر سن قانونی خود را اخراج کرد.

پس از اعلام کمبود شدید نیروی کار در آلمان و اختلال در زنجیره تامین کارشناسان در مورد خطرات استخدام کودکان به ویژه کودکان مهاجر در محل‌های کاری خطرناک و غیرقانونی هشدار داده بودند.

در اوایل سال جاری، «رویترز»، گزارشی از کار یک کودک گواتمالایی که به تنهایی به آمریکا مهاجرت کرده بود، در یک کارخانه فرآوری طیور منتشر کرده بود.

براساس قوانین »آلاباما» افراد زیر 18 سال نمی‌توانند با ماشین آلات خطرناک کار کنند و کودکان 17 ساله و کمتر ملزم به ثبت نام در مدارس هستند.

یکی از اساتید دانشگاه «جورج واشنگتن» گفت «ایمنی کارکنان شرکت هیوندای مستقر در آمریکا در نگرانی مکرری است که به اطلاع مدیران اجرایی خودروسازی مذکور رسیده است.»

«هیوندای» در مشی حقوق بشری خود که به صورت آنلاین منتشر کرده، تاکید دارد که استفاده از نیروی کار کودک در کلیه شرکت‌های تابعه اش ممنوع است.

این شرکت خودروسازی کره جنوبی اخیرا اعلام کرده بود که فعالیت خود را در آمریکا گسترش خواهد داد.

سوابق فدرال نشان می‌دهند که کارخانه «هیوندای» تاکنون بارها به دلیل نقض بهداشت و ایمنی جریمه شده است؛ این روند از سال 2013 آغاز شده و اخیرا نیز رخ داده است.

شعبه «آلاباما» شرکت خودروسازی «هیوندا» در حالی مدعی ظرفیت تامین قطعات برای 400 هزار خودرو در سال است که برای حفظ نیروی کار جهت تامین تقاضا با مشکل مواجه شده است.

این شعبه در اواخر سال 2020 طی نامه ای به مقام‌های کنسولی آمریکا در مکزیک خواستار صدور ویزا برای کارگران مکزیکی بود.

در اوایل سال جاری، شکایتی از سوی کارگران مکزیکی علیه «هیوندای» و چند شرکت دیگر در دادگاه منطقه ای آمریکا ثبت شد اما «هیوندای»، دعوی مذکور را بی اساس خواند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *