امتناع واتیکان از پس دادن آثار تاریخی و هنری به سرقت رفته بومیان کانادا

11:18 - 31 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۷۰۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
واتیکان از پس دادن آثار هنری و تاریخی به سرقت رفته بومیان در دوره استعمار خودداری می‌کند.

خبرگزاری میزان – در حالی که گروه‌های بومی کانادا خواستار باز پس گیری آثار هنری و تاریخی به سرقت رفته خود در دوران استعمار که اکنون در موزه‌های واتیکان نگهداری می‌شوند، هستند، واتیکان از پس دادن آن‌ها خودداری می‌کند.

به گزارش «سی تی وی نیوز»، موزه‌های واتیکان، خانه برخی از باشکوه ترین آثار هنری جهان هستند، اما یکی از کم بازدیدترین مجموعه‌های این موزه‌ها، از پیش از سفر سال گذشته «پاپ فرانسیس» به کانادا، جنجال برانگیز شده اند.

موزه قوم شناسی « Anima Mundi» واتیکان، محل نگهداری ده‌ها هزار اثر هنری ساخته شده توسط بومیان جهان است که بیشتر آن‌ها توسط مبلغان کاتولیک برای نمایشگاهی در «رم» فرستاده شدند.

در حالی که بومیان کانادا، خواهان باز پس گرفتن آثار هنری و تاریخی خود از موزه مذکور هستند، واتیکان ادعا می‌کند که که این آثار هدایایی هستند که به این موزه‌ها و پاپ‌ها اهدا شده اند.

در عین حال کارشناسان می‌گویند که با توجه به ساختار قدرت در آن زمان، پذیرش ایده عدم اجبار در اخذ آثار هنری و تاریخی بومیان دور از ذهن و بعید است.

بومیان کانادا از بهار سال گذشته، هنگام سفر «فرانسیس» به این کشور، خواستار تعیین تکلیف آثار هنری و تاریخی خود شده اند که در موزه‌ها و انبارهای واتیکان نگهداری می‌شوند.

«پاپ فرانسیس» یکشنبه آینده سفری به کانادا خواهد داشت و انتظار می‌رود وی بازگرداندن مصنوعات و آثار هنری و تاریخی بومیان را که استعمارگران آن‌ها را به سرقت بردند، در این سفر مطرح کند.

هدف سفر پیش روی «فرانسیس» به کانادا، عذرخواهی وی بابت آزار و اذیت‌هایی است که بومیان در مدارس شبانه روزی تحت کنترل کلیسای کاتولیک متحمل شدند.

بیش از 150 هزار کودک بومی در کانادا از قرن نوزدهم تا دهه 1970 برای تحصیل در مدارس شبانه روزی تحت مدیریت و هدایت دولت کانادا و کلیسای کاتولیک از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *