رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تسهیلات «دارویار» برای دریافت دارو توسط بیماران دارای سابقه

15:52 - 30 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۶۵۸۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شرکت‌های سرم سازی ثامن و سامان داروی هشتم مشهد بازدید و از نزدیک ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این ۲ شرکت را ارزیابی کرد.

خبرگزاری میزان _ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از شرکت داروسازی ثامن مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صنایع دارویی از افتخارات کشور محسوب می شود که با وجود مدیران و دانشمندان توانمند و دلسوز، به رغم تحریم ها در مسیر تولید دارو تلاش های گسترده ای دارد.  

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵ درصد از تولیدات دارویی کشور توسط بخش خصوصی تولید می شود خاطر نشان کرد: باید ضمن حمایت از تولیدات بخش خصوصی، افزایش برنامه های تشویقی وکاهش محدودیت ها علاوه بر تامین نیاز داخلی، زمینه صادرات فراورده های سلامت به کشورهای منطقه را نیز فراهم کنیم.

عین اللهی با بیان اینکه ایران از قدیمی ترین کشورهای منطقه در تولید دارو محسوب می شود و باید زمینه تامین نیاز منطقه را توسط بخش خصوصی فراهم کنیم تصریح کرد: دولت به هر شکل ممکن از تولیدات دارویی بخش خصوصی حمایت می کند. 

وی با بیان اینکه شرکت داروسازی ثامن از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید و یکی از بهترین و با کیفیت ترین سرم های جهان در انواع مختلف در این شرکت تولید می شود افزود: تولیدات این شرکت در حوزه سرم بسیار باکیفیت  تر از نمونه های خارجی بوده و برخی از تولیدات دارویی آن  کاملا انحصاری است و افتخاری برای کشور محسوب می شود.  

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تامین مواد اولیه داروها تا کنون باید با استفاده از ارز ترجیحی صورت می گرفت و این امر به دلیل وقفه در اختصاص ارز  توسط بانک مرکزی سبب اختلال  یا کندی روند واردات می شد اظهار کرد: با تصمیم و حرکت انقلابی دولت، شرکت های دارویی از این پس  امکان تامین مواد اولیه داروها با هر نوع ارزی را خواهند داشت و شرکت های بیمه  اختلاف قیمت ها را پوشش خواهند داد تا پرداختی مردم افزایش نیابد.

عین اللهی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار و حمایت دولت، تامین مواد اولیه با هر نوع ارز و به سهولت انجام می شود و بیمه ها نیز در این مسیر حمایت های لازم را خواهند داشت، تصریح کرد: در قالب این طرح هیچ گونه افزایشی در هزینه مردم برای خرید دارو ایجاد نمی شود و  در ۴۶۰ قلم دارویی که تا کنون تحت پوشش بیمه نبوده و با اجرای این طرح زیر پوشش قرار گرفته اند،  حتی شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود.   

وزیر بهداشت با تاکید بر این که استفاده از بیمه همگانی حق همه مردم است، اظهار کرد: زیرساخت های فناورانه و  نسخه نویسی الکترونیک در نظام سلامت پیشرفت خوبی داشته و به گونه ای برنامه ریزی شده است تا بیمارانی که در  قالب طرح دارویار از داروخانه ها دارو دریافت می کنند، بر اساس سابقه بیماری  بتوانند تا دو نسخه نسبت به دریافت دارو اقدام کنند ؛ چرا که این امر در کاهش هزینه های بیماران بسیار تاثیر گذار است.  

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا کنون شش میلیون نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند افزود: همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، تمامی افراد فاقدبیمه  به مدت سه ماه به صورت رایگان زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.  

وی در خصوص تأمین  داروهای مورد نیاز بیماران در موج هفتم کرونا نیز اظهار کرد: شرکت داروسازی ثامن 30 تا 40 درصد نیاز کشور را تامین می کند و سایر شرکت های داروسازی نظیر این شرکت در مسیر تامین نیازهای دارویی  تلاش می کنند و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.  

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر در حوزه تولید و تامین واکسن  هیچ مشکلی وجود ندارد و تنها باید با همکاری مردم نسبت به افزایش پوشش واکسیناسیون و دریافت دز یادآور اقدام شود تا گروه های هدف  قبل از اینکه درگیر بیماری شوند، نسبت به افزایش سطح ایمنی خود اقدام کنند.

عین اللهی با بیان اینکه در موج ششم کرونا ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های مراقبت ویژه به ویژه در حوزه NICU درکشور ایجاد شد اظهار کرد: در حال حاضر 90 درصد بخش های NICU  و 80 درصد بخش های ICU کشور خالی است و امیدواریم این ظرفیت هیچ گاه تکمیل نشود و مردم با رعایت شیوه های نامه های بهداشتی و استفاده از ماسک و خود قرنطینگی یک هفته ای در صورت بیماری در کنترل همه گیری کرونا همکاری داشته باشند.  

گفتنی است شرکت داروسازی ثامن با توجه به ظرفیت و توانمندی خود، راه‌اندازی مراکز بزرگ و تخصصی حوزه دیالیز صفاقی در سراسر ایران را برای توسعه این حوزه دنبال می کند. تجربه موفق شرکت ثامن در بومی‌سازی ملزومات و تجهیزات مورد نیاز بیماران دیالیز صفاقی با همکاری شرکت دانش‌بنیان لفاف‌های چندلایه خزر  از اقدامات بزرگ این شرکت به شمار می آید.  

تولید محلولهای دیالیز صفاقی و ارائه خدمات آن به بیماران دیالیزی از سال ۱۳۷۴ در ایران توسط داروسازی ثامن آغاز شد و این شرکت با حمایت آستان قدس رضوی در سال گذشته به روزرسانی سیستم‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات تولید خود را انجام داد و فضایی با استانداردهای مناسب برای تولید محصولات به ویژه محلول‌های دیالیز صفاقی فراهم کرد.

در دیالیز صفاقی، از صفاق به جای دیالیزور (غشای نیمه تراوا ) استفاده می شود. در طی دیالیز صفاقی یک مایع استریل به فضای شکم ( پریتوئن ) وارد می شودو بعد از طی مدتی ( بسته به نوع دیالیز صفاقی ) که مواد بین صفاق و خون مبادله شد، مایع دیالیز را خارج می کنند. 

رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر و کاهش آلام بیماران خاص و صعب‌العلاج همچون بیماران دیالیزی از جمله اهداف فعالیت‌های شرکت داروسازی ثامن به عنوان یک شرکت وابسته به بنیاد بهره وری موقوفات مجموعه آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *