پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد

9:04 - 30 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۶۰۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پارلمان بلژیک معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد که براساس آن زندانیان دو طرف می‌توانند دوره محکومیت خود را در کشورهایشان بگذرانند.

خبرگزاری میزان – پارلمان بلژیک صبح امروز پنجشنبه، 30 تیر، معاهده تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد.

به گزارش «فرانس 24»، قانونگذاران بلژیکی پس از دو روز بحث و رایزنی، معاهده تبادل زندانیان با ایران را با 79 رای موافق، 41 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رساندند.

معاهده تبادل زندانی میان ایران و بلژیک دو هفته پیش در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک تصویب شده بود.

معاهده مذکور که در ماه مارس سال میلادی جاری میان ایران و بلژیک منعقد شده بود، به زندانیان دو طرف اجازه می‌دهد، دوره محکومیت خود را در کشورهایشان بگذرانند.

مخالفت‌ها و مداخله‌های زیادی از جانب گروه‌های مخالف و حتی نمایندگان آمریکایی در مسیر تصویب این معاهده صورت گرفته بود.

همان طور که «الکساندر دوکرو»، نخست وزیر بلژیک تصریح کرده بود، هدف «بروکسل» از امضای معاهده تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک، آزادی یکی از کارکنان غیردولتی بلژیک است که در ایران در بازداشت به سر می‌برد.

در عین حال، «کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در مورد «اسدالله اسدی»، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک گفته بود «ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.»

پس از آن که بلژیک سال گذشته «اسدی» را با اتهام ادعایی که آن را «توطئه برای بمبگذاری» خوانده بود، به 20 سال حبس محکوم کرد، ایران مکررا خواستار به رسمیت شناخته شدن مصونیت دیپلماتیک «اسدی» و آزادی فوری وی شده بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *