برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی معرفی شدند

22:43 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۹۵۷
اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی برگزار و از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.

خبرگزاری میزان_ طبق اعلام آستان نیوز، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی صبح امروز چهارشنبه(29تیر) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی، دکتر عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این دوره از جشنواره، 410 اثر از 16 کشور از جمله ایتالیا، پاکستان، ترکیه و… به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که بر اساس داوری صورت گرفته، فهرست برگزیدگان بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنوارة بین المللی کتاب سال رضوی به این شرح است:

بخش کتاب‌های چاپی با محوریت علوم و معارف رضوی: «مناظرات امام رضا(ع) با علماي يهود»، اثر عليرضا ابراهيم رتبه نخست را به خود اختصاص داد و «جايگاه و نقش تمدني سادات در خراسان رضوي از قرن چهارم تا پايان قرن نهم هجري»، اثر اسماعيل رضايي برجكي حایز رتبه دوم شد. همچنین در این بخش «آتش آذربایجان قبل از ظهور» اثر حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امیری، «خودسازی در محضر عالمیان مهدی موعود(ع)» اثر حجت الاسلام و المسلمین عباس استاد آقایی، «بانوی اندلس» اثرحجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق مصباح موسوی شایسته تقدیر شناخته شدند.

بخش کتاب های چاپی با محوریت تاریخ و سیره رضوی: اثر آیت الله نجم الدین طبسی(دام ظله) از قم با عنوان «بررسي ونقد روايات يماني در منابع روايي شيعه و اهل سنت» اول شد و «مهارت‌هاي زندگي در سيره رضوي» اثر شهربانو مرداني از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داد. رتبه سوم در این بخش نیز به کتاب «تحقیق در مورد ابعاد شخصی و شخصیتی امام زمان(عج)» اثر حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی مجتهد سیستانی اختصاص یافت و «تطبيق تاريخي ارشاد شيخ مفيد با متون اهل سنت و دوران امام حسن مجتبي(ع) تا امام زمان (عج)» اثر حسن فضل شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش کتاب های چاپی با محوریت زیارت: در این بخش «آسيب شناسي زيارت، با تمركز بر زيارت رضوي (از گردشكر تا زائر)»، اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن محمدي رتبه دوم و «فرصت زيباي زيارت» اثر حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر پوراميني شایسته تقدیر شد.

بخش کتاب های چاپی با محوریت حرم و اماکن متبرکه: «دایرة المعارف آستان قدس رضوي جلد دوم» اثری از بنياد پژوهش‌هاي اسلامي رتبه نخست را به خود اختصاص داد و کتاب «مهندسی قرارداد اجاره موقوفات در سنجه اصل رعایت غبطه وقف» اثر محمدجواد فخر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سيدحسن وحدتي شبيري و عبدالرضا اصغري به رتبه دوم دست یافت.

در این بخش کتاب «طب سنتي و گياهان دارويي در اسناد آستان قدس از دوره صفويه تا پايان قاجار» و «گنجینه مهر رضوی: بررسی مُهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی» اثر آمنه موسوي نیز رتبه سوم مشترک را کسب کردند و اثر «خادم تراز؛ چهل شايستگي خادم امام رضا عليه السلام» اثر حجت الاسلام و المسلمین علي پاياب شایسته تقدیر شد.

بخش کتاب های چاپی با محور شعر: در بخش گردآوری، «آهو آهن: گزيده اشعار رضوي» به كوشش رضا رحيمي عنبران رتبه دوم را به خود اختصاص داد و در بخش سرایش، «چشمه گوهر: چهل حديث منظوم رضوي و چهل رباعي» سروده محمدجواد غفورزاده رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش کتاب های چاپی با محور ادبيّات داستاني و نمايشي: زنده‌یاد استاد سعید تشکری با اثر «دو رگه» و مجید پورولی کلشتری با اثر «جاده بهشت» رتبه دوم را کسب کردند و سعيد محمدي با اثر «مرثيه ابوعتا» و محمد رضا هوری با اثر «هادی» از ایلام مشترکا سوم شدند و مصطفي خدامي با اثر «واگن مخصوص» شایسته تقدیر شناخته شد.

بخش کتاب های چاپی با محور کودک و نوجوان: «ده قصه از امام زمان(عج) برای بچه ها» اثر فریبا کلهر و «چهل حديث چهل تصوير» اثر مهدوي حجت الاسلام و المسلمین عليرضا افشاري مقدم رتبه دوم، «مسافران شب برفي» كِلرژوبرت رتبه سوم و «8 قصه از امام جواد(ع)» به روايت حسين فتاحي شایسته تقدیر شدند.

بخش کتاب های دیجیتال و گویا: رتبه نخست تقدیر از انتشارات به نشر، به خاطر تولید 11 کتاب صوتی با انتخاب کتاب‌های موقف، اعترافات غلامان، راز آن بوي شگفت، صبح روز عيد و ماه غريب و رتبه سوم تقدیر از انتشارات صاد، برای تولید كتاب صوتي چهل ويكم صورت گرفت.

بخش پایان نامه: «تحلیل دلالی روایات تفسیری امام هادی(ع) و مؤیّدات قرآنی و روایی آن» اثر حجت الاسلام و المسلمین دکتر روح الله پورعابدین رتبه دوم را به خود اختصاص داد و اثر «مضمون شناسی احادیث امام رضا (ع)» در باب امامت از فاطمه سادات هاشمی شایسته تقدیر شد.

بخش آثار چاپ نشده: «دلم جزو امانات حرم شد» اثر علی گردویی، «دسته کلیدت را به ماه بیاویز حشمت بیگم» سیدموسوی مشهد و »گوشه ای از قلب من» اثر تینا ماری هاسکی تقدیر شدند.

بخش ناشران فعّال: ناشر «بوستان کتاب» و ناشر «دانشگاه علوم اسلامی رضوی» تقدیر شدند.

بخش بین‌الملل آثار نگارش یافته به زبان های زنده و پر مخاطب جهان (غیرفارسی): از معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برای چاپ کتاب های «نشانی بهشت» و «عطر خوش هدایت» به زبان انگلیسی، «نسیم با طراوت از سیره رضوی» به زبان ترکی استامبولی و «عطر خوش هدایت» به زبان آذری تقدیر شد.

همچنین از دانشگاه علوم اسلامی رضوی به خاطر چاپ کتاب «اعتقاد ما» به زبان فرانسوی تقدیر به عمل آمد و دو اثر «رضائی آل محمد (ص)» به زبان اردو و «ارشاد العصر جعفری» از پاکستان شایسته تقدیر شناخته شدشد.

تقدیر ویژه از زنده‌یاد سعید تشکری

در اختتامیه این دوره از جشنواره، همچنین به طور ویژه از زنده‌یاد استاد سعید تشکری به پاس سال‌ها تلاش در عرصه فرهنگ رضوی تقدیر شد و خانواده او مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *