رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حضور فعال ایران در کنفرانس «بین‌المللی نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی» در کشور چین

17:26 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۸۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین‌المللی نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (GIAHS) در کشور چین حضور یافت.

خبرگزاری میزان _ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی کنفرانس بین‌المللی جیاس در استان ژجیانگ کشور چین از ۱۷ تا ۱۹ جولای مقارن با ۲۶ تا ۲۸ تیر ماه به صورت مجازی - حضوری و با حضور معاون نخست‌وزیر، وزیر کشاورزی و امور روستایی و سایر مسئولان بلندپایه چین و شرکت بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای بلندپایه کشورها شامل وزرای مربوطه، سفرا و نمایندگان کشورهای دارای سایت ثبت شده در نظام جیاس فائو برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، پیام جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ایران در خصوص جیاس به عنوان مدل‌های قابل دوام برای کشاورزی پایدار، توسط جانشین سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین قرائت شد که منجر به دریافت بازخوردهای مثبت از طرف حاضرین شد.

در دومین روز این کنفرانس، علی کیانی‌راد رییس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و دبیر کمیته ملی جیاس ایران بنابر دعوت برگزار کنندگان کنفرانس، به عنوان سخنران کلیدی به ارائه سخنانی پرداخت.

کشورمان ایران در نمایشگاه جنبی کنفرانس بین‌المللی جیاس با مشارکت فعال مدیریت جهادکشاورزی شهرستان‌های کاشان، ملایر و گناباد به عنوان سه سایت ثبت شده از جمهوری اسلامی ایران در نظام جیاس، حضوری فعال داشت.  

بنابر این گزارش، ابتکار نظام میراثی کشاورزی مهم جهانی (جیاس) در سال ۲۰۰۲ توسط فائو به عنوان فرآیندی برای شناسایی، ثبت، حفاظت و توسعه نظام‌های میراثی کشاورزی جهانی به دنیا معرفی شد که هدف آن حفاظت و توسعه این نظام‌های میراثی و در عین‌ حال بهره‌مندی جوامع محلی و کشاورزان و روستاییان از منافع این فرآیند است.

گفتنی است؛ تاکنون ۶۷ نظام میراثی از ۲۲ کشور به ثبت فائو رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با سه نظام «کشاورزی مبتنی بر قنات در کاشان (۲۰۱۴)»، «تولید انگور و فرآورده‌های آن در دره جوزان ملایر (۲۰۱۸)» و «زراعت سنتی زعفران مبتنی بر قنات گناباد (۲۰۱۸)» و سه نظام در آستانه ثبت به عنوان سومین کشور دارای بیشترین نظام‌های ثبت شده شناخته شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *