رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قراردادهای تسلیحاتی اروپا و شعله‌ور شدن آتش جنگ در سراسر جهان

12:08 - 30 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۵۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای اروپایی همواره منافع خود را بر جان انسان‌های بیگناه در سراسر جهان ترجیح داده‌اند.

خبرگزاری میزان – نگاهی به درگیری‌ها در سراسر جهان از افغانستان گرفته تا اراضی اشغالی، رد پای شرکت‌های تسلیحاتی غرب را نشان می‌دهد.

در ماه می 2021، درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین دوباره در نوار غزه شعله‌ور شد؛ رژیم صهیونیستی هزار و 500 حمله هوایی، زمینی و دریایی در یازده روز انجام دادکه در پی این حملات 250 فلسطینی به شهادت رسیدند.

از سویی دیگر یمن وارد هشتمین سال جنگ خود شده است که بمباران‌های ائتلاف متجاوز سعودی باعث سطح فاجعه بار گرسنگی و بحران در این کشور شده است.

آمریکا، انگلیس، اسپانیا، فرانسه، آلمان و کانادا آشکارا به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان تسلیحات می‌رسانند.

درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین و جنگ در یمن تنها دو نمونه از ده‌ها درگیری فعال در حال حاضر در سراسر جهان است؛ آیا اروپا در دامن زدن به این درگیری‌ها نقشی ایفا می‌کند؟

ایتالیا چهارمین صادرکننده بزرگ سلاح در اتحادیه اروپاست؛ صنایع دفاعی این کشور حاضر به صحبت در مورد اینکه چه تسلیحاتی و به چه کشورهایی می‌فروشند، خودداری کرده اما فعالان ضد فروش سلاح بسیار پر سر و صدا بودند.

این کشور نه تنها هواپیماهایی را در اختیار نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد که می‌توانند برای آموزش خلبانانی که حملات را انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرند، بلکه آن‌ها می‌توانند هواپیماهایی را که در واقع برای حملات مورد استفاده قرار می‌گیرند، تهیه کنند.

«لئوناردو» بزرگترین تولید کننده تسلیحات ایتالیایی است و در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد، دولت ایتالیا بزرگترین سهامدار آن است و 30 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد.

عربستان مشتری اصلی ایتالیا در زمینه خرید تسلیحات بوده و این کشور بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان است؛ پس از درگیر شدن در جنگ یمن، واردات تسلیحات آن به شدت افزایش یافت. از سال 2016 تا 2020 افزایش 61 درصدی را نشان داد.

با این حال، سلاح‌های ایتالیایی تنها سلاح‌هایی نیستند که در یمن به پایان می‌رسند؛ شواهد سلاح‌های اروپایی در آنجا به خوبی در ویدئوهایی از پروژه روزنامه نگاری تحقیقی «گزارش‌های فانوس دریایی» مستند شده است.

بلژیک، آلمان، فرانسه و اسپانیا دیگر کشورهای اروپایی هستند که اجازه صادرات به عربستان را داده‌اند؛ آلمان، بلژیک، دانمارک، فنلاند، یونان، هلند و ایتالیا تحت فشار فعالان ضد جنگ، صادرات خود به ریاض را متوقف یا محدود کردند. اما نه فرانسه که اولین صادرکننده اسلحه اتحادیه اروپا و سومین کشور بزرگ جهان در زمینه صادرات سلاح است.

شواهدی از فروش انواع تجهیزات نظامی فرانسه به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی وجود دارد؛ توپخانه، مهمات و خودروهای جنگی فرانسوی در یمن کشف شده است.

فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا صادرکنندگان اصلی تسلیحات اتحادیه اروپا هستند؛ در پنج سال گذشته، مشتریان اصلی فرانسه در خارج از اروپا، مصر و عربستان سعودی بودند، اما این کشور همچنین به امارات، رژیم صهیونیستی و بسیاری دیگر تسلیحات فروخته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *