یک واکسن با چند دز دارو!

13:06 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۴۹۶۶
دانشمندان ریزذره‌ای ساخته‌اند که می‌‌تواند چند دز از دارو یا واکسن را با یک‌بار تزریق وارد بدن کند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: محققان دانشگاه MIT به رهبری یک دانشمند ایرانی، ریز‌ذره‌ای ساخته‌اند که دوزهای دارویی را یک‌مرتبه وارد بدن کرده و در فواصل مشخص‌شده طی روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها در بدن آزاد می‌کند.

به گزارش نیواطلس، مرتضی سرمدی، رهبر این تیم تحقیقاتی است و با ساخت یک پلتفرم مبتکرانه به تولید واکسن‌هایی با نام خودتقویت‌کننده کمک خواهد کرد. واکسن‌ها‌ و برخی داروها، اغلب شامل چند دوز هستند اما رساندن این دوزها در زمان مقرر می‌تواند برای افرادی که دسترسی آسانی به خدمات پزشکی و دارویی ندارند، چالش‌برانگیز باشد. برای رفع این چالش و فشار مضاعف روی خدمات درمانی، تیمی از محققان دانشگاه MIT یک سیستم دارورسانی توسعه دادند که می‌تواند یک‌بار به بدن تزریق شده و دوزهای اضافه را در زمان‌های معین، آزاد کند.

نحوه عملکرد پلتفرم جدید

این سیستم شامل زیرذراتی است که به‌گفته محققان شبیه به فنجان قهوه است و از پلیمر زیست سازگار با نام PLGA ساخته شده است. ذرات دارو در فنجان بارگذاری می‌شوند، سپس در این فنجان با استفاده از حرارت ملایم رو به بالا ذوب می‌شود.

همانطور که پلیمر در طول زمان تجزیه می‌شود، بار دارو را آزاد می‌کند. طراحی کلی این پلتفرم، طی سال‌های گذشته بارها مورد آزمایش قرار گرفته است، اما برای مطالعه جدید، محققان دقیقا نحوه کارکرد آن را بررسی کرده و تکنیک‌های جدیدی را برای افزایش تولید آن ایجاد کردند. در طول تحقیق، محققان از اینکه دریافتند اندازه ذرات بر زمان انتشار دارو در بدن تأثیری ندارد، شگفت‌زده شدند. این درحالی بود که آنها تصور می‌کردند همه‌‌چیز به نوع پلیمر مورد استفاده بر‌می‌گردد.

طبق مشاهدات گروه تحقیقاتی، PLGA به آرامی توسط آب جدا می‌شود تا زمانی که در فنجان در نهایت باز شود و دارو را به بدن وارد کند. ترکیب‌های مختلف پلیمرها با سرعت‌های متفاوتی تجزیه می‌‌شوند و می‌تواند به دانشمندان این امکان را بدهد که طراحی را تغییر داده و داروها را پس از چند روز، هفته یا ماه درصورت نیاز آزاد کنند.

قابلیت استفاده برای واکسن‌ها

مرتضی سرمدی، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگر شما بخواهید ذرات پس از 6ماه برای یک کاربرد خاص‌ آزاد شوند، ما از پلیمرهای متناظر استفاده می‌کنیم یا اگر بخواهیم پس از 2روز آزاد شود، از یک پلیمر دیگر استفاده می‌کنیم. این روش از درمان می‌تواند برای دامنه گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه MIT معتقد است این روش می‌تواند طیف وسیعی از واکسن‌های مختلف شامل واکسن‌هایی را که مبتنی بر پلتفرم DNA یا RNA یا پروتئین‌های نوترکیب هستند، در‌بر‌بگیرد. نخستین نمونه در دست توسعه، واکسن خود‌تقویت‌کننده فلج اطفال است که هم‌اکنون روی حیوانات آزمایش می‌شود. واکسن فلج اطفال معمولا به 4تزریق نیاز دارد.

تأثیر دوز چهارم واکسن کووید

مطالعه‌ای روی دوز دوم واکسن تقویت‌کننده کووید-19توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا انجام شده است که نشان می‌دهد این دوز از واکسن‌های مبتنی بر mRNA تأثیر چشمگیری در جلوگیری از بیماری‌های سخت و بستری بر اثر واریانت‌های اومیکرون دارد.

پس از تزریق نخستین دوز واکسن تقویت‌کننده، اثربخشی واکسن در برابر بیماری شدید با واریانت‌های BA.2/BA.2.12.1 و BA.1 در 6ماه اول فقط 68درصد بود که پس از آن به 52درصد کاهش یافت. اما پس از تزریق دوز دوم، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها دریافت که اثربخشی در برابر بیماری شدید با این سویه‌ها‌ به 80درصد در 6ماه اول افزایش یافته است. اطلاعاتی پس از 6ماه اول از زمان تزریق دوز چهارم در دست نیست. دوز چهارم همچنین با کاهش بستری و اورژانسی‌شدن بیماران مربوط به این سویه‌های مرتبط بود.

شوان گرانیس، نایب‌رئیس داده و تحلیلگر در انستیتو رگنستریف و استاد دانشگاه پزشکی ایندیانا که یکی از نویسندگان این مطالعه است، گفت: این یافته‌ها ممکن است پاسخ خوبی برای افرادی باشد که درباره تزریق‌کردن دوز دوم تقویت‌کننده واکسن تردید و ابهام دارند.

او گفت: داده‌ها به وضوح نشان می‌دهد که تقویت‌کننده دوم به‌طور قابل‌توجهی اثربخشی واکسن را در برابر این گونه‌ها افزایش می‌‌دهد.

او افزود: در شرایط فعلی که انتشار ویروس‌‌های کرونا به بالاترین حد خود رسیده است، افرادی را که واجد شرایط دریافت تقویت‌کننده دوم هستند، تشویق می‌کنیم تا فعال باشند و نسبت به تزریق آن مبادرت کنند چرا‌ که محافظت بیشتری از آنها در برابر بیماری سخت و مرگ‌ومیر ایجاد می‌کند.

گرانیس همچنین معتقد است که هرگونه افزایش اثربخشی در برابر بیماری‌های جدی که می‌تواند منابع بیمارستان را به زانو درآورد، یک علامت مثبت در مسیر مبارزه با کووید-19 است.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *