رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مروری بر جنایات جنگی در افغانستان

10:15 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۴۴۶۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نیروهای بیگانه در افغانستان طی دو دهه جنایات بسیاری را در این کشور مرتکب شده‌اند و این جنایات قربانیان بیشماری گرفته است.

خبرگزاری میزان – سال 2021 به عنوان آخرین سالی که نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان حضور داشتند، شمار زنان و کودکان افغانستانی که کشته شدند، رکورد زد.

بر اساس گزارش سازمان ملل در نیمه نخست سال 2021 شمار کودکان و زنانی که در افغانستان کشته شدند بیشترین رقم شش ماهه از سال 2009 به شمار می‌رفت.

این رقم افزایشی 47 درصدی را از سال 2009 تا 2021 در زمینه کشتار غیرنظامیان افغانستانی نشان می‌داد.

اما کشتار مردم افغانستان تنها محدود به سال 2021 نیست و از زمان ورود نیروهای خارجی، بسیاری از غیرنظامیان بیگناه در این کشور قربانی جنایات جنگی شده‌اند.

بسیاری از این جنایات همچنان مخفی باقی مانده است و تحقیقات صورت گرفته به تدریج آنها را افشا می‌کنند؛ همانگونه که تحقیقات اخیر نشان داد نیروهای ویژه انگلیسی در یک ماموریت شش ماهه در افغانستان 54 نفر را به قتل رسانده‌اند.

جنایات جنگی در افغانستان از سوی نظامیان کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و استرالیا روی داده است؛ جنایاتی که همچنان هیچ پاسخگویی برای آنها وجود نداشته است.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، آمریکایی‌ها تمایل داشتند جنگ در افغانستان را فراموش کنند و این جنگ نسبت به جنگ ویتنام نظارت کمتری از جانب کنگره آمریکا دریافت کرد اما تعداد کشته شدگان آن ده‌ها هزار نفر است.

داده‌های «لیندا بیلمز» از دانشکده «کندی» دانشگاه «هاروارد» و از «پروژه هزینه‌های جنگ» دانشگاه «براون» نشان می‌دهد که سربازان آمریکایی کشته شده در افغانستان تا سال 2021 حدود دو هزار و 448 نفر بوده است.

بر اساس این اطلاعات، در طول دو دهه جنگ در افغانستان بیش از 47 هزار غیرنظامی افغانستانی در طول دو دهه جنگ در این کشور کشته شده‌اند.

علاوه بر این 444 نیروی امدادی و 72 خبرنگار نیز در طول این جنگ کشته شده‌اند.

اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این عقیده هستند که آمار واقعی قربانیان افغانستانی بسیار بیشتر از این ارقام است چرا که جمع‌آوری همه داده‌ها به دلایل مختلف غیر ممکن بوده و همچنین بسیاری از جنایات همچنان مخفی مانده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *