رها سازی 1.05 میلیارد مترمکعب آب از سدهای اطراف دریاچه ارومیه

13:10 - 27 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۲۰۹۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سخنگوی صنعت آب گفت: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر است از محل منابع آبی سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه بطور سالانه در مجموع 2.5 میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه هدایت شود که تاکنون 1.05 میلیارد متر مکعب تحقق یافته است.

خبرگزاری میزان - بنابر اعلام پاون فیروز قاسم زاده در سومین نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های گروهی برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه مقرر است از محل منابع آبی سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه بطور سالانه در مجموع 2.5 میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه هدایت شود که تاکنون 1.05 میلیارد متر مکعب تحقق یافته است.


وی همچنین اظهار داشت: وزارت نیرو به عمده تعهدات خود برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری عمل کرده و مشکلات فعلی ناشی از تشدید خشکسالی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی است.


سخنگوی صنعت آب همچنین تصریح کرد: با وجود هدایت 1.05 میلیارد مکعبی از سدهای اطراف دریاچه ارومیه و ورودی طبیعی، درحال بررسی امکان رهاسازی بیشتر هستیم ولی باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلی برای مصارف شرب منطقه به وجود نیاید. بنابراین اولویت نخست تامین آب شرب مردم منطقه بوده و چنانچه امکان رهاسازی بیشتر وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


قاسم‌زاده همچنین افزود: از سال آبی 94-93 تاکنون بالغ بر 18 میلیارد مترمکعب آب از سدهای اطراف و از محل آورد طبیعی برای کمک به احیای دریاچه ارومیه هدایت شده که در اجرای 8 تکلیف واگذار شده به وزارت نیرو برای احیای دریاچه مذکور، علاوه بر مورد فوق تاکنون طرح‌های لایروبی رودخانه‌ها انجام شده و بالغ بر 12 هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.


وی در ادامه افزود: میزان بارش‌های جوی در شمال غرب کشور و به‌ویژه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 15 درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش یافته و شرایط را به سمت خشکسالی قوی سوق داده است.


وی همچنین تصریح کرد: کشور ما در دوره تغییرات اقلیمی قرار دارد که به صورت طبیعی در گذشته 33 درصد سال‌ها دارای بارش در حد نرمال، 33 درصد بیش از نرمال (پرآب) و 33 درصد نیز دارای بارش‌های زیر نرمال (خشکسالی) بوده است.


به گفته سخنگوی صنعت آب، در ۱۵ سال اخیر، شدت خشکی‌ها افزوده شده و سهم سال‌های کم بارش به بیش از 47 درصد ارتقا یافته است.


وی گفت: در سال آبی جاری هم از ابتدای مهر 1400 تاکنون میزان نزولات جوی حدود 22 درصد نسبت به مدت مشابه بلندمدت کاهش یافته و همین امر باعث شده در حال حاضر فقط 49 درصد از حجم مخازن سدهای کشور پر باشند.
وی همچنین اظهار کرد: با تمهیدات به عمل آمده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، خروجی از مخازن سدها حدود 21 درصد کاهش داشته، بدون اینکه تنش متوجه بخش‌های مصرفی شود.


سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به پیشرفت طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان گفت: با شروع دولت سیزدهم تکمیل این طرح در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار گرفت و مقرر شد با افزایش جبهه‌های کاری و تامین تجهیزات از تولید کنندگان داخلی، طرح میان مدت آبرسانی غدیر حداکثر ظرف ۱۰ ماه احداث شود و اینک در مرحله تکمیل این فاز هستیم و به زودی بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر آغاز خواهد شد.


قاسم‌زاده افزود: 92 هزار حلقه چاه غیرمجاز در طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی مسدود شده است.


وی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: این طرح تا حل مسائل زیست‌محیطی از دستور کار خارج است و برای اجرای آن باید تأیید زیست‌محیطی اخذ و بعد از آن تعیین تکلیف شود.


سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای حقابه هیرمند نیز اظهار داشت: جلسات متعددی با طرف افغانستانی برگزار کردیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم حقابه را دریافت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *