رئیس کل دادگستری استان یزد: اتقان آرا باید مورد اهتمام قضات باشد

14:01 - 26 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۱۲۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: قوه قضاییه در کنار توجه به مسائل کمّی، کاهش اطاله دادرسی، کوتاه کردن فرایند های دادرسی و موضوع آمار، به اصل اتقان آرا توجه ویژهای دارد.

خبرگزاری میزان- غلامعلی دهشیری در نشست با رؤسای حوزه های قضایی و دادستان های سراسر استان یزد، اظهارکرد: قوه قضاییه در کنار توجه به مسائل کمّی، کاهش اطاله دادرسی، کوتاه کردن فرایند های دادرسی و موضوع آمار، به اصل اتقان آراء توجه ویژه ای دارد.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: علم، دانش، مهارت و تجربه قضایی در رأی یک قاضی متجلی می شود لذا باید اهتمام قضات در وهله اول به اتقان آرا باشد.

وی با بیان اینکه اتقان آرا از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری، رئیس قوه قضاییه و از موارد تأکید شده در سند تحول قضایی است، تصریح کرد: از مولفه های تحول و تعالی قوه قضاییه، صدور آراء متقن، مستدل و مستند است.

دهشیری استناد به مواد قانونی و اصول حقوقی و تأسی به آرا وحدت رویه و نظریات اداره حقوقی در صورت نیاز در زمینه های شکلی و ماهوی را زمینه ساز مستند بودن آرا دانست و گفت: ذکر ادله اثباتی با توجه به دلیل و دفاعیات، دال بر مستدل بودن رأی است.

وی برگزاری جلسات نقد رأی، نشست های مستمر قضایی، کارگاه های علمی و عملی، بازرسی های آموزشی، تقویت روحیه پژوهش و تحقیق و بهره گیری از قاضی معین را از جمله اقدامات دادگستری استان در مسیر اتقان آراء ذکر کرد و افزود: تشویق قضات فرهیخته در قالب جشنواره های رأی برتر در رده مختلف دادسرا، بدوی و تجدید نظر و داوران از جمله برنامه هایی است که انجام گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان یزد بر مقابله با زمین خواری و تصرفات اراضی دولتی، مقابله با تغییر کاربری و جلوگیری از تخریب بستر ها و حریم رودخانه ها تأکید کرد و اظهار کرد: رؤسای حوزه های قضایی و دادستان ها نسبت به تعیین تکلیف پرونده های کثیرالشاکی و احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به در پیش بودن عید سعید غدیر خم، ابراز کرد:‌ دادستان های سراسر استان اگر از سادات در بند زندانی حائز شرایط مرخصی دارند ضمن بررسی ابعاد پرونده و ضمن رعایت حقوق شکات با بهره گیری از نهاد های سازشی زمینه ساز آزادی آنان از بند زندان و یا مرخصی ۳ روزه اقدام کنند و شرایط بازگشت به آغوش خانواده در ایام عید غدیر فراهم کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: اتقان آرا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *