کاهش نرخ بیکاری در 15 استان کشور

10:57 - 26 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۰۷۷۸
نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی شد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال روند نرخ بیکاری در مناطق مختلف کشور کاهشی بوده است. 

همچنین برپایه داده‌های مرکز آمار خدمات بالاترین میزان اشتغال را به خود اختصاص داده است. اشتغال ناقص نیز کاهشی بوده است. بر همین اساس طی 16 سال گذشته وضعیت اشتغال خالص 46 درصد با افت مواجه بوده که این امر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشتر از دولت‌های نهم و دهم بوده است.

کاهش نرخ بیکاری در استان‌ها  

بررسی وضعیت اشتغال در استان‌های کشور طی فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور کاهش یافته است.

بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، عمده‌ترین شاخص‌های بازار کار و تغییرات آن در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ ارائه شده که یکی از این شاخص‌ها نرخ بیکاری است و این نرخ  یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد که بر اساس این گزارش امسال به ۹.۲ درصد رسید و تک‌رقمی ماند.

مرکز آمار نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱ را منتشر کرد که براساس آن ۶۳ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت کشور در رده سنی ۱۵ساله و بیشتر قرار دارند. از این تعداد ۳۱ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۳۱۵ نفر را مردان و ۳۱ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۳۸۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق این گزارش، نرخ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله‌ها و بیشتر ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۸ نفر  حدود ۹۰.۸ درصد و نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله‌ها و بیشتر ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۵۴ نفر حدود ۹.۲ درصد است.  ۴۰.۹ درصد از جمعیت ۱۵ساله و بیشتر که برابر ۲۵ میلیون و ۹۷۷ هزار نفر است از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

بررسی وضعیت اشتغال در استان‌های کشور نشان می‌دهد که نیمی از استان‌های کشور از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال ‌و بختیاری، زنجان، سمنان، فارس، قم، کرمان، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها در سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌اند و در بهار امسال نرخ بیکاری در این استان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری آذربایجان غربی از ۱۰.۲ به ۷.۴ درصد، اردبیل از ۸.۹ به ۸.۲ درصد، البرز از ۱۰.۶ به ۹.۵ درصد، ایلام از ۸.۵ به ۸.۱ درصد، بوشهر از ۷.۸ به ۷.۴ درصد، چهارمحال ‌و بختیاری از ۱۳.۴ به ۱۰.۶ درصد، زنجان از ۶.۷ به ۵.۴ درصد، سمنان از ۸.۵ به ۶.۱ درصد، قم از ۱۰.۱ به ۹.۴ درصد، کرمان از ۱۱.۴ به ۸.۷ درصد، گیلان از ۷.۵ به ۷ درصد، مرکزی از ۷.۹ به ۶.۶ درصد، هرمزگان از ۱۶.۶ به ۱۵.۳ درصد و یزد از ۱۴ به ۱۰.۶ درصد رسید.

همچنان نرخ بیکاری در استان فارس با ثبت عدد ۸ درصد در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت ماند؛ چهار استان کرمان، قم، آذربایجان غربی و البرز که دارای نرخ بیکاری ۲ رقمی بودند، در سه ماه اول امسال نرخ بیکاری آنها تک‌رقمی شد.

بر اساس گزارش وضعیت بیکاری در بهار امسال از سوی مرکز آمار، در مجموع نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور تک رقمی است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد در رتبه بعدی قرار دارند. 

خدمات بالاتر از سایر بخش‌های اقتصادی اشتغال ایجاد کرد

بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را در بهار امسال به خود اختصاص داد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که 552 هزار نفر به شاغلان بخش خدمات افزوده شد.

از روی داده‌های مرکز آمار در بهار امسال، بخش خدمات با 51.2 درصد بیشترین سهم اشتغال را در بین بخش‌های دیگر اقتصادی به خود اختصاص داده است، البته این بخش در دوره‌های گذشته نیز همچنان نسبت به سایر بخش‌ها پیشرو بوده و این را داده‌های آماری نیز می‌گویند.

در بهار سال 1400، 11 میلیون و 552 هزار نفر در بخش خدمات مشغول به فعالیت بودند که در سه ماهه اول امسال این میزان به 12 میلیون و 78 هزار نفر رسید. به عبارتی 552 هزار نفر به شاغلان این بخش افزوده شد.
به این ترتیب سهم این بخش نسبت به سایر بخش های اقتصادی در اشتغال به 51.2 درصد رسید. بهار سال گذشته سهم بخش خدمات در حوزه اشتغال 48.8 درصد بود، اما شاغلان بخش کشاورزی در بهارامسال حدود 2 درصد کاهش یافت، به‌طوری‌ که در بهار گذشته این میزان حدود 18 درصد بود.

شاغلان این بخش در سه ماهه سال 1400، 4 میلیون و 249 هزار نفر بود که در بهار امسال به 3 میلیون و 249 هزار نفر کاهش یافت.

سهم اشتغال در بخش صنعت نیز در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهشی شد. سهم این بخش در سه ماهه اول سال 1401 از33 درصد به 32.7 درصد رسید. به عبارتی حدود نیم درصد سهم اشتغال در این بخش کاهش یافت.
شاغلان این بخش در بهار امسال 7 میلیون و 711 هزار نفر اعلام شد؛ در حالی که تعداد شاغلان آن در بهار سال گذشته 7 میلیون  و872 هزار نفر بود. مطابق آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد 15ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 9.2 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در بهار امسال بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1400)، 0.4 درصد افزایش یافت. 

جمعیت شاغلان 15 ساله و بیشتر در این فصل 23 میلیون و 578 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 98 هزار نفر کاهش داشته است. 

کاهش ۴۶ درصدی رشد اشتغال خالص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

بررسی آمار اشتغال در کشور از سال ۱۳۸۴ تاکنون، نشان می‌دهد دولت‌های نهم و دهم ۲.۷ میلیون اشتغال خالص ایجاد کردند اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۱.۵ میلیون اشتغال خالص ایجاد شد.

به گزارش ایرنا،  بهار ۱۳۸۴ که فصل پایانی عملکرد دولت هشتم بود، تعداد جمعیت شاغلان کشور ۱۹٬۴۰۴٬۵۷۹ نفر بود که این تعداد در بهار ۱۳۹۲ و در پایان دولت دهم به ۲۲٬۱۷۱٬۷۲۴ میلیون نفر رسید.

بر این اساس، در هشت سال دولت‌های نهم و دهم بر میزان خالص شاغلان در کشور ۲٬۷۶۷٬۱۴۵ نفر اضافه شد. خالص شغل ایجاد شده از کم‌ کردن تعداد بیکارشدگان جدید از تعداد شاغلین جدید به دست می‌آید. این در حالی است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم در هشت سال فعالیت خود عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دولت‌های نهم و دهم داشتند چراکه  بهار ۱۴۰۰ تعداد جمعیت شاغل در کشور به ۲۳٬۶۷۵٬۸۹۴ نفر رسید که بیانگر افزایش ۱٬۵۰۴٬۱۷۰ نفری شاغلان در کشور در هشت سال دولت حسن روحانی بود. 

بدین ترتیب میزان رشد اشتغال خالص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت‌های نهم و دهم، ۴۶ درصد کاهش یافت و از ۲٬۷۶۷٬۱۴۵ نفر به ۱٬۵۰۴٬۱۷۰ رسید که به عبارتی می‌توان گفت دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد ۱٬۲۶۲٬۹۷۵ خالص شغل کمتری ایجاد کرد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *