ساخت قطعات و تجهیزات بندری با کمک دانش بنیان‌ها

9:57 - 04 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۸۹۱۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ همزمان برنامه‌ریزی برای استقرار سامانه مدیریت هوشمند ترافیک درون بندری ادامه دارد و ساخت قطعات و تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز، در دست اجراست.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در راستای تحقق شعار ابلاغی سال ۱۴۰۱ (تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) در زمینه بهره‌گیری از خدمات دانش‌بنیان در بنادر کشور، تعداد قطعات و تجهیزات تولیدشده دانش‌بنیان (تجمیعی) تا پایان سال ۱۴۰۰ یک مورد بوده که تا پایان اردیبهشت‌ماه یک مورد و تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ یک مورد دیگر به این قطعات و تجهیزات در بنادر کشور افزوده شده است.

بر اساس برنامه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد قطعات و تجهیزات تولیدشده دانش‌بنیان (تجمیعی) در بنادر کشور به ۷ مورد برسد.

سازمان بنادر و دریانوردی همچنین طرح «استقرار سامانه مدیریت هوشمند ترافیک درون بندری» را در دست برنامه‌ریزی دارد که از جمله نتایج آن می‌توان به افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های بندری و کاهش ترافیک ایستا در بنادر، کاهش ماندگاری کامیون و واگن در بنادر کشور و انضباط‌بخشی به تردد و توزیع عادلانه بار بین رانندگان مراجعه کننده به بنادر کشور، اشاره کرد.

مطابق اعلام، این طرح به منظور ساماندهی ورود و خروج و کنترل ترافیک داخلی ناشی از تردد کامیون‌ها به بنادر بازرگانی کشور و نیز واگن‌های حامل بار، سامانه مکانیزه مدیریت هوشمند ترافیک بندری با بهره‌گیری از شرکت‌های داخلی معتبر تهیه و در بنادر کشور پیاده‌سازی می‌شود.

سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با هدف ارتقا ظرفیت بنادر و بهبود کارایی تجهیزات و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، طرح «ساخت قطعات و تجهیزات دریایی، بندری و مخابراتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان» را در دست اجرا دارد.

این طرح در راستای حمایت از صنایع بومی و استفاده حداکثری از توان داخلی با عقد ۴ فقره قرارداد در چهارچوب تولید بار اول و ساخت و بومی‌سازی «فرستنده ناوتکس، ساخت ۱۰ عدد مدولاتور و ۱۰ عدد مادربرد رادار ترما، ساخت غلظت‌سنج و سامانه یکپارچه کنترل و نظارت بر عملکرد لایروبی، طراحی و ساخت سامانه راداری تحلیل رفتار امواج» اجرا می‌شود.

ضمنا ساخت یک دستگاه ریچ استکر «تجهیز بندری» در قالب تولید بار اول توسط شرکت توانمند دانش‌بنیان بومی در مرحله اخذ مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *