خشونت و تبعیض نظام‌مند در عملکرد پلیس فرانسه

13:31 - 02 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۲۵۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عملکرد پلیس فرانسه علیه گروه‌های اقلیتی همراه با خشونت و تبعیض بوده و این امر به طور نظام‌مند روی می‌دهد.

خبرگزاری میزان – در سال 2021 چندین گروه حقوق بشری علیه پلیس این کشور در دادگاه اقامه دعوی کردند.

سازمان‌های پیشرو حقوق بشر در فرانسه و گروه‌های مردمی این شکایت دسته‌جمعی که پلیس را هدف قرار داده بود به دیوان عالی فرانسه ارائه کردند؛ هدف این شکایت اصلاح اقداماتی است که به عقیده شکایت کنندگان، فرهنگ تبعیض نظام‌مند در عملکرد پلیس و به خصوص در بررسی هویتی افراد است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، این پرونده 220 صفحه‌ای، مملو از نمونه‌های توهین نژادی توسط پلیس فرانسه است.

این موارد از سوی نهادهایی مانند عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، «ابتکار عدالت جامعه باز» و سه سازمان مردمی که با جوانان سر و کار دارند، گردآوری شد.

اما دلیل این شکایت از پلیس فرانسه از سوی چندین نهاد حقوق بشری چیست؟ این مشکل نظام‌مند بوده و نتیجه رفتار چند افسر نیست، بلکه ریشه در تاریخ استعماری فرانسه، در تعصبات نژادپرستانه و قوانینی دارد که به تشویش هویت قومیتی کمک می‌کنند.

به اصطلاح بررسی هویتی، به پلیس فرانسه اجازه می‌دهد بدون هیچ دلیل خاصی افراد را بررسی کند. پلیس فرانسه عمدتا این اقدام را در محله های کارگری با جمعیت زیادی از رنگین پوستان انجام می‌دهد؛ گویا این تمایل وجود دارد که اطمینان حاصل شود بخشی از مردم فرانسه از لحاظ بررسی هویت و تعاملات پلیسی از رفتار برابر با دیگران برخوردار نشوند.

برای سال‌ها، علی‌رغم محکومیت گسترده، محکومیت نهادهای ملی و بین‌المللی، فعالیت انجمن‌هایی که این اقدامات را مستند می‌کنند و مرگ‌هایی که در ارتباط با این بررسی‌ها رخ داده، هیچ چیزی تغییر نکرده است.

بسیاری از شهروندان گروه‌های اقلیتی در فرانسه ضمن انتقاد از این تبعیض می‌گویند این احساس را دارند که شهروند درجه دو فرانسه به شمار می‌روند.

یک شهروند فرانسوی می‌گوید که در یک مورد مواجهه با پلیس، به شدت هدف ضرب و شتم قرار گرفته و افسران پلیس تا حد خفه شدن، گلوی وی را فشار داده‌اند اما زمانی که این شهروند از پلیس شکایت کرده، شکایتش هیچگاه پیگیری نشده است.

مقامات فرانسه و به خصوص «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور این کشور، بارها وعده ایجاد تغییراتی را داده‌اند اما تاکنون هیچ تغییری در روند عملکرد پلیس فرانسه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *