۲ توصیه برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

13:13 - 23 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۹۹۰۷
یک متخصص بیماری‌های عفونی به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو پرداخت.

حمید عمادی در گفت‌وگو با میزان در خصوص بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از طریق خوردن گوشت دام آلوده منتقل می‌شود. مدت زیادی است که در کشور کشتارگاهای بهداشتی در اختیار داریم و آن دامی که در این کشتارگاه‌ها به صورت بهداشتی ذبح می‌شود، سالم است اما بخشی از دام‌ها به صورت غیرقانونی از کشورهای همسایه وارد کشور شده‌اند که باید در خصوص آن‌ها احتیاط شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه اینکه عید قربان نزدیک است و ممکن است همچون گذشته دامی خریداری شود و در حیاط خانه و یا جایی به غیر از کشتارگاه ذبح شود افزود: اینگونه دام‌ها خطرناک هستند، خوردن گوشت در حال حاضر منعی ندارد فقط باید به این موضوع توجه داشته باشیم که گوشت بهداشتی که در کشتارگاه ذبح شده باشد را مورد استفاده قرار دهیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه در حال حاضر ذبح گوسفند در قصابی‌ها ممنوع است و همه قصابی‌ها از کشتارگاه لاشه گوسفند را تهیه می‌کنند و بر روی تمامی لاشه‌های بهداشتی گوسفندان مهر آبی رنگ خورده است، متذکر شد: اگر قصابی خودش اقدام به ذبح حیوان کند و یا دام در مکان دیگری به غیر از کشتارگاه سربریده شود احتمال دارد از آن دسته از دام‌هایی باشد که به صورت غیرقاونی وارد کشور شده و کنترل نشده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که میکروب گوشت‌ اگر به طور کامل پخته از بین می‌رود و حتی اگر آلوده هم باشد سبب بروز بیماری نمی‌شود، ادامه داد: اگر گوشت به صورت خام مصرف شود ابتلا به این بیماری را به همراه دارد و از این رو باید از مصرف گوشت خام و نیمه پخته غیرمطمئن نظیر کباب کوبیده و جگر که ممکن است به ظاهر خوب پخته باشند اما اغلب به صورت نیمه پخته هستند، خودداری شود.

وی اظهار کرد: ذبح حیوان آلوده هم می‌تواند سبب انتقال بیماری شود چرا که خون دام آلوده است و چنانچه خون فرد ذبح کننده با خون حیوان آلوده مخلوط شود ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا: استفاده از ماسک می‌تواند بر اساس رنگبندی شهرها باشد

انتهای پیام/


برچسب ها: تب کریمه کنگو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *