کدام ایستگاه‌های مترو تا پایان سال افتتاح می‌شوند؟

11:28 - 23 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۹۷۰۴
مترو عامل شرکت متروی تهران گفت: ایستگاه هفت تیر به صورت تقاطع خط 6 و 1، میدان ولیعصر به صورت تقاطع خط 3 و 7 و دو ایستگاه در خط 7 در دادمان و کتاب و توسعه غربی خط 4 از جمله ایستگاه‌هایی است که تا پایان سال افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: تحول در مترو از برنامه‌های مدیریت شهری برای تهرانی‌ها است. از بهبود کیفیت خدمات گرفته تا توسعه خطوط؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید در افق ۱۴۰۵ خطوط جدید مترو با ۱۵۰ کیلومتر و ۱۳۸ ایستگاه وارد مدار می‌شود و رئیس‌جمهور هم اخیراً اعلام کرد در خصوص تأمین اعتبارات و کمک در راستای توسعه و بهبود ناوگان حمل و نقل ریلی با تمام قوا و توان موجود، حمایت و پشتیبانی می‌کند.

یکی از راه‌های مؤثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همه مسئولان هم نسبت به آن اتفاق نظر دارند، توسعه مترو است. اگر چه این امر در دوره گذشته مدیریت شهری با کندی مواجه شد اما مسیر توسعه آن در دوره فعلی پرشتاب در دستور کار قرار دارد.

مترو تهران هم اکنون جز 20 مترو برتر دنیاست و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و افرادی که سکان‌دار مدیریت مترو هستند همگی فرزندان بعد از انقلاب محسوب می شوند.توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه‌ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

 شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط 6 و 7 و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال 65 و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۵۸کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا 7 به بهره‌برداری رسیده و 144 ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند 77 تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

زاکانی: در نیمه دوم سال ۶ ایستگاه را افتتاح خواهیم کرد

شهردار تهران با اشاره به ضرورت رفع مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومی گفت:‌ باید گره‌گشایی‌های در حوزه ترافیک و حمل و نقل انجام گیرد تا در کنار آن کاهش آلودگی هوا را هم شاهد باشیم.

زاکانی خاطرنشان کرد:‌ کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت و توزیع عدالت در امکانات مسأله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود و برنامه‌ها در این راستا در حال انجام است.

وی اعلام کرد: از سه ماه پیش بر همین اساس کار عملیاتی بزرگی آغاز شد و قرارگاهی با حضور معاونت‌های مختلف برای توسعه شهر در محور حمل و نقل عمومی تشکیل شد.

شهردار تهران گفت:‌ علاوه بر تکمیل خطوط 7 گانه فعلی تکمیل خط 8، 9، 10 و 11 ضرورت دارد و باید شرایط مترو را برای آنچه می‌خواهیم تا سال 1420 انجام دهیم تا سال 1405 محقق سازیم.

زاکانی تأکید کرد: با دو بانک وارد مذاکره شدیم و از طریق تسهیلات بانکی و همکاری با پیمانکاران، در نیمه دوم سال ۶ ایستگاه را افتتاح خواهیم کرد و اگر منابع بیشتری تأمین شود تعداد ایستگاه های بیشتری نیز احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز نقطه آغازی برای تحول شهر است گفت:‌از فرصت‌های طلایی باید استفاده کنیم و تهران را به 325 ایستگاه مجهز سازیم. همچنین برنامه‌ها در حوزه حمل و نقل با سرعت بیشتری پیش رود.

مترو تهران امروز پیشرو در دنیا/ پیش بینی منابع مالی برای تکمیل خطوط قبلی، افتتاح خطوط و ایستگاه‌های جدید

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو گفت: مترو تهران امروز پیشرو در دنیا است و از 215 شهر دارای مترویی جهان مترو تهران هزینه بهره‌برداری و کرایه آن ارزان‌ترین است و به لحاظ طول شبکه و جابه‌جایی مسافر در رتبه 20 تا 30 قرار داریم.

وی گفت:‌ بنابراین مترو تهران جزو برترین‌های دنیا است و این در حالی بوده که مشکلات اقتصادی، بدخواهان برای ما ایجاد کرده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد:‌ در سال جاری برای تهران 6 هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده که 2500 میلیارد تومان آن از منابع شهرداری به صورت نقد و غیرنقد، 1500 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، 2 هزار میلیارد تومان از مجتمع‌های ایستگاهی و 31 هزار میلیارد تومان به صورت زمینه جذب بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌ در بحث TOD یا توسعه حمل و نقل عمومی‌محور رویکرد جدیدی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم منابعی هم در این راستا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر احداث خطوط چهارگانه جدید تکمیل خطوط هفتگانه قبل نیز مدنظر است و امسال حداقل 7 ایستگاه از محل منابع پیش‌بینی شده افتتاح می‌شود و از ورودی‌های جدیدی بهره‌برداری می‌کنیم.

درباره راه اندازی 6 ایستگاه جدید مترو به سراغ مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم، وی در این باره گفت: راه اندازی ایستگاه پرند از اولویت‌های اصلی ما است و برنامه ریزی جهت افتتاح این خط  در زمستان به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ایستگاه 7 تیر به صورت تقاطع خط 6 و 1، میدان ولیعصر به صورت تقاطع خط 3 و 7 و دو ایستگاه در خط 7 در دادمان و کتاب و توسعه غربی خط 4 از جمله ایستگاه‌هایی است که تا پایان سال افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطر نشان کرد: البته در صورت تامین منابع مالی ظرفیت برای افتتاح ایستگاه های دیگر هم وجود دارد و پتانسیل حتی افتتاح 8 ایستگاه است.

وی درباره نحوه طراحی این ایستگاه‌ها گفت: بهره مندی از طراحی ایرانی ـ اسلامی حتما در این ایستگاه ها مد نظر است و تلاش می کنیم که از سبک و سیاق های متناسب با محل و منطقه هم استفاده شود.

تحقق شعار تحول در تهران

توسعه حمل و نقل عمومی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه شهری است. روزانه تعداد زیادی از مسافران با مترو در پایتخت جابجا می‌شوند و مدیریت شهری جدید اعلام کرده جهادی وانقلابی برنامه‌ها را در دستور کار قرار گرفته است و حالا باید دید نتیجه اقدامات چگونه خواهد بود و تحولات حوزه حمل و نقل چگونه رقم می‌خورد؟

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: متروی تهران مترو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *