رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش تزریق واکسن کرونا هشدار خطر است

10:20 - 23 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۹۴۹۶
متخصصان می‌گویند اگر تزریق دز سوم واکسن کرونا جدی گرفته نشود، احتمال جهش ویروسی و بروز موج‌های بعدی در کشور وجود دارد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جام‌جم نوشت: آمار از کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا در کشور حکایت دارد در حالی که با کاهش آمارهای ابتلا، شاهد کاهش تزریق واکسن در کشور هم هستیم.

مدتی است روزانه تنها حدود ۲۲ هزار دز واکسن در کشور تزریق می‌شود، آن هم در شرایطی که کرونا همچنان وجود دارد و زنجیره ابتلاها قطع نشده‌است. با این که وزیر بهداشت به تازگی از اعمال محدودیت‌های دولتی برای افرادی که دز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند خبر داده اما آمار تزریق نوبت سوم واکسن در کشور اندک و حدود ۲۷ میلیون دز است.

از نظر کارشناسان اگر تزریق این دز جدی گرفته نشود، احتمال جهش ویروسی و بروز موج‌های بعدی در کشور وجود دارد.  ثبت رکورد تزریق روزانه واکسن در روز ۱۳آبان ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛ زمانی که حدود یک میلیون و ۶۷۸هزار و ۶۷ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

آن زمان کشور در موج پنجم کرونا بود و البته ثبت آمار بالاترین مرگ‌ومیر ناشی از کرونا یعنی ۷۰۹نفر در یک روز هم روی داده‌بود.  این وضع اما ادامه نیافت و بعد از شروع سال ۱۴۰۱ دیگر از ثبت رکوردهای واکسنی خبری نبود. درست است حالا آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا آرام گرفته و کاهش یافته اما با کاهش این آمارها، از میزان تزریق واکسن هم کاسته شده و این هشدار خطر است.

در آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و درمان در ۲۴ ساعت گذشته حدود  ۲۲هزار دز واکسن در کشور تزریق شده‌است. همچنین از ابتدای ورود واکسن به سبد مصرف کشور حدود ۶۴ میلیون دز اول، ۵۷ میلیون دز دوم و حدود۲۷ میلیون دز نیز به عنوان نوبت سوم تزریق شده تا در مجموع حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده‌باشد. در آخرین آمار منتشر شده در اردیبهشت‌ماه امسال به تفکیک سن افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، در گروه سنی بالای ۱۲ سال، حدود ۹۱.۳درصد واکسن نوبت اول و ۸۳.۱درصد واکسن نوبت دوم را تزریق کرده‌اند. گروه سنی پنج تا ۱۲سال اماکمترین مشارکت را برای تزریق واکسن داشته‌اند به طوری که تنها ۲۳.۹ درصد این گروه نوبت اول واکسن و حدود ۱۱درصد نوبت دوم را دریافت کرده‌اند. وضع تزریق واکسن اما در مجموع زیاد خوب نیست حدود ۷۶.۵درصد شهروندان ایرانی دز‌اول و ۶۸.۴ درصد نیز دز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند. 

افزایش احتمال موج بعدی

آمارها از وضعیت ثابت شیوع این بیماری می‌گوید. با وجود این اما سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت هشدار می‌دهد درست است آمار کرونا در کشور رو به کاهش است اما خطر همچنان در کمین است.  او به جام‌جم می‌گوید هنوز ۲۰ درصد افراد جامعه هیچ واکسنی تزریق نکرده‌اند و استقبال از تزریق دز سوم هم خیلی پایین است؛ به اضافه این که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز کاهشی و حدود ۴۹درصد است و بسیاری از افراد جامعه از ماسک استفاده نمی‌کنند. همه اینها دست به دست هم داده تا گردش ویروس در جامعه همچنان اتفاق بیفتد.

به اعتقاد زهرایی، تا زمانی که گردش ویروس در جامعه وجود داشته‌باشد، احتمال انتقال ویروس و نیز بروز جهش ویروسی در بدن افراد وجود دارد که این اتفاق می‌تواند باعث بروز موج‌های بعدی شود.  سیدعلیرضا ناجی، مدیر مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی نیز به ما می‌گوید آرامش این روزهای آمار  ابتلا به کرونا را مدیون واکسیناسیون هستیم. به نظر این استاد ویروس‌شناس، تا زمانی که تزریق دز سوم در کشور به ۷۰درصد نرسد، آرامش به جامعه باز نخواهدگشت و باید منتظر بروز جهش‌های ویروسی و بروز موج‌های احتمالی در ماه‌های آینده باشیم. 

کاهش مراکز تجمیعی واکسن

تا همین چند ماه پیش حدود یک میلیون مرکز تجمیعی در کشور کار می‌کرد و بسیاری از مراکز هم به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشتند. تزریق واکسن در هر کدام از مراکز نیز حدود چندصدهزار دز بود.  با این شرایط، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به ما توضیح می‌دهد که عجیب نیست نیمی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون کشور تعطیل شود.

او می‌گوید مراکزی که روزانه حدود سه تا چهار دز واکسن در آنها  تزریق می‌شد، حالا  تعطیل شده‌اند چراکه اداره مراکز تجمیعی واکسیناسیون، پرهزینه است. هزینه‌های نگهداری واکسن‌ها در دستگاه‌های مخصوص، پرداخت حقوق کارمندان، تجهیزات پزشکی و دیگر ملزومات بسیار گران‌قیمت‌ بوده و همین باعث شده در بسیاری از مراکز تجمیعی بسته شود.

بلاتکلیف مثل دز چهارم

تزریق دز سوم واکسن البته در حالی با استقبال اندک مردم مواجه شده که وزارت بهداشت و درمان مدت‌هاست مجوز تزریق دز چهارم را هم برای افراد بالای ۸۰ سال و افرادی که بنا به توصیه پزشک مجبور به تزریق دوز چهارم هستند، صادر کرده‌است. با وجود این با گذشت حدود چهار ماه از ابلاغ تزریق دز چهارم، هیچ آماری از میزان تزریق‌ها اعلام نشده‌است. زهرایی در این باره توضیح می‌دهد چون تزریق دز چهارم واکسن کرونا اندک بوده‌است، بنابراین آماری هم از آن منتشر نمی‌شود. دلیل کاهش آمار تزریق دز چهارم هم به گفته وی این است که تزریق این نوبت واکسن، مختص گروهی از جامعه است که جمعیت کمی را شامل می‌شود.  

باورهای غلط همچنان ادامه دارد

هنوز عده‌ای از شهروندان معتقدند تزریق واکسن کرونا کمکی به مقابله با بیماری نمی‌کند. آنها استدلال می‌آورند افرادی که سه دز واکسن را تزریق کرده‌اند نیز به بیماری مبتلا شده و می‌شوند. زهرایی اما تاکید می‌کند تزریق واکسن تنها برای این است که به صورت مصنوعی آنتی‌بادی در بدن تزریق  شود و با ویروس مقابله کند. از نظر او تزریق واکسن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد نه این که ابتلا به بیماری را به صفر برساند. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *