رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صنعت سینما؛ ابزار غرب برای ترویج اسلام هراسی

13:47 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۶۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
صنعت سینما به عنوان یک صنعت ذاتا غربی در خدمت اسلام هراسی جهت تامین منافع کشورهای اروپایی و آمریکا قرار دارد.

خبرگزاری میزان – پخش فیلم «بانوی بهشت»، روایتی تحریف شده و موهن از زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها، در پی اعتراض‌های مکرر در انگلیس متوقف شد.

این نخستین بار نیست که صنعت فیلم و سینما در غرب به بستری برای اسلام هراسی مبدل شده است؛ بررسی محتوایی شمار قابل توجهی از فیلم‌های تجاری در کشورهای غربی نشان می‌دهد که سینماگران غربی از تفاوت‌های مذهبی و فرهنگی، برای ترویج اسلام هراسی استفاده می‌کنند.

استعاره‌ها و کلیشه‌های موجود در فیلم‌های مذکور ریشه در شرق شناسی تاریخی و اسلام هراسی سیاسی دارند که در ادعای جنگ علیه تروریسم به کرات به کار گرفته شده اند.

در واقع، سینمای غرب به شکلی مداوم در طول تاریخ به منظور پیشبرد منافع غرب به ویژه منافع ژئوپلیتیکی به سلاحی علیه اسلام و مسلمانان تبدیل شده است.

این امر یعنی استفاده ابزاری از سینما برای ترویج اسلام هراسی پیامدهای خطرناکی برای مسلمانان در چارچوب جنایت‌های نفرت محور در پی داشته و در مواردی زندگی آنان را با خطراتی مواجه کرده و منجر به مرگ آن‌ها شده است.

به گزارش «دیلی صباح»، شاید برخی از افزایش حضور زنان مسلمان در فیلم‌های غربی خوشحال باشند و آن را گام مهمی در پیشرفت این زنان بدانند اما حضور آنان عموما توهین آمیز و براساس کلیشه‌های اسلام هراسانه است.

اگرچه سینما به‌عنوان یک زبان هنری مهم، از آغاز حیات خود قصد داشته تا واقعیت ساختارمند جامعه را منعکس کند اما در بیش از 100 سال گذشته بازنمایی‌های جنجالی ارائه کرده است.

یک چهارم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و صنعت مغرضانه و اسلام هراس سینما فضای نمایندگی مسلمانان را عامدانه محدود نگهداشته و اندک مسلمانان حاضر در این صنعت نیز به بازنمایی کلیشه‌های اسلام هراسانه مشغول هستند.

به گزارش « inquiriesjournal»، بسیاری از فیلم‌های غربی تلاش می‌کنند تا نژادی سازی اسلام را تقویت کنند و در همین مسیر در یک قرن گذشته مردم خاورمیانه را براساس کلیشه‌هایی بازنمایی کرده اند.

یک بررسی درباره هزار فیلم در سال 2000 نشان داد که بیش از 900 فیلم دارای شخصیت‌های منفی عرب و مسلمان بودند.

در این فیلم‌ها همواره تلاش می‌شود تا از مسلمانان به عنوان افرادی فرودست یاد شود که بسیار خشن هستند و ایدئولوژیشان با ارزش‌های فرهنگی غرب در تضاد است.

کارشناسان و منتقدان ترویج اسلام هراسی به ویژه در صنعت سینما، تاکید دارند که غرب با این حربه قصد دارد یک دوره طولانی از تاریخ را پاک کند؛ به این معنا که از طریق روایت‌های غیرواقعی و آسیب زا تاریخ مشارکت اسلام در پیشرفت‌های علمی، پزشکی، ادبیات، ترجمه و فلسفه اروپا را پنهان می‌کنند.

اصلی ترین رویداد تاریخی برای چنین اقدامی، سوءاستفاده از حادثه 11 سپتامبر 2001 است.

« inquiriesjournal» در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند «آمریکا به جای اعتراف به نقش مداخله ای خود در تشکیل گروه‌های تروریستی مدرن، به اتخاذ تصمیمات سیاسی منعکس کننده اسلام هراسی ادامه داده است.»

حمایت از فیلم‌های دارای مضامین اسلام هراسی

فیلم‌های ساخته شده دارای مضامین اسلام هراسانه تقریبا بدون استثنا ده‌ها تا صدها میلیون دلار جایزه در جشنواره‌های مختلف به دست آورده اند و بخش عمده ای از آن‌ها نامزد یا برنده جایزه‌های مهم صنعت سینما شده اند.

این امر به عادی سازی تبعیض و تعصب علیه مسلمانان کمک کرده و این پتانسیل را دارد که اسلام هراسی را به عنوان یک تفاوت مذهبی و فرهنگی بیشتر تقویت کند.

اما آن چه در اغلب این فیلم‌ها اهمیت زیادی دارد، وجود قهرمانی غربی است که برای ارتش یا سازمان‌های جاسوسی کشورهای غربی کار می‌کند و به عنوان ناجی و محافظ عمل می‌کنند.

این قهرمان‌ها در حالی در رویدادهای تحریف شده ایفای نقش می‌کنند که اصلا در رویداد واقعی وجود نداشته اند.

اهداف مخفی پشت تولید فیلم‌های دارای مضامین اسلام هراسانه

انتشار فیلم‌های دارای مضامین اسلام هراسانه سبب افزایش نرخ جرایم ناشی از نفرت در کشورهای غربی می‌شود؛ این موضوع به نوبه خود اختلاف‌های داخلی در این کشورها را به حاشیه برده و فرصت مناسبی برای سران این کشورها جهت توجیه سیاست‌های اسلام هراسانه و ایجاد گروه‌های تروریستی مدرن فراهم می‌کند.

به گزارش «کانورسیشن»، موضوع اسلام هراسی از طریق ارائه تصویر نادرست و کلیشه ای از مسلمانان در رسانه‌های غربی در حال رشد است. در هر فیلم دارای یک شخصیت مسلمان باید منتظر شخصی با ویژگی‌های زیر باشیم:

تروریست، عصبانی غیرمنطقی، عقب مانده فرهنگی و ضد مدرنیته و خرافاتی، تهدیدی برای سبک زندگی غربی، در صورت مرد بودن شخصیت مذکور زن ستیزی، در صورت زن بودن شخصیت مورد اشاره قربانی مردسالاری.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *