روایت زندانیان از شیوع گسترده بیماری سل در زندان‌های بحرین

11:48 - 22 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۸۳۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقام‌های بحرینی بر نادیده گرفتن شرایط بد بهداشتی و سلامتی که زندانیان عقیدتی در زندان‌های این کشور با آن مواجه هستند، اصرار دارند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها در مورد شیوع بیماری سل در زندان‌های بحرین به ویژه در زندان «جو» به شکلی روزافزون منتشر می‌شوند.

در حالی که سازمان‌های حقوق بشری از مقام‌های «منامه» برای جلوگیری از گسترش بیماری سل به عنوان تهدیدی برای جان زندانیان در زندان‌های بحرین درخواست می‌کنند، مقام‌های بحرینی بر نادیده گرفتن شرایط بد بهداشتی و سلامتی در زندان‌ها و محرومیت زندانیان از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و درمانی اصرار دارند.

«میدل ایست آی» در گزارشی که به موضوع شیوع سل در زندان‌های بحرین اختصاص داد، به افزایش نگرانی‌ها در این رابطه پس از افشاگری یک زندانی اخیرا آزاد شده درباره درمان بیماری اش در زندان، منجر شد.

«احمد جابر» که در سال 2021 به کرونا مبتلا شده بود، می‌گوید که پس از اصرار به کارکنان زندان مبنی بر رساندن وی به مرکز درمانی به دلیل درد بی امان، آن‌ها او را 12 روز در سلول انفرادی قرار دادند و پس از آن به ساختمانی با امنیت بالا در زندان که برای زندانیان حبس ابد در نظر گرفته شده است، منتقل کردند.

اما در نهایت انتقال وی به بیمارستان آشکار کرد که مهره‌های گردنش به دلیل بیماری سل دچار مشکل شده است.

براساس صوت ضبط شده یک زندانی بحرینی که توسط «میدل ایست آی» شنیده شد، یک افسر در زندان «جو» پس از درخواست زندانیان برای درمان زندانی مبتلا به سل، خندید و گفت «بگذارید بر اثر سل بمیرد.».

زندانی مذکور گفت «افسر زندان با وجود اطلاع از وخیم بودن وضعیت زندانی مذکور و ابتلای وی به اختلالات خونی و همچنین دیگر مشکلات سلامتی در طول هشت سالی که در زندان گذرانده، پس از شنیدن حرف‌های ما به سمت همکارش رفت و شروع به خندیدن کردند؛ انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

وی افزود «درخواست ما از یک افسر دیگر هم نتیجه‎ای نداشت.»

یک گروه حقوق بشری بحرینی صوت مذکور را در حالی منتشر کرد که نگرانی‌ها از شیوع سل در زندان‌های بحرین پس از آزادی یک زندانی مبتلا به این بیماری و مشاهده علائم مشابه در دو هم سلولی وی افزایش یافته است.

عفو بین الملل نیز هفته گذشته، مقام‌های بحرینی را به «سهل انگاری فاحش» در مورد موارد تایید شده ابتلا به سل در زندان‌های این کشور متهم و تاکید کرد که «این گونه بی توجهی به نیازهای پزشکی زندانیان، ظالمانه و بی معنی است.»

این سازمان پیشتر بی توجهی پزشکی به زندان‎های بحرین را مستند و در گزارشی در سال 2018 اعلام کرده بود «سیستم زندان‎های بحرین با موارد مکرر سهل انگاری، تاخیر و اعمال خودسرانه زور که در مواردی خاص به سطح بدرفتاری عمدی می رسد، خدشه دار شده است.»

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، زندانیان در نتیجه شرایطی مانند ازدحام جمعیت، تهویه ضعیف، انتقال مکرر زندانیان و دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سل قرار دارند.

همچنین به گزارش «العهد»، فعالان حقوق بشری از وجود 9 مورد جدید ابتلا به سل در زندان مرکزی «جو» خبر می‎دهند.

آن‌ها با به راه انداختن کارزارهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی خواستار آزادی زندانیان عقیدتی که عمدتا با اتهام‌های ساختگی و بی اساس در زندان هستند، شدند.

فعالان حقوق بشری افشای بی توجهی عامدانه و وحشیگری مقام‌های زندان‌های بحرین در عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی لازم به زندانیان در پی تایید موارد ابتلا به سل را بخش کانونی مبارزات خود قرار داده‎‏اند.

در همین چارچوب، چندین منطقه بحرین مانند «سیترا»، «سنابیس»، «نویدرات»، «مقابه» و «دمستان» روز پنجشنبه شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی بود.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی در تایید همبستگی با زندانیان عقیدتی و رد هرگونه مصالحه بر سر زندگی آن‌ها با توجه به شرایط بد زندان های بحرین، خواستار آزادی آن‌ها شدند.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه در واکنش به وضعیت زندانیان مراسم «جمعه نجات زندانیان» را به طور گسترده برگزار کرد.

این ائتلاف در بیانیه‎ای اعلام کرد «هر ساله صدها زندانی پشت میله‌های ناعادلانه زندان‌های بحرین هستند و زندگی خود را بدون هیچ گناهی در سلول‌های تاریک می‌گذرانند؛ آن‌ها سال‌هاست که از بیماری و انواع نقض حقوق و جدایی از خانواده‌های خود رنج می‌برند.»

جنبش اسلامی «الوفا» نیز در این مراسم مشارکت گسترده ای داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بحرین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *