امیرعبداللهیان: ایران آمادگی دارد تا به صورت جدی با عراق در زمینه پدیده گرد و غبار همکاری کند

0:16 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۲۳۲۹
دسته بندی: سیاست
امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر کشور عراق گفت: پدیده زیانبار گرد و غبار نیازمند رسیدگی عاجل است. ایران آمادگی دارد تا به صورت جدی با عراق در این زمینه همکاری نماید.

خبرگزاری میزان – صبح امروز عثمان الغانمی وزیر کشور عراق با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ملاقات کرد.

در این دیدار، امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از روابط خوب و روبه رشد دو کشور، نسبت به تشکیل دولت جدید عراق با مشارکت همه جریان ها و گروه های سیاسی این کشور ابراز امیدواری کرد.

وزیر امور خارجه در خصوص مبارزه مشترک با تروریسم، مهار پدیده ریزگرد، همکاری های کنسولی، رفع محدودیت های تردددی خصوصا در ایام اربعین با طرف عراقی گفتگو و تبادل نظر نمود.

امیرعبداللهیان با اشاره به سابقه دیرینه ی روابط دو کشور، از شهادت همزمان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان شاهد مثالی نام برد که درهم‌تنیدگی راهبردی دو کشور را نشان میدهد.

امیر عبداللهیان در خصوص مشکلات زیست محیطی تصریح کرد، پدیده زیانبار گرد و غبار نیازمند رسیدگی عاجل است. این موضوع علاوه بر این که دو کشور ایران و عراق را به طور مستقیم متاثر کرده است، کل منطقه را نیز مورد تهدید قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا به صورت جدی در قالب روابط دوجانبه و با استفاده از ظرفیت ها و چارچوب‌های بین المللی با عراق در این زمینه همکاری نماید.

وزیر امورخارجه کشورمان در قسمت دیگری از اظهارات خود با اشاره به ضرورت مقابله با فعالیت های تروریستی بر اهمیت همکاری های دوجانبه در مبارزه با آن تاکید کرد.

امیر عبداللهیان همچنین در خصوص رفع محدودیت های تردد مرزی بین دوکشور خصوصا در ایام اربعین ابراز داشت، اربعین بزرگترین اجتماع جهانی است که جغرافیای آن در عراق و کربلای معلی قرار گرفته است. در این زمینه قبلا یادداشت تفاهم میان دو کشور امضا شده است که زمینه را برای همکاری بهتر در این خصوص فراهم کرده است.

در همین چارچوب، امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد با توجه به رفع نسبی کرونا و رابطه خوب میان دو کشور، همچون سفرهای هوایی، محدودیت روادید برای سفرهای زمینی در ایام اربعین برداشته شود.

عثمان الغانمی نیز در این ملاقات ضمن ابزار خرسندی نسبت به روابط خوب دو کشور، در خصوص فعالیت گروه های تروریستی، مبارزه با ریزگردها و اربعین اظهار داشت، در کشور ما قانون اساسی حاکم است که اجازه نمی دهد از خاک عراق امنیت کشورهای همسایه خدشه دار شود.

وزیر کشور عراق همچنین در خصوص مبارزه با نفوذ رژیم صهیونیستی در عراق گفت، اخیرا پارلمان عراق قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به تصویب رسانده است در حالی که برخی گمان می کردند که این قانون با مخالفت در پارلمان مواجه خواهد شد.

الغانمی در خصوص ریزگردها نیز تاکید کرد، در پیدایش ریزگردها، عوامل متعددی ازجمله خشکسالی، کمبود آب، خشک شدن هورها، عملیات نظامی و بمباران ها موثر بوده و هستند و لذا هر راه حلی میبایست جامع در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *