سالانه 17 درصد غذای تولیدی جهان هدر می‌رود

14:44 - 16 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۰۰۰۳
بر اساس گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هر ساله ۱۷ درصد غذای تولیدی در جهان که وارد بازار مصرف می‌شود به هدر می‌رود.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: برنامه محیط زیست سازمان ملل گزارشی را موسوم به شاخص دور ریز غذا منتشر کرده است که نشان می‌دهد هر ساله بخش زیادی از غذای تولیدی در جهان دور ریخته می‌شود. میزان کل غذایی که در جهان طی یک سال دور ریخته می‌شود بالغ بر ۹۳۱ میلیون تن برآورد شده است. ۵۶۹ میلیون تن معادل ۶۱ درصد از این دور ریز در خانواده‌ها، ۲۴۴ تن معادل ۲۶ درصد در بخش خدمات غذایی مثل رستوران‌ها و ۱۱۸ تن معادل ۱۳ درصد هم در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها انجام می‌شود.

حیف و میل غذا در همه کشورها با سطوح درآمدی متفاوت، از کشورهای دارای درآمد بالا گرفته تا کشورهای با درآمد متوسط و پایین شایع است. حتی برخی کشورهای فقیر دورریز بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دارند. برای مثال میزان دورریز غذا در اتریش ۳۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است اما در نیجریه سرانه دورریز غذا ۱۳۹ کیلوگرم در سال است. سرانه دورریز غذا در کشور پرجمعیت هند نیز بیشتر از اتریش یعنی ۵۰ کیلوگرم در سال است. البته باید توجه داشت که هدر رفت غذا در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر در بخش مصرف است اما در کشورهای در حال توسعه، بیشتر هدر رفت غذا در بخش تولید، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل انجام می‌گیرد.

برنامه محیط زیست سازمان ملل میزان حیف و میل سالانه غذا در ایران را حدود ۵.۹ میلیون تن برآورد و اعلام کرد هر ایرانی به طور میانگین ۷۱ کیلوگرم غذا در سال دور می‌ریزد.

بر اساس برآورد سازمان ملل، ایرانی‌ها در منطقه خاورمیانه کمترین سرانه دورریز غذا را دارند. بیشترین سرانه دورریز غذا در این منطقه مربوط به بحرین است. هر بحرینی ۱۳۲ کیلوگرم در سال غذا دور می‌ریزد که بیشتر از سایر مردمان منطقه است. سرانه دورریز غذا در سایر کشورهای خاورمیانه طی یک سال عبارت است از: عراق ۱۲۰ کیلوگرم، لبنان و عربستان هر یک ۱۰۵ کیلوگرم، سوریه و یمن هر یک ۱۰۴ کیلوگرم، امارات و کویت و عمان و قطر هر یک ۹۵ کیلوگرم، و اردن ۹۳ کیلوگرم.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: غذا تولید غذا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *