شغال ورکان؛ یکی از معدود نجات یافتگان استخرهای کشاورزی

12:38 - 15 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۷۷۳۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
تخلفات در بهره‌برداری از استخرهای کشاورزی و مخازن آب تا کنون مرگ دردناکی را برای بسیاری از وحوش رقم زده اما این شغال خوش‌اقبال با کمک اهالی منطقه از استخر کشاورزی جان سالم به در برد.

خبرگزاری میزان- عدم رعایت ضوابط ایمنی در استخرهای کشاورزی به ویژه در فصل گرما گونه‌های متعدد حیات وحش را به کام مرگ می‌کشاند. اما در برخی موارد، قربانیان این استخرها توسط مردم منطقه یا محیط‌بانان از مرگ تدریجی نجات پیدا می‌کنند که شغال ورکان یکی از آنهاست.

دو جوان کاشانی توانستند با استفاده از طناب، شغال گرفتار در یک استخر کشاورزی در حوالی روستای ورکان از توابع شهرستان کاشان را از مرگ حتمی نجات بدهند.

در ادامه فیلم نجات این شغال که پشتکار قابل توجهی برای بازگشت به حیات دارد را مشاهده می‌کنید؛ فیلمی که در میان بی‌مهری‌های متعددی که این روزها در حق حیوانات روا می‌داریم روزنه امیدی است در مسیر ارتقای سطح فرهنگ رفتار با حیوانات.

https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/06/My-Video-3.mp4

حسین اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاطت محیط‌ زیست استان اصفهان در این باره به میزان گفت: متاسفانه استخرهای کشاورزی که ضوابط ایمن‌سازی و حفاظت را رعایت نمی‌کنند باعث مرگ گونه‌های مختلف جانوری شده و حتی در برخی موارد، جان انسان‌ها را هم تهدید می کنند.

وی افزود: کف برخی از استخرهای کشاورزی از بتن است و برخی دیگر با ورقه‌های پلی‌اتیلن یا ژئوممبران عایق‌بندی شده‌ که عمق آنها بالای یک و نیم متر است. در نتیجه شیب تند و سطح بسیار لغزنده این ورقه‌ها سبب می‌شود هر زیستمندی که در این استخرها سقوط کند به تنهایی شانسی برای نجات نداشته باشد.

اکبری با بیان اینکه بر اساس آئین‌نامه ایمنی مخازن آب و استخرهای کشاورزی، کشاورزان موظف هستند که ضوابط ایمنی را رعایت کنند گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی استعلام و صدور مجوز احداث استخرهای کشاورزی بوده و کشاورزان عزیز، متعهد و ملزم به رعایت اصول ایمنی هستند و بانکهای تسهیلات دهنده نیز بر رعایت این الزام تاکید دارند.

وی ادامه داد: از طرفی در هر موردی که استعلام شود صدور مجوز محیط زیست برای استخرهای کشاورزی، مشروط بر رعایت ضوابط ایمنی است و در صورت عدم رعایت این الزامات، جبران خسارت‌های پیش‌آمده بر عهده کشاورزان است. هرچند نظارت منظم وزارت جهاد کشاورزی و همکاری‌ دهیاری‌ها و بخشداری‌ها بر حسن اجرای ‌آئین‌نامه ایمنی استخرهای کشاورزی توسط مزرعه داران، در پیشگیری از حوادث، کارساز است اما ارتقای کیفیت نظارت‌ها بر این موضوع ضروری است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌ زیست استان اصفهان به کشاورزان توصیه کرد به منظور جلوگیری از خسارات جبران‌ناپذیر و تبعات قانونی آن، الزامات ایمنی که شرط صدور مجوز بهره‌برداری بوده را رعایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین الزامات برای ایمن‌سازی استخرهای کشاورزی، فنس‌کشی در هر چهار طرف استخر است. در داخل استخر هم برای کاهش ضریب خطرات، وجود طناب اضطراری و نردبان شناور دائم، ضروری و تعبیه پلکان اضطراری در حاشیه استخر موثر و لازم است. همچنین پایش و سرکشی دوره‌ای کشاورزان به فنسها برای اطمینان از یکپارچه بودن و عدم درز و زدگی ضروری است.

اکبری با بیان این نکته که با هر گونه تخلف مکشوفه در زمینه ایراد خسارت زیست محیطی ناشی از عدم رعایت ضوابط در مرحله احداث و بهره‌برداری استخرها برخورد قانونی خواهد شد از احساس مسئولیت اهالی منطقه ورکان و نجات شغال از داخل استخر کشاورزی تقدیر کرد و وعده داد که شناسایی تخلف و ملزم کردن متولی این استخر به فنس کشی و رعایت دیگر نکات ایمنی پیگیری شود و در پایان از مردم خواست که در صورت مواجهه با شرایط مشابه، به منظور نجات به موقع جانور گرفتار، پیشگیری از تهدیدهای انسانی احتمالی و پیگیری تخلفات استخرهای کشاورزی و مخازن آب، ادارات محیط زیست، جهاد کشاورزی یا دهیاریها را مطلع کنند.

بیشتر بخوانید:
مقصران مرگ گل‌آلود میش‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند

به گزارش میزان، عدم رعایت نکات ایمنی در استخرهای کشاورزی، آب‌انبارها، کانال‌های آب و معادن، هر ساله به مرگ گونه‌های متعدد حیات وحش منجر می‌شود؛ جانورانی که عموما تشنه هستند و در جست‌وجوی آب گرفتار شده و جان خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *