رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توکلی: برگزاری سلیقه‌ای مسابقات انگیزه وزنه‌برداران را از بین می‌برد

10:10 - 11 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۴۲۱۷
قهرمان وزنه‌برداری المپیک گفت: ما یک تیم با 4 قهرمان داریم و با آن تیم آنقدر می‌تازانیم که خلا ایجاد شود.

خبرگزاری میزان - حسین توکلی درباره شرایط این روزهای رشته وزنه‌برداری و عدم برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در این رشته اظهاراتی داشت که گزیده آنرا در زیر می‌خوانید:

*مسابقات قهرمانی کشور باید خروجی داشته باشد و صرفا برگزاری آن هیچ فایده‌ای ندارد. وقتی خیلی از نفرات نمی‌توانند سلامت در مسابقات شرکت کنند همین موضوع کار را سخت می‌کند. ما در بحث سلامت، موضوع دوپینگ را داریم و اگر نظارت نباشد شرایط مشکل می‌شود.

*فدراسیون باید دلیل قانع کننده‌ای برای برگزاری مسابقات داشته باشد. وقتی کسی را خارج از چارچوب‌ها دعوت نمی‌کنند دلیلی برای برگزاری آن وجود ندارد. از طرف دیگر عدم برگزاری مسابقات قهرمانی کشور باعث می‌شود وزنه‌برداری در بسیاری از استان‌ها به آرامی از بین برود و انگیزه ای نباشد. کسی که در شهرستان تمرین می‌کند، نگاهش به قهرمانی کشور است و بعد از آن وقتی در این مسابقات نتیجه می‌گیرد نگاهش به تیم ملی است.

*متاسفانه ما علاوه بر اینکه در حال در جا زدن هستیم، خیلی سنتی و بی برنامه حرکت می‌کنیم. ما یک تیم با چهار قهرمان داریم و با آن تیم آنقدر می‌تازانیم که خلا ایجاد شود. زمانی مسابقات قهرمانی کشور هدف و آرزوی خیلی از جوانان بود که مدال بگیرند و به تیم ملی بروند اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد و سلیقه ها در شکل و نوع برگزاری دخالت دارد عملا انگیزه برای حضور از بین می‌رود.

*برگزاری سلیقه‌ای مسابقات قهرمانی کشور توسط فدراسیون؟ سلیقه یعنی اینکه وقتی یک تیم خوب داریم برای چند سال قید مسابقات قهرمانی کشور را می‌زنیم و مسابقات را فقط برای رفع تکلیف برگزار می‌کنیم اما وقتی ورزشکار کم‌ می‌آوریم شروع به سخنرانی می‌کنیم که باید مسابقات برگزار شود. این چرخه همچنان وجود دارد.

*هر ورزشکاری که به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود باید با مربی خود حاضر شود. با این شرایط هم ورزشکار دلگرم است و هم یک چارچوب وجود دارد. در ورزش ما انگار وقتی یک ورزشکار در تیم ملی وارد می‌شود باید آنقدر در تیم ملی باشد تا کنار زده شود و این مسابقات قهرمانی کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

*نمی‌توانم همه خرده‌ها را به فدراسیون بگیرم چرا که قوانین هم گاهی دست و پای فدراسیون را می‌بندد. وقتی یک ورزشکار برای کسب سهمیه المپیک طی یک تا 2 سال باید در 6 مسابقه شرکت کند، عملا فردی که بیاید و 5 مسابقه را برود، نمی‌تواند به المپیک برسد. اگر منابع مالی تامین شود می‌توانیم با داشتن تیم‌های دوم و سوم در رده‌های سنی مختلف، همواره پشتیبان‌ خوبی داشته باشیم.

*وزنه‌برداری بانوان و مهاجرت و خروج زنان وزنه‌بردار؟ متأسفانه فضای مجازی یکی از مشکلات ما در جامعه است و مدام در حال قیاس با سایر کشورها هستیم. ما باید امکانات خودمان را در نظر بگیریم. وزنه‌برداری برای بانوان در حال شکل گیری بود. این امر نیاز به مقدمات دارد و پر از آزمون و خطاست و نیاز به زمان است. شاید کم کاری هم انجام شده و امکانات هم‌ نبوده، نمی‌توان به آنها خرده گرفت اما موتور یک ورزش که در ایران نوپا بود با این مشکلات، خاموش شد، اردوها در آن کمتر خواهد بود و رسیدگی‌‌ها کاهش می‌یابد. این موضوع در بدو ورود ناگوار بود.

*من جای کسی نیستم که قضاوت کنم اما در مجموع فکر نمی‌کنم کار درستی بوده چرا که معتقدم باید ماند و مسیرها را باز کرد. البته هر کسی فکر و افکار خودش را دارد. امیدوارم اینگونه به وزنه‌برداری بانوان نگاه نشود که اگر یک نفر درست یا غلط کاری را انجام داده، همه را با یک چشم نگاه کنیم و مسیر متوقف شود. ما باید بستری را فراهم کنیم که این اتفاق دیگر نیفتد و فضایی ایجاد شود که کسانی که رفتند هم از کار خود پشیمان شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *