رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ارتقاء نرخ بازدهی صندوق توسعه ملی با سرمایه گذاری در طرح ها و بازارهای پولی و مالی

23:41 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۳۸۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس صندوق توسعه ملی گفت: اعطای مجوز به صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در طرح ها و بازارهای پولی و مالی، موجب ارتقاء نرخ بازدهی این صندوق خواهد شد.

خبرگزاری میزان _ مهدی غضنفری در گفت و گو با بخش خبر ۲۱ در خصوص مزایای مجوز جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف و بازارهای پولی و مالی اظهار داشت: طی چند ماه گذشته، صندوق توسعه ملی تلاش زیادی کرده که بر شیوه حکمرانی صندوق که مشکلاتی را برای صندوق ایجاد کرده بود غلبه کند و شیوه نوینی را در این مسیر پیدا کند که بتواند موثرتر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته صندوق فقط تسهیلات می داد و به دلیل افزایش نرخ ارز، تسهیلات گیرندگان معمولا بهانه هایی را برای بازپرداخت این تسهیلات مطرح می کردند که موجب می شد منابع صندوق به درستی استفاده نشود.

رئیس صندوق توسعه ملی افزود: همچنین بخش زیادی از این منابع هم توسط دولت های مختلف صرف فعالیت های بودجه ای و غیر بودجه ای می شد که این دلایل باعث می شد صندوق نتواند نرخ بازدهی مناسبی داشته باشد؛ در بهترین حالت نرخ بازده صندوق نیم درصد است در حالی که متوسط نرخ بازدهی صندوق های ثروت های ملی دنیا ۶ درصد است.

غضنفری با بیان اینکه برای غلبه به این مشکل ۳ راه حل در هیات امنا مطرح کرده ایم، تصریح کرد: مصوبات امروز هیات امنا، دست صندوق را برای سرمایه گذاری خود صندوق در پروژه های مختلف کشور و بازار سرمایه باز می کند و اجازه می دهد تسهیلاتی که قبلا به پروژه ها می دادیم و بعضا در پروژه ها رسوب می کرد، خود صندوق سهمی از پروژه را بردارد و در پایان بعد از فروش سهام خود، منابع را در پروژه ی دیگری سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد: معتقدیم بنگاه داری، سهم مهلکی برای صندوق توسعه ملی است لذا به دنبال بنگاه داری نیستیم اما اینکه منابع صندوق هم به اسم تسهیلات در پروژه ها گیر بیفتد را مغایر با رسیدن با نرخ رشد ۸ درصد می بینیم.

رئیس صندوق توسعه ملی در تشریح برنامه ها به منظور پوشش ریسک سرمایه گذاری و خروج از بنگاه داری نیز بیان داشت: با کمال تاسف در بین خیلی از متخصصین و مردم اینگونه انگاشته می شود که سرمایه گذاری همان بنگاه داری است در صورتی که خیلی اوقات حضور در بازار بورس یا خریدن اوراق قرضه و یا داشتن بخشی از سهام زیر ۲۰ درصد یک بنگاه سودمند، محتاج بنگاه داری نیست.

غضنفری افزود: قصد بنگاه داری نداریم ضمن آنکه سازوکار آن را هم نداریم و آن را مضر می دانیم ممکن است حداکثر چند ماه پس از بهره برداری پروژه، منابع مان را از مالک پروژه دریافت کنیم و خارج شویم و اگر نشد سهام را در بازار سرمایه عرضه می کنیم تا دچار بنگاه داری نشویم.

وی گفت: سعی خواهیم کرد تا با اختیار جدیدی که از هیئت امنا گرفتیم به گونه ای عمل کنیم که نرخ بازدهی صندوق در سال های بعد به عدد بالاتری افزایش پیدا کند ضمن آنکه آماده هستیم صد در صد بودجه نفت را در صندوق قبول کنیم و از سود فعالیت های صندوق، بودجه کشور را تامین کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: به اشتباه اینگونه قلمداد شده که صندوق باید حتما یک کار توسعه ای و یا یک کار رفع محرومیت انجام دهد و یا در زلزله ها و مصیبت ها کنار دولت باشد در حالیکه تعریف صندوق این است که در آمدهای دولت را به ثروت های ماندگار تبدیل کند.

غضنفری ادامه داد: مهمترین درآمد دولت نفت است که هر سال در بودجه آن را مصرف می کنیم،‌ ماموریت اصلی ما این است که این درآمدهای نفتی را تحویل بگیریم و از سود فعالیت ها یمان، بودجه کشور را تامین کنیم.

وی افزود: اگر درآمدهای کشور طی ۱۰، ۱۵ سال گذشته وارد صندوق شده بود، الان یک هزار میلیارد دلار پول داشتیم اما خالص سرمایه این صندوق تنها ۵۰ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/


برچسب ها: صندوق توسعه ملی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *