«جایگزینی بزرگ»؛ تئوری رسمی مهاجرتی غرب

13:53 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۷۱۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تئوری جایگزینی بزرگ تاکنون جنایت‌های بزرگی را در کشورهای غربی از جمله آمریکا رقم زده است.

خبرگزاری میزان – تئوری «جایگزینی بزرگ»، نظریه ای سفیدبرترپندارانه و براساس توهم توطئه نسل کشی سفیدپوستان است که ریشه در اروپا دارد اما تا آمریکا نیز گسترش یافته و هواداران مصممی پیدا کرده است.

این تئوری که صحتش از سوی کارشناسان و محققان زیر سوال رفته است، به دلیل انعطاف پذیری ذاتی خود توسط افراط گریان بسط یافته و در میان جنبش‌های راستگرای ضد مهاجر در غرب محبوبیت بسیاری دارد؛ چراکه این تئوری استدلال می‌کند که سفیدپوستان به شکل سیستماتیک با مهاجران جایگزین می‌شوند.

به عنوان مثال فرانسه، انگلیس و آمریکا اخیرا بسترهای مناسبی برای این تئوری شده اند. همین امر سبب رشد جنایت‌های بر محور سفیدبرترپنداری شده است.

حادثه تیراندازی جمعی در شهر «بوفالو» نیویورک، به مرگ 10 نفر عمدتا سیاهپوست منجر شد. عامل این حادثه که یک جوان سفیدپوست بود، تصاویر این جنایت را به صورت آنلاین پخش کرد. ضمن این که مانیفستی 180 صفحه ای از وی یافت شد که در آن بر تلاش برای جایگزینی سفیدپوستان به جای سیاهپوستان در آمریکا تاکید شده بود.

وی در مانیفست مذکور همچنین تاکید کرده بود بود که پس از اتمام کار سیاهپوستان، به سراغ دیگر نژادها و جمعیت‌های قومی ساکن آمریکا می‌رود.

آن چه باید مورد توجه قرار بگیرد، وضعیت شهر «بوفالو» از حیث جداسازی سیاهپوستان و عدم فرصت برای ساکنان سیاهپوست در این شهر است.

به گزارش «گاردین»، نرخ بیکاری برای ساکنان سیاهپوست در «بوفالو» در مقایسه با سفیدپوستان بالاتر و متوسط درآمد خانوارشان در مقایسه با خانوارهای سفیدپوست پایین تر است. ضمن این که نرخ فقر در میان ساکنان سیاهپوست بوفالو 35 درصد است؛ این نرخ برای سفیدپوستان ساکن شهر مذکور 20 درصد است.

بزرگراه «کنزیگتون» در شهر «بوفالو» یکی از قدرتمندترین نمادهای شکاف نژادی در این شهر است که خط جدایی میان ساکنان سفیدپوست و سیاهپوست را ترسیم می کند.

به گزارش «هافینگتن پست»، تئوری «جایگزینی بزرگ» همان نظریه ای است که الهام بخش عاملان کشتارهای «پیتسبورگ» 2018، «کرایست چرچ» نیوزیلند 2019 و «ال پاسو» ایالت «تگاس» 2019 بوده است.

از منظر «هافینگتن پست»، تاکید جنایتکاران حوادث مذکور بر تئوری «جایگزینی بزرگ» نشان دهنده پشت پرده این تئوری است که از سوی سیاستمداران، کنگره و رسانه‌های آمریکایی به ویژه طرفداران حزب جمهوریخواه حمایت می‌شود.

نکته قابل تامل در پی حادثه تیراندازی «بوفالو»، تلاش رسانه‌های آمریکایی برای تغییر روایت این حادثه است. آن‌ها مرتبا از عامل این جنایت به عنوان نوجوانی یاد می‌کنند که احتمالا قربانی خشونت و آزار و اذیت بوده است.

این تلاش رسانه ای با هدف برانگیختن حس همدردی مردم با عامل تیراندازی و نیز جا انداختن تئوری «جایگزینی بزرگ» انجام می‌شود.

تداوم بی مانع این روند در واقع آشکارکننده جریان حمایت رسمی پشت پرده از تئوری «جایگزینی» بزرگ است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *