نتایج سفر نماینده سازمان ملل به ایران/گزارش «دوهان» رسوایی دیگری برای آمریکا

9:30 - 31 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۶۲۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا پس از انتشار بیانیه گزارشگر سازمان ملل در مورد تحریم‌ها، خط تخریب این گزارش را در پیش گرفت.

خبرگزاری میزان - «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل نزدیک به دو هفته در ایران بود و با مراکز گوناگونی آشنا شد که تحت تاثیر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا و غرب قرار گرفته‌اند.

استقلال یک گزارشگر سازمان ملل که قرار است تبعات منفی و مخرب تحریم‌های آمریکا و غرب بر روی کشوری چون ایران را که بیش از 40 سال تحت تحریم‌های شدید قرار دارد، ‌بسیار مهم است؛ چراکه استقلال او می‌تواند از نفوذ و تاثیر آمریکا و دیگر لابی‌ها همچون لابی صهیونیستی جلوگیری کند و گزارشی واقع بینانه از شرایط ایران به سازمان ملل و افکار عمومی جهان ارائه دهد.

آمریکا با وجودی که سازمان ملل تحریم‌ها علیه ایران را به واسطه برجام برداشته اما با خروج از آن سعی کرد تا به تحریم‌های اقتصادی که شامل تحریم‌های پزشکی و دارویی نیز می‌شود، ادامه دهد و به اصطلاح به فشارهای حداکثری خود علیه ایران بیفزاید.

با وجودی که «دوهان»، گزارشگر و فرستاده سازمان ملل به ایران است، از همان ابتدا موج تخریب علیه او از سوی غرب و رسانه‌های غربی و مقامات آمریکایی آغاز شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل، تحریم‌های آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد و این اتفاق برای آمریکا خوشایند نبود به همین خاطر سعی کرد تا در رسانه‌های خود خط تخریب او و گزارش‌ها و بیانیه منتشر شده را در پیش بگیرد.

اما آن‌چه عیان است، تاکنون به خاطر فضای ایران هراسی و سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که آمریکا به خاطر تحریم ایران مرتکب شده، پنهان مانده بود که با حضور نماینده سازمان ملل همه آن‌ها برای افکار عمومی جهان آشکارتر شد تا دنیا متوجه شود که آمریکا علیه ایران چه جنایاتی را مرتکب شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه خود تصریح کرده «تحریم‌های اعمال شده بر بخش‌های حیاتی اقتصادی و تعداد زیادی از موسسات مالی و شرکت‌های ملی ایران، منجر به کمبود منابع برای تامین نیازهای اساسی نیازمندان در این کشور شده است.»

تاثیر تحریم‌های آمریکا نیز از دید گزارشگر سازمان ملل نیز پنهان نمانده و او خود تاثیر تحریم‌های آمریکا و غرب را با چشمان خود دیده است.

از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین تاثیرات تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران، تحریم دارو و تجهیزات پزشکی که با وجود ادعای دروغ آمریکا و غرب به این که دارو تحت تحریم نیست اما به خاطر وجود تحریم‌های بانکی و مالی واردات داروهای بیماری‌های خاص و داروهایی که در داخل تولید نمی‌شود و تجهیزات پزشکی خاص دشوار است و در بسیاری مواقع غیر ممکن؛ چراکه سیاست آمریکا فشار حداکثری بر مردم است تا مقاومت آن‌ها را به شکست بکشاند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود درباره تحریم دارو، می‎گوید «من به شدت نگران عواقب تهدید کننده جان انسان‌ها هستم که ناشی از هزینه‌های سرسام‌آور دارو و تجهیزات پزشکی تخصصی و در موارد خاص، موجود نبودن آن‌ها به دلیل محدودیت‌های تجاری و مالی ناشی از تحریم‌هاست.»

«دوهان» در نشست خبری تاکید کرد که آمریکا با تحریم‌های خود 100 تا 120 میلیادر دلار به ایران زیان وارد کرده است.

نقض آشکار حقوق بشر از سوی آمریکا و غرب علیه ایران اظهر من الشمس است و با حضور یک نماینده ویژه از سازمان ملل و گزارشی که او به سازمان و مجامع حقوق بشری ارائه خواهد داد، یک رسوایی برای آمریکا به ثبت خواهد رسید؛ هر چند آمریکا دست از تحریم‌های ایران بر ندارد، اما ایران به اقدامات حقوقی و بین المللی خود ادامه می‌دهد و در کنار آن با اقدامات اقتصادی تاثیرات منفی تحریم‌ها را خنثی می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *