سناریوسازی در برابر اصلاحات اقتصادی

9:00 - 28 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۲۷۰۸
​​​​​​​طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها با هدف حذف واسطه‌ها، رفع مفاسد و جبران کاستی‌های ناشی از عدم اجرای قانون مصوب در این حوزه و همچنین فاصله گرفتن از اقتصاد رانتی و برای برقراری عدالت اجتماعی در ریل اجرا قرارگرفته و با تأیید اکثریت قریب به‌اتفاق اقتصاددانان مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.

خبرگزاری میزان - حسین ارجلو در روزنامه حمایت نوشت: ​​​​​​​طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها با هدف حذف واسطه‌ها، رفع مفاسد و جبران کاستی‌های ناشی از عدم اجرای قانون مصوب در این حوزه و همچنین فاصله گرفتن از اقتصاد رانتی و برای برقراری عدالت اجتماعی در ریل اجرا قرارگرفته و با تأیید اکثریت قریب به‌اتفاق اقتصاددانان مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.

بر این اساس، قیمت برخی کالاها اصلاح‌شده و دولت خود را موظف به پرداخت یارانه مستقیم به‌جای پرداخت یارانه پنهان و غیر شفاف کرده است. به‌این‌ترتیب، یارانه‌های غیر شفاف در عوض اینکه به واردکنندگان کالا پرداخت شود، مستقیماً به‌حساب دهک‌های 10 گانه واریز شد و در مرحله اول، مشمولین این طرح، دو ماه یارانه 300 یا 400 هزار تومانی دریافت کردند.این در حالی است که هم‌زمان با کلید خوردن طرح هدفمندسازی یارانه‌ها از سوی دولت سیزدهم، موجی از فضاسازی رسانه‌ای از جانب شبکه‌ها و بنگاه‌های خبری خارجی که همواره مترصد آشفته کردن فضای کشور بر بستر چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند، شکل گرفت.

گرچه شیوه کار این رسانه‌ها مبنی بر ترسیم افقی تاریک از آینده، یأس پراکنی و ایجاد تردید در اهداف و کارآمدی نظام، از منظر راهبردی بدون تغییر باقی‌مانده اما در حال حاضر، به‌دلیل مقارنه اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با مباحث برجامی، این اقدامات با تکنیک‌های رسانه‌ای ویژه این مقطع در دستور کار قرارگرفته است.از طرفی، به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن قیمت کالاهای اساسی و دغدغه‌هایی که جامعه به‌طور طبیعی نسبت به تأمین معاش دارد، فضاسازی رسانه‌های معاند عمدتاً حول محور قریب‌الوقوع بودن قحطی، کمبود کالا، حمله گسترده مردم به فروشگاه‌ها و ناتوانی دستگاه‌های اجرایی در نظارت و تأمین نیازهای غذایی روزانه قرارگرفته است.اولین برگی که رسانه‌های معاند رونمایی کردند و ثابت کرد که از مدت‌ها قبل برای این روزها برنامه داشته‌اند، انتشار خبر کذب «کارت یارانه نان» بود. ضدانقلاب با به سخره گرفتن شعور مردم فهیم ایران، شایعاتی را بر این مبنا پمپاژ کرد که از این پس، هر کس بخواهد نان خریداری کند، باید کارت مخصوص آن را ارائه دهد؛ کارتی که برای عصبانی کردن افکار عمومی، در بالای آن، حدیثی در مدح صدقه دادن نقش بسته بود تا به‌این‌ترتیب، احساس تحقیر شدن را به آن‌ها القا کند.

هم‌زمان با این اقدام، دشمن تلاش کرد با بزرگنمایی برخی تجمعات اعتراضی در شهرستان‌ها، فضا را به سمت آشوب و فتنه و بکارگیری روش نخ‌نما شده کشته‌سازی به‌ویژه در میان قومیت‌ها برای ایجاد گسل در وحدت ملی هدایت کند. با این حال رسانه‌های معاند در خلال به‌اصطلاح پوشش‌های اعتراضات، گاف‌های خوشمزه‌ای هم دادند! انتشار یک ویدئو از غارت یک فروشگاه در قزوین، درحالی‌که افراد حاضر در آن، لباس زمستانی پوشیده‌اند، یکی از این نمونه‌ها بود که تهیه‌کنندگان این ویدئو، آن را برای کشورهای همسایه به‌منظور بازنشر فرستاده بودند تا ایران را در آستانه قحطی و گرسنگی گسترده نشان دهند.ویدئوی دیگر، مربوط به کیسه‌های اهدایی آرد ایران به عتبه حسینی (ع) در کربلا بود که تاریخ درج‌شده بر روی آن، سال 2018 میلادی یعنی چهار سال پیش را نشان می‌داد! انتشار این ویدئو از سوی یک رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا نشان داد که طراحان این سناریو قصد دارند به این بهانه، اعتقادات دینی و مذهبی مردم را هدف قرار دهند. علاوه بر این، فیلمی از آتش‌سوزی پمپ‌بنزینی در خوزستان وایرال شد که بنا بر اطلاعیه پلیس فتا، مربوط به سال‌های قبل بود که به‌منظور تشویش اذهان عمومی منتشرشده است.

در همین راستا و در کنار لجن پراکنی رسانه‌ای، عوامل میدانی آن‌ها هم پای‌کار آمدند. دستگیری دو اروپایی با هدف سوءاستفاده از مطالبات برخی از اصناف و اقشار و تغییر جهت آن‌ها به سمت بی‌نظمی و آشوب، بیانگر آن است که پشت ژست‌های شیک غربی‌ها، چه نیت‌های شومی پنهان است. جالب اینکه هم‌زمان با این اقدام هوشیارانه، مقامات انگلیسی که پیش‌تر اتباع خود را از سفر به ایران منع کرده بود، تلاش کردند با ایران هراسی و وارونه نمایی مبنی بر اینکه نظام، بنای برخورد با توریست‌ها و شهروندان خارجی را با کوچک‌ترین بهانه دارد، از دو تابعیتی‌ها هم خواست که به ایران سفر نکنند.

سیاه نمایی رسانه‌ای به‌منظور بحرانی جلوه دادن اقتصاد و معیشت ایرانیان در شرایطی صورت گرفت که همان‌ها در مورد کمبود و گرانی کالاها از جمله شیر خشک در آمریکا، روغن و دیگر ملزومات معیشتی در پایتخت کشورهای ثروتمند اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ... به حداقل‌ها در تولیدات و پوشش‌های خبری قناعت کردند.پوشش مغرضانه تحولاتی ازاین‌دست درحالی‌که ویدئوهایی از اعتراضات زیر 50 نفر در چند شهر پیرامونی، با آب‌وتاب به‌عنوان اعتراضات فراگیر جا زده می‌شود در کنار آب‌وتاب دادن به تصاویر جعلی از غارت فروشگاه‌ها و ادعای سرکوب شدید و کشته سازی، حاکی از یک حرکت هماهنگ و گروهی برای ایجاد ناامنی است.

با این حال، رسانه‌های بیگانه نتوانستند از برخی انتقادات و نگرانی‌ها، مخرج مشترک بگیرند و پروژه ایجاد اغتشاش و ناامنی جز در موارد بسیار محدود، ناکام ماند. در مورد آرزوی هجوم بردن مردم به فروشگاه‌ها (مشابه آنچه در آمریکا و کشورهای به‌اصطلاح جهان اولی بارها دیده‌ایم)‌، خویشتن‌داری مانع از بروز چنین اتفاقات و التهاباتی شد. ضمن اینکه برخلاف خواسته بیگانگان، ویدئوهایی از کاسبان و فروشندگان منصف دست به دست شد که حاکی از فروش اقلام به قیمت قبل از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بود.

افزون بر این، شاهد خریدهای کلان و مازاد بر نیاز نبودیم و همه این‌ها دشمنان دندان‌ تیز کرده را مأیوس و سرشکسته کرد. به گفته رئیس‌جمهور محترم، بسیاری از اقشار جامعه با هدف این طرح آشنا شده‌اند، نسبت به دستاوردهای آن وقوف دارند و می‌دانند که در نهایت، به ایستگاه عدالت خواهد رسید. این درک عمومی از سیاست‌های کلان نظام، کمک شایانی در به ثمر نشستن اهداف اقتصادی دارد و خط پایانی بر بداندیشی‌های دشمن خواهد کشید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *