استفاده از واژه‌های خارجی توسط سلبریتی‌ها چه تبعاتی برای زبان فارسی دارد؟

8:00 - 28 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۲۲۳۹
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: قانون ممنوعیت استفاده از لغات بیگانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ولی بعضاً به آن عمل نمی شود. نیروی بازدارنده تنها غیرت ملی و تعصب زبانی است که باید به کار گرفته شود.

حداد عادل در گفت‌وگو با میزان پیرامون استفاده از واژه‌های غیر فارسی و نامانوس گفت: زبان فارسی رکن اساسی یک ملت محسوب می‌شود به عبارت دیگر بخشی از هویت یک جامعه بوده و اگر قرار شود واژه‌های غیر فارسی را وارد جامعه کنیم قطعاً دچار آسیب‌های زبانی خواهیم شد.

زبان فارسی

نقش رسانه‌ها در ترویج زبان فارسی

وی نقش رسانه‌ها در ترویج کلمات فارسی را بسیار مهم خواند و افزود: نقش رسانه‌ها چه مجازی و چه رسانه ملی  و توجه آنان در به کار بردن لغات فارسی یکی از راه‌های گسترش زبان فارسی بوده و ماندگاری این زبان را در پی خواهد داشت اما بی پروایی در به کار بردن لغات غیر فارسی ماهیت افراد و جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا باید از ترکیباتی استفاده شود که واژه های فارسی در آن به کار رفته شده باشد زبانی که ماهیت خود را از دست دهد زیبایی و ترکیب مناسب آن نیز از بین خواهد رفت. 

تبعات استفاده از کلمات غیر فارسی توسط سلبریتی‌ها

عادل تصریح کرد: استفاده از کلمات نامناسب و غیر فارسی خصوصاً از سوی برخی سلبریتی ها و یا افراد سرشناس و شاخص تاثیر عمیقی بر زبان فارسی خصوصاً در جامعه جوان خواهد داشت و این کلمات غیر فارسی از محبوبیت بیشتری برخوردار می شوند، هر ایرانی که به ملت و هویت خودش علاقمند است باید از زبان فارسی پاسداری کند. 

معادل سازی زبان فارسی

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بهترین راه حل برای حفظ و پاسداشت زبان فارسی را در به کار بردن کلمات فارسی دانست و افزود: البته برای جانشین کردن کلمات غیر فارسی جایگزین‌ها و معادل سازی هایی انجام شده است که می‌تواند به جای لغات خارجی مورد استفاده قرار گیرد و باید افراد به آن توجه داشته باشند این مهم خصوصا در رسانه ها باید به کار گرفته شود.

زبان فارسی

ممنوعیت استفاده از کلماتی غیر از زبان فارسی

عادل پیرامون قانون ممنوعیت استفاده از لغات خارجی خاطر نشان کرد:  یکی از رویکردهای بازدارنده برای حفظ زبان فارسی، قانون ممنوعیت استفاده از لغات بیگانه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ولی بعضاً به آن عمل نمی شود. نیروی بازدارنده تنها غیرت ملی و تعصب زبانی است که باید به کار گرفته شود.

 انتهای پیام/


برچسب ها: زبان فارسی فارسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *