پیام‎های منطقه‎ای و جهانی سفر امیر قطر به ایران

11:58 - 24 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۶۳۳۵
سفر امیر قطر به ایران دارای بازتاب منطقه‎ای و بین المللی بوده است.

اگرچه در همسایگی ایران کشورهایی وجود دارند که وضعیت با ثباتی ندارند اما با این وجود تلاش شده تا روابط منطقه‌ای گسترش یابد،‌ پیوستن به پیمان شانگهای یکی از همین دستاوردهاست.

در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، چند کشور وجود دارند که تاکنون سعی کرده‌اند روابط خود را با ایران حفظ کنند و تحت تأثیر القائات و تخریب دیگر کشورهای منطقه و فرا منطقه قرار نگیرند.

قطر و عمان دو کشوری هستند که توانسته‌اند حسن همسایگی را رعایت کنند و به واسطه همین، روابط آنها با ایران در سطح مناسبی قرار دارد.

سفر امیر قطر به ایران که در پاسخ به سفر رئیس جمهور ایران به این کشور انجام شد، در راستای گسترش روابطی است که برخی کشورها و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس خود را از آن محروم کرده‌اند.

قطر نمونه خوبی برای دیگر کشورهای عربی است تا بتوانند روابط خود را با ایران بهبود ببخشند.

مشکل کشورها و رژیم‌هایی که با ایران روابط مناسبی ندارند به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن آنهاست.

اگر آنها تحت تأثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی نباشند می‌توانند روابط عمیق با ایران برقرار کنند که هم به نفع آنها، هم به نفع ایران و هم به نفع منطقه خواهد بود.

همگرایی و همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌تواند صلح و امنیت را در این منطقه برقرار و تضمین کند.

ضمن آنکه ایران به خاطر داشتن ظرفیت‌های بالا می‌تواند نیازهای کشورهای منطقه خلیج فارس را تأمین کند و نمونه آن زمانی است که شورای همکاری خلیج فارس قطر را تحریم کرد و ایران با صادرات کالاهایی که این کشور نیاز داشت، قطر را از خطر تحریم نجات داد و همین حسن نیت ایران بود که باعث شد تا روابط دو کشور عمیق‌تر و دوستانه تر از قبل شود.

همچنین دستاورهای جبهه مقاومت، ایران را تبدیل به کشوری تأثیرگذار و با نفوذ کرده است که هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

چه بسا یکی از دلایل اصلی مذاکرات عربستان با ایران به خاطر قدرت تأثیرگذاری و نفوذی است که در منطقه دارد.

در هر صورت هر دو کشور ایران و قطر ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند با فعال کردن آنها در یک نقشه راه مشترک به نفع دوجانبه دست یابند.

ایران در زمینه کشاورزی، صنعت،‌ پزشکی و بسیاری ظرفیت‌های دیگر، می‌تواند با قطر همکاری کند و قطر نیز می‌تواند در زمینه نفت و گاز همکاری‌های نزدیکتری با ایران داشته باشد و حتی در زمینه تسلیحات و تجهیزات نظامی می‌تواند وارد کننده آن از ایران باشد.

امیر قطر و دیگر مسئولان این کشور واقع بینانه به آینده منطقه نگاه می‌کنند و می‌دانند که جایگاه ایران اکنون که در منطقه بالاست، در آینده نزدیک ارتقاء خواهد یافت و نمی‌خواهند فرصت را از دست بدهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران قطر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *