اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور به میزبانی استان قزوین برگزار شد

11:54 - 23 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۵۳۲۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور به میزبانی استان قزوین و با حضور سیدعبدالله مرتضوی، معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان های کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

خبرگزاری میزان -سیدعبدالله مرتضوی در اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر زندانیان سراسر کشور که با حضور مدیرکل زندان‌ها،دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و جمعی ازهنرمندان سینما و تلویزیون در سالن شهیدرجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد؛ بیان کرد: فعاليت‌های فرهنگی نقش مهمی در فرآيند اصلاح و تربيت زندانیان دارد و بايد شرايطی فراهم شود كه زندانيان به تفكر در مفاهيم فرهنگی سوق داده شوند.

معاون سلامت، اصلاح وتربیت سازمان زندان های کشور افزود: باید بتوانیم با استفاده از فعالیت‌های فرهنگی به خصوص استفاده از ابزار هنر نمایشی بخش وسیعی از جنبه اجتماعی اداره زندان‌ها را که متاسفانه مورد آماج حملات حقوق بشری قرار گرفته‌، هم به جامعه داخلی و هم در عرصه‌ بین المللی به نمایش درآوریم.

وی اظهارکرد: شعرهای حماسه‌ای که در بدو انقلاب سروده می‌شد شور و اشتیاق فراوانی را در آن دوره به مردم اضافه می‌کرد که هنوز هم با گذشت 30سال وقتی از تلویزیون پخش می‌شود انسان را به وجد می‌آورد، این نشان‌دهنده‌ی آن است که ما چنین حماسه‌گرانی داشته‌ایم که با استفاده از ابزار هنر توانستند روحیه جهادی شکل دهند که امیدوارم به زودی شعر "قاسم نبودی ببینی قدس آزاد گشته" را همگی با هم قرائت کنیم.

این مقام مسئول به حوزه اقدامات انجام شده توسط سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ۸۰فعالیت انجام شده در سازمان زندان‌ها توانستیم نرخ جرم را از ۵۰درصد به کمتر از ۳درصد کاهش دهیم.

مرتضوی ادامه داد: با مداخله اداره بهداشت و درمان، زندانیان در بدو ورود مورد اصلاحات جسمی، روحی و روانی قرار گرفتند و مباحث فرهنگی، تربیتی و آموزه‌های دینی و اخلاقی به آن‌ها آموزش داده شد و بعد از آن وارد حوزه‌ی حرفه‌آموزی و اشتغال شدند.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور در ادامه از اصحاب هنر، نویسندگان و کارگردانان درخواست کرد در راستای عبرت‌گیری جامعه از سوژه‌های نابی که در داخل زندان وجود دارد، برای ساخت سریال‌های چندقسمتی و فیلم‌های سینمایی استفاده کنند و بتوانند بخش وسیعی از جنبه‌ اجتماعی اداره زندان‌ها را که متاسفانه مورد آماج حملات حقوق بشری قرار گرفته‌ است هم به جامعه داخلی و هم در عرصه بین المللی به نمایش درآورند.

مدیرکل زندانهای استان قزوین و رئیس ستاد اجرایی نوزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور در ابتدای این مراسم گفت: این جشنواره از ۱۹لغایت ۲۲ اردیبهشت در قزوین برگزار شد که ۲۵ اثر از ۱۴ استان در زمینه تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌خوانی، تئاتر عروسکی، نمایش نقالی و پرده‌خوانی و بخش غیر رقابتی در تئاتر شورایی، نمایش تعزیه و تعزیه‌خوانی با یکدیگر به رقابت پرداختند که توسط داوران شاخص کشور شهرام زرگر، نسیم ادبی و محمدرضا رحیمی داوری شد.

گفتنی است از منتخبان نوزدهمین جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور، همکاران منتخب هنری، داوران و حامیان مالی این جشنواره توسط مسئولان تقدیر شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *