ترکیه: ارتباطی میان گرد و غبار در ایران وسدهای این کشور وجود ندارد

17:55 - 22 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۴۸۸۴
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شده است که گرد و خاک و طوفان شن به طور عمده مسأله‌ای طبیعی است و ارتباطی به سدسازی‌های این کشور ندارد.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به آنچه ادعای ایران مبنی براین‌که «ترکیه باعث آلودگی هوا با طوفان شن و گرد و غبار در ایران شده است»، خوانده شده اظهار داشت «این ادعا که سدها در ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در جغرافیای ما می‌شوند، علمی نیست؛ طوفان های شن و گرد و غبار تا حد زیادی یک پدیده طبیعی است و این مورد مورد قبول عموم است.»

طبق اعلام وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ترکیه، این نهاد با صدور بیانیه‌ای تلاش کرد تا به اتهامات وارده به این کشور در خصوص سدسازی‌های گسترده به عنوانی عامل اصلی ریزگردها پاسخ دهد.

در این بیانیه آمده است: ادعاهایی مبنی بر اینکه سدهایی که از سوی ترکیه ساخته شده است سبب بروز مشکلات زیست‌محیطی اخیر در ایران و موجب ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار شده و آلودگی هوای تهران را به اوج خود رسانده است، به شدت در رسانه‌های ایران مطرح و متعاقبا در دستور کار سیاستمداران [ایران] گرفته است که بر این اساس، ادعاهایی مبنی بر اینکه سدها در ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های شن و گرد و غبار در منطقه می‌شوند، علمی نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است که؛ طوفان‌های شن و گرد و غبار تا حد زیادی یک پدیده طبیعی بوده و این مسأله، مورد قبول همه محافل است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود تاکید دارد که؛ علت اصلی طوفان‌های شن و گرد و غباری که ترکیه و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گرد و غبارهای بیابانی با منشاء آفریقا و خاورمیانه است که دو منبع مهم گرد و غبار در جهان به شمار می‌روند.

براساس این بیانیه، در واقع، تخریب زمین، جنگل‌زدایی، بیابان‌زایی و خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز باعث افزایش این طوفان‌ها می‌شود.

وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: به منظور جلوگیری از طوفان‌های شن و گرد و غبار و کاهش اثرات منفی آن، هر کشوری باید ابتدا به سهم خود عمل کند و گام‌های لازم را در جهت استفاده پایدار از منابع آب و خاک بردارد و این یک رویکرد واقع‌بینانه برای حل مشکلات نیست که دولت تهران، ترکیه را مقصر چنین مشکلاتی بداند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *