آزمایش‌های اتمی آمریکا/ تشعشعات هسته‌ای مسئول مرگ 340 تا 690 هزار آمریکایی

15:05 - 21 مرداد 1401
کد خبر: ۴۲۶۳۹۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا جان انسان‌های بیشتری را از آنچه که آمارهای رسمی می‌گویند، گرفته است.

خبرگزاری میزان – زمانی که آمریکا وارد عصر هسته‌ای خود شد با بی‌ملاحظگی در این زمینه پیش رفت.

به گزارش «کوارتز»، تحقیقات نشان می‌دهند که هزینه پنهان توسعه سلاح‌های هسته‌ای بسیار بیشتر از تخمین‌های قبلی بوده است، به‌طوری‌که بارش‌های رادیواکتیو مسئول مرگ 340 هزار تا 690 هزار آمریکایی‌ از سال 1951 تا 1973 بوده است.

تحقیقی از سوی «کیت مایرز»، اقتصاددان دانشگاه «آریزونا» انجام شده که از شیوه‌ای جدید برای ردیابی اثرات مرگبار تشعشع رادیو اکتیو استفاده کرده است.

از سال 1951 تا 1963، آمریکا آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای خود را بر فراز «نوادا» انجام داده است.

محققان تسلیحاتی، بدون درک خطرات این آزمایش‌ها یا صرفا نادیده گرفتن این اثرات، هزاران کارگر را در معرض امواج رادیواکتیو قرار دادند.

تشعشعات ناشی از واکنش‌های هسته‌ای در دوزهای بالا برای انسان کشنده است و حتی در دوزهای پایین نیز می تواند باعث سرطان شود.

در یک مقطع، محققان داوطلبانی را در زیر چتر بارش تشعشعات سلاح هسته‌ای قرار دادند تا ثابت کنند فاصله ایمن چقدر است.

با این حال، تشعشعات تنها در محل آزمایش باقی نماند و در جو حرکت کرد؛  نرخ سرطان در جوامع مجاور افزایش یافت و دولت آمریکا دیگر نمی‌توانست وانمود کند که این بارش‌ها چیزی جز یک قاتل خاموش است.

تلاش‌ها برای اندازه‌گیری میزان کامل پیامدهای آزمایش‌های هسته‌ای بسیار نامشخص بود، زیرا آنها بر تأثیرات برون‌یابی از جوامعی که بیشترین آسیب را به سطح ملی وارد کرده بودند متکی بودند؛ یک برآورد ملی نشان داد که این آزمایش‌ها باعث 49 هزار مرگ به دلیل سرطان شده است.

با این حال، آن اندازه‌گیری‌ها طیف کاملی از اثرات را در طول زمان و جغرافیا ثبت نکردند؛ مایرز از طریق یک بینش وحشتناک تصویر گسترده‌تری ایجاد کرد.

وقتی دام‌های شیرده در معرض بارش رادیواکتیو توسط بادهای جوی قرار گرفتند، شیر آنها به کانالی کلیدی برای انتقال بیماری‌های مربوط به تشعشعات به انسان تبدیل شد.

مؤسسه ملی سرطان آمریکا سوابقی از میزان ید 131 - ایزوتوپ خطرناکی که در آزمایش‌های نوادا منتشر می‌شود - در شیر و همچنین داده‌های گسترده‌تری در مورد قرار گرفتن در معرض تشعشعات دارد.

«مایرز» با مقایسه این داده‌ها با رکوردهای مرگ و میر در سطح شهر نوادا، به یک یافته مهم رسید؛ قرار گرفتن در معرض تشعشعات از طریق شیر منجر به افزایش فوری و پایدار در نرخ مرگ و میر می‌شود. نتایج در طول زمان ثابت ماند.

آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا احتمالاً هفت تا 14 برابر بیشتر از آنچه تصور می‌‎شد، موجب مرگ انسان‌ها به خصوص در غرب میانه و شمال شرق آمریکا شده‌اند.

زمانی که آمریکا در طول جنگ جهانی دوم از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد و شهرهای «هیروشیما و ناکازاکی» ژاپن را بمباران کرد، برآوردهای محافظه‌کارانه نشان داد که 250 هزار نفر بلافاصله پس از آن کشته شدند. با این وجود حتی آنهایی که از این بمباران وحشت کرده بودند، هرگز متوجه نشدند که آمریکا به طور تصادفی و در مقیاسی مشابه، سلاح‌های مشابهی را علیه مردم خود به کار خواهد گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *