ایران؛ جزو پنج کشور اول در تولید کیت غربالگری نوزادان

14:00 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۱۴۵۲
دسته بندی: سیاست
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در جهان جزو پنج کشور اول قلمداد می شویم.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پاد، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین افتتاح و بهره برداری طرح تولید کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان گفت: با همت جوانان دانشمند، سازمان انرژی اتمی و با مشارکت مرکز توسعه فناوری در دانشگاه آزاد در استان مرکزی، ما در امتداد تولید آب سنگین در فرآیند مهندسی مولکولی، به ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: این کار بومی سازی نیست و کار تحقیقات نتیجه گرا است که مشتق از آن ما امروز به کیت غربالگری نوزادان دست پیدا کردیم که یکی از نیازهای کشور است و تاکنون دو سه کشور محدود در دنیا که این محصول را دارند، به صورت کوپنی و کاملاً محدود آن را به کشور ما واگذار می کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما امروز به عنوان یک قطب در تولید این کیت در جهان مطرح و جزو پنج کشور اول قلمداد می شویم که لطف الهی مشمول حال همکاران ما بوده است. کل این فرآیند یک سال طول کشیده است، یعنی محققان ما همت مضاعفی داشتند و سرمایه گذاری هایی صورت گرفت که مردم ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و در بدو تولد نوزادانی که دچار بیماری های متابولیک هستند از طریق این کیت تشخیصی سریع و زودهنگام، تشخیص داده شوند.

اسلامی گفت: با مجوزی که از سازمان غذا و دارو گرفتیم این کیت الان قابل عرضه است. همچنین میزان تولید، بسیار بیشتر از میزان مصرفی است که در کشور متصور است و ما برای این کیت، برنامه های صادراتی هم در نظر داریم.

وی افزود: غربی ها در حق آب سنگین دشمنی بسیار زیادی کردند و فشارهای سنگینی آوردند که ایران این ظرفیت را نداشته باشد. هدف شان این بود که این ظرفیت گرفته و برچیده شود و کما این که در بعضی از کشورهای اروپای شرقی هم غربی ها این کار را انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ولی مردم عزیز ما بدانند که با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی فناوری هسته ای هر روز خودش را بیشتر و بیشتر در عمق و در سطح گسترش می دهد به گونه ای که بتواند به صورت فراگیر تأثیرات خودش را در معیشت، زندگی و در سلامت جامعه نمایان و پدیدار کند و مردم بتوانند از ظرفیت آن بیش از گذشته استفاده کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *