فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود/ آلودگی آب حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند/ وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد

14:29 - 13 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۳۹۰۹
فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود، آلودگی آب حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند، وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد و ... را در بسته خبری «در استان‌ها چه خبر» میزان بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود، آلودگی آب‌ حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند، وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد و ... را در بسته خبری «در استان ها چه خبر» میزان بخوانید.

یزد پایلوت اجرای طرح سند آموزشی مدیریت بحران کشور شد

راه دانا: مدیرکل مدیریت بحران یزد با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه مدیریت بحران گفت که یزد پایلوت اجرای طرح سند آموزشی مدیریت بحران کشور شد. یکی از مسائلی که الان در جامعه ما نیاز است و باید نسبت به آن آمادگی لازم در بین مردم ایجاد کنیم، بحث آمادگی در برابر حوادث است و در این زمینه شعار استانی آماده در برابر مخاطرات را در دستور کار خود قرار دادیم. زلزله و حوادثی از این قبیل قابل پیش‌بینی نیست؛ علاوه بر این حوادث، جامعه ما باید در برابر حوادث قابل پیش‌بینی از جمله خشکسالی یا سیل هم آمادگی لازم را داشته باشد. استان یزد در این زمینه به عنوان پایلوت کشوری معرفی و مقرر شد که 200 هزار نفر در این طرح آموزش‌های مدیریت بحران را دریافت کنند. خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته 230 هزار نفر در استان یزد در این دوره‌ها شرکت کردند.

کشف ابزار سنگی تاریخی در محوطه تاریخی بی‌بی‌زلیخایی کهگیلویه

ایسنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف ابزار سنگی تاریخی در محوطه تاریخی بی‌بی‌زلیخایی سوق شهرستان کهگیلویه خبرداد. محوطه تاریخی بی‌بی زلیخایی سوق ثبت ملی شده است؛ با هدف کارهای علمی و پژوهشی فاز نخست کاوش این محوطه تاریخی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی کشور آبان‌ماه امسال آغاز شد. در این کاوش‌ها ابزار سنگی مربوط به دوره نوسنگی بدون سفال کشف شده است که مطالعات اولیه نشان می‌دهد این ابزار برای ساخت ابزارآلات کشاورزی و شکار مردم آن دوره استفاده می‌شد.

فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود؛ مرثیه‌ای برای پایتخت وطنی «ورشو»

مهر: اینجا پایتخت ایرانی «ورشو» است، جایی خیلی دورتر از پایتخت لهستان ولی با رنگ و بوی فلزی اروپایی که برای خودش مکتبی ناب ساخته است؛ حکایتی از مس تا طلا! نقش‌ها آرام‌آرام روی ظرف ورشو خودش را نشان می‌دهد، هر بار که کار نقش‌بندی یک‌طرف تمام می‌شود سینی را می‌چرخاند و نوبت را به بخش بعدی می‌دهد، ساعت‌ها زمان می‌برد تا نقش‌ها دست‌به‌دست هم دهند و اتحاد و پیامشان یکدست شود. کنار دست مرد قلم‌زن، سینی «ورشو» با نقش و نگارهای اسلیمی خودش و زیبایی‌هایش را به رخ می‌کشد، معلوم است به‌تازگی نگاشتن گل و برگ‌ها روی سینی تمام‌شده و قرار است پشت ویترین از مشتری‌ها دلبری کند، حکایت ورشو و مرد قلم‌زن، روایت تاریخ هنرمندی مردمان این دیار است. راسته ورشو سازها واقع در بازار بروجرد که امروز تنها نامی از آن آوازه‌اش باقی‌مانده است حتی نتوانسته یک هنرمند را به همسایگی خود بگیرد، نه اثری از صدای چکش است و نه حرارتی از کوره‌های ریخته‌گری‌اش بلند می‌شود، اینجا سوغات وطنی در مصاف با چین نه‌تنها شکست‌خورده بلکه زمین‌گیر هم شده است.

فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود/ آلودگی آب حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند/ وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد


وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد

تسنیم: کاشت پنبه که روزی نام طلای سفید منطقه خراسان شمالی را یدک می‌کشید این روزها حال و روز خوبی ندارد. کاشت پنبه به عنوان یکی از کالاهای کشاورزی مرغوب استان خراسان شمالی هر چند در روزگار نه چندان دور رونق خوبی داشته است اما این روزها حال و روز خوبی نداشته و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. در سال 95 بیش از 5 هزار هکتار از زمین‌های استان به کاشت پنبه اختصاص یافت و بیش از 13 هزار تن از این محصول برداشت و به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی رفت اما امسال بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان هر چند سطح زیرکشت این محصول در استان افزایش یافته اما میزان تولید پنبه آن‌چنان که باید چنگی به دل نمی‌زند و این نشان دهنده افول تولید این کالای حیاتی کشاورزی در یکی از قطب‌های تولید آن است. کارشناسان تولید پنبه معتقدند٬ محدودیت منابع آبی، تنش گرمایی، کاهش دما در ماه‌های گرم سال و به دنبال آن ریزش گل و غوزه پنبه از علل کاهش تولید این محصول در سال‌های اخیر بوده است. برخی دیگر نیز می‌گویند که کاهش قیمت جهانی پنبه در چند سال گذشته و همچنین افزایش هزینه‌های کاشت و برداشت، سبب کاهش سطح زیرکشت این محصول راهبردی شده و در نتیجه از هفت کارخانه فرآوری پنبه استان فقط یک کارخانه با ظرفیت کامل فعال و بقیه نیمه فعال است. اما در این میان پنبه‌کاران خراسان شمالی نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند دست واسطه‌ها و بازارهای خارجی در میان است و دیگر پنبه ایران و منطقه خراسان‌ شمالی همانند سابق مشتری ندارد.

فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود/ آلودگی آب حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند/ وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد


کشف ۶۶ قبر باستانی در شانزدهمین فصل کاوش «شهر سوخته»

شازدهمین فصل کاوش شهر سوخته منطقه سیستان با کشف 66 قبر باستانی انسانی و قبر یک میمون به پایان رسید. باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در شانزدهمین فصل کاوش شهر سوخته با هدف دستیابی به بخش‌های صنفی، کارگاه‌ها و انبارهای عمومی شهر سوخته فعالیت داشتند و این فصل از کاوش در قسمت‌های یادمانی و گورستان‌های شهر سوخته که شامل آثاری از عصر مفرغ است انجام شد تا باستان‌شناسان به فناوری‌های صنعتی مردم این شهر دست پیدا کنند. کاوش‌ها در شهر سوخته از سال 76 تاکنون با مولفه‌هایی از جمله بازسازی جامعه مردم قدیم سیستان، شناسایی شرایط آب و هوایی هزاره سوم قبل از میلاد در این منطقه وضعیت حیات انسانی، گیاهی و جانوری شهر سوخته در حال انجام است. این فصل از کاوش شهر سوخته در محوطه باستانی انجام شد که در پی آن به 66 قبر انسانی دست یافتیم که یکی از آن ها قبر سردابه‌ای و متعلق به بانویی بود که در آن 45 شی از جمله سفالینه‌هایی بود که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد یکی از این سفالینه‌ها محل نگهداری مایع ترش خمیر برای پخت نان بوده است. کشف قبر یک میمون کوچک نابالغ با سنی کمتر از 2 سال از دیگر نتایج شاخص شانزدهمین فصل کاوش بود که در این قبر یک کوزه نیز کشف شد که نشان می‌دهد مراسم تدفین این میمون با تشریفات خاصی انجام شده است.

فلز اروپایی که در ایران «زر» می‌شود/ آلودگی آب حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند/ وقتی طلای سفید خراسان شمالی «عیار» گذشته را ندارد


آلودگی آب‌ها به سموم و تخریب زیستگاه‌ها حیات وحش زنجان را تهدید می‌کند


برچسب ها: آلودگی آب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *