آمادگی دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان از نخستین ماه سال 95/ توضیح سخنگوی دولت درباره اتهامات وارده به برادر رئیس جمهور

10:21 - 11 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۲۷۷۷
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور، هیات وزیران را موظف کرده است برنامه کوتاه مدت برای رونق اقتصادی و حل مشکلات مردم و افزایش سطح اشتغال، تهیه و اجرا کنند.
موظف شدن اعضای ستاد اقتصادی دولت به ارائه برنامه کوتاه مدت برای رونق اقتصادی

به گزارش خبرنگار سیاسی ، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (سه شنبه) خود با بیان اینکه ضرورت دارد دولت در قبال حماسه انتخاباتی مردم اقدامی فراتر از تجلیل و تکریم انجام دهد، اظهار کرد: رئیس جمهور، هیات وزیران را موظف کرده است برنامه کوتاه مدت برای رونق اقتصادی و حل مشکلات مردم و افزایش سطح اشتغال، تهیه و اجرا کنند.

وی ادامه داد: دولت از تمام نمایندگان فعلی مجلس چه آنها که برای مجلس دهم منتخب شده اند و چه آنها که منتخب مردم نشده اند برای همکاری و کمک به دولت در راستای بهبود وضعیت معیشت مردم و رونق اقتصادی دعوت به عمل می آورد.

نوبخت تصریح کرد: اگر چه ما از برخی دوستان مکدر هستیم اما همه آنها را سرمایه انسانی این نظام می دانیم و از آنها برای کمک به دولت دعوت به عمل می آوریم.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتخابات 94 را همانند انتخابات 92 ارزیابی می کنید ، گفت: انتخابات 92 یک مشخصه داشت و همه با امید و اعتماد به این عرصه ورود کردند و پاسخ خود را هم دریافتند.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور وعده داده بود طی دو سال گذشته زنجیرهای سنگین تحریم از پای ملت برداشته شد و کشورهایی که اجازه نمی دادند مسئولانشان به ایران سفر کنند امروز روسای جمهور همان کشورها به ایران می آیند و رئیس جمهور ایران را هم با عزت به کشورهای خود دعوت می کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم در انتخابات 94 به لیست امید اعتماد کردند افزود: انتخابات 94 را باید در راستای انتخابات 92 ارزیابی کنیم و می توانیم آن را گام دوم هماهنگی یا ائتلاف مردم بدانیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون علت تاخیر در اعلام نتایج انتخابات در برخی از حوزه های انتخابیه مثل اصفهان و مشهد، اظهار کرد: برای اعلام یک آمار باید هماهنگی های لازم صورت گیرد؛ آنچه واقعیت دارد این است که یکی از ویژگی های این انتخابات عدم وجود اختلاف میان هیات های اجرایی و نظارتی بود و ما شاهد یک نظم فراگیر در انتخابات برگزار شده بودیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می کنید که بودجه به موقع تصویب شود، بیان داشت: نه بر اساس یک پیش بینی بلکه مستند عرض می کنم با توجه به اینکه برخی اعضای کمیسیون تلفیق در انتخابات برگزار شده موفق به کسب رای نشدند دیروز در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و بررسی بودجه 95 را آغاز کردند و در پایان جلسه نیز با اکثریت ، کلیات بودجه را به تصویب رساندند و امروز بعد از ظهر نیز قرار است وارد جزئیات بودجه شویم و درآمدها را بررسی کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر دور نمای روابط دولت با مجلس آینده با توجه به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات برگزار شده گفت: باید نسبت به برخی تقسیم بندی ها تجدید نظر کنیم؛ یک زمانی نیروهای سیاسی در قالب راست و چپ تقسیم می شدند و در مقطعی دیگر این نیروها را با عنوان اصلاح طلب و محافظه کار می شناختیم اما امروز باید در یک جمع سیاسی در مورد عناوین واقع بینانه سیاسی دیگری صحبت کرد.

وی با اشاره به حمایت بخشی از نیروهای معتدل از دولت در جهت خدمت به مردم، اظهار کرد: دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی ندارد و دولت این انتظار را ندارد که مجلس از وظایف نظارتی وقانونی خود کوتاه بیاید.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ساز و کار دولت برای جلوگیری از قاچاق میوه شب عید گفت: دولت تا کنون به منظور تنظیم بازار میوه شب عید و حمایت از باغ داران داخلی حدود 32 هزار تن پرتقال و 12هزار سیب خریداری کرده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال حذف کارت سوخت بیان داشت: در این زمینه جمع بندی کارشناسی نداشتیم اما دولت با استمرار وضع موجود موافق است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت همچنان امیدوار است که بودجه 95 تا قبل از آغاز سال آینده به تصویب برسد یا خیر گفت: با توجه به برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی کمیسیون تلفیق می توانیم تا پایان اسفند ماه لایحه بودجه 95 را به قانون تبدیل کنیم.

نوبخت ادامه داد: دولت حتی آماده است که اگر لایحه بودجه در هفته سوم فروردین به تصویب رسید، افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را از نخستین ماه سال 95 آغاز کند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان مالیات از یارانه های نقدی چه میزان بوده است و دولت چه برنامه ای در رابطه با پرداخت یارانه ها برای سال آتی دارد تصریح کرد: سقف منابع مالی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 95 بالغ بر 48 هزار میلیارد تومان است که از محل افزایش قیمت ها که از سال 89 تا 94 انجام شده و تغییر قیمت بنزین در سال 94 باید تامین می شد.

وی ادامه داد: دولت همچنین اجازه یافت از ردیفهای یارانه ای استفاده کند و سهمی که از این مجموعه برای شرکت گاز و برق ایجاد شد چیزی در حدود 36 هزار میلیارد تومان است و تا کنون هم شرکت نفت و هم شرکت گاز و توانیر تلاش کردند مبالغشان را بپردازند.

نوبخت ادامه داد: در ارتباط با سال آینده در لایحه بودجه 95 تبصره هدفمندی یارانه ها وجود دارد که مشابه سال فعلی به مجلس پیشنهاد شده و همین مجلس ظرف اسفند ماه آن را مشخص می کند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در رابطه با تخریب هایی که در آستانه انتخابات نسبت به آن انجام شد شکایتی را ارائه کرده است یا خیر گفت: دولت شکایات خود را در رابطه با اتهامات انتخاباتی وارده به مرجع قضایی منعکس کرده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی‌اش از فضای اقتصادی کشور در سال آینده اظهار کرد: پیش بینی ما برای سال آینده نرخ تورم زیر 11 درصد است و بر اساس لایحه ارائه شده به مجلس رشد سرمایه گذاری ما در سال آینده بین 5/4 تا 5 درصد رشد اقتصادی هم بین 5 تا 6 درصد خواهد بود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آقای فریدون برادر رئیس جمهور شکایتی را در رابطه با اتهاماتی که زاکانی به او وارد کرده است ارائه داده یا خیر گفت: در این رابطه شاید به صورت کم سابقه ای شخص رئیس جمهور مورد خطاب بود و دیگران هم به دلیل انتساب به وی مشمول محبت دوستان! قرار می گرفتند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در همین رابطه در هفته گذشته شکایاتی به مرجع قضایی ارائه شد و فکر نمی کنم نیازی به شکایت تک تک افراد باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت از بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه توسط مجلس نهم مایوس شده است یا خیر اظهار کرد: همان طور که کمیسیون تلفیق بودجه شروع به کار کرده است، انتظار داریم کمیسیون تلفیق برنامه ششم هم کار بررسی این برنامه را آغاز کند و دولت در این رابطه مایوس نشده است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت نسبت به تعامل بیشتر مجلس آینده نسبت به مجلس فعلی امیدوارتر است یا خیر گفت: باید از زحمات نمایندگان مجلس نهم تشکر کنم؛ البته در پاره ای از موارد برخی نمایندگان کارهای بی سابقه ای انجام دادند که ما کار آنها را به پای مجلس تلقی نمی کنیم؛ مجلس فعلی در حذف تحریم ها به دولت کمک کرد و ما بایداز این مجلس قدردان باشیم.

سخنگوی دولت در پایان خاطر نشان کرد: اینکه در مجلس آینده همگرایی بیشتری از سوی نمایندگان با دولت صورت می گیرد قابل پیش بینی است و ما می توانیم شاهد تعامل بیشتر دولت و مجلس باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *