از حوادث پاریس شوکه شدم نه متعجب/عملیات جدیدی در سوریه خواهیم داشت و نیروهای ویژه اعزام کرده ایم/اگر فرانسه درخواست حمله ناتو به مواضع داعش را بکند،مسلما این کار رامیکنیم

7:07 - 27 آبان 1394
کد خبر: ۹۸۱۳۳
خبرگزاری میزان-جان کری در گفتگو با فاکس نیوز گفت:اگر فرانسه درخواست کند ماده 5 پیمان ناتو اعمال شود،مسلما ما وظیفه داریم به آن عمل کنیم. و ما این کار را خواهیم کرد.
از حوادث پاریس شوکه شدم نه متعجب/عملیات جدیدی در سوریه خواهیم داشت و نیروهای ویژه اعزام کرده ایم/اگر فرانسه درخواست حمله ناتو به مواضع داعش را بکند،مسلما این کار رامیکنیمبه گزارش سرویس بین الملل ، فاکس نیوز در ابتدا پرسید: وزیر شما هفته پیش گفتید که ISIS یا همانطور که شما می گویید داعش، عمرش رو به اتمام است. باراک اوباما هم به تازگی گفت داعش دست کم از نظر جغرافیایی مهار شده است. ولی درست چند ساعت بعد از شما اعلام شد 129 نفر در پاریس به دست داعش کشته شدند. فکر نمی کنید ما باید فورا و قویا در سیاست های خود در قبال داعش تجدید نظر کنیم مخصوصا با توجه به حملاتی که همین حالا در حال وقوع هستند. روسیه هم اعلام کرد که داعش مسئول سقوط هواپیمای مسافری این کسور است.؟
کری در پاسخ گفت: درست است. ما هم قبول داریم. ببینید من همچنان روی حرفم هستم. عمر داعش به شماره افتاده است. شک نکنید. البته من زمان دقیقی در این خصوص به شما نمی دهم ولی می دانم که شماره معکوس برای عمر داعش شروع شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا به این سوال که : این کار ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد؟ پاسخ داد:  ما محدوده فعالیت و قدرت آنها را در سطح فرماندهی کاهش داده ایم. قلب قلمروی داعش، یعنی محدود خلافت ادعایی آنها در سوریه و عراق، در منطقه ای بنام رقه سوریه واقع شده است. این منطقه در حال کوچکتر شدن است. آنها محاصره شده اند. آنها نتوانسته اند این منطقه را گسترش دهند. آنها مضمحل شده اند. ما چندین شهر را از سلطه داعش آزاد کرده ایم. صدها هزار عراقی توانسته اند به خانه و کاشانه خود در تکریت برگردند. نبرد برای آزاد سازی الرمادی ادامه دارد. پالایشگاه بیجی آزاد شده است. سینجار همین چند روز پیش آزاد شد. ما شیوه مقابله با داعش را یافته ایم. و فکر می کنیم با بسته شدن مرزهای ترکیه و عملیات نظامیان ترکیه و افزایش فشارها بر رقه قدرت آنها را برای گسترش اهداف شیطانیشان از بین می بریم. شما این موضوع را در حملات چند روز گذشت ما مشاهده کردید. ما 161 تانکر نفت آنها را گرفتیم.
وقتی خبرنگار فاکس نیوز پرسید: آقای وزیر اکنون می بینیم که آنها دامنه حملاتشان را به آنسوی مرزها کشانده اند و شیوه عملیاتی خود را عوض کرده اند. آیا وقت آن نیست که ما هم شیوه خود را عوض کنیم؟ کری گفت : منظور شما از این سوال که آیا وقت آن نیست که ما هم شیوه خود را عوض کنیم؟ چیست؟ بیشتر آمریکایی ها نمی خواهند و موافق نیستند که ما شمار زیادی از نظامیان پیاده آمریکا را برای اشغال سوریه بفرستیم. این کار در عراق موثر نبود. فکر می کنم بشتر مردم موافقند که در پیش گرفتن این شیوه در سوریه درست نیست. راه درست تقویت مردم منطقه برای مقابله با داعش است به طوری که بتوانند شهرهای خود را کنترل کنند. ما خیلی تلاش می کنیم تا به آنها کمک کنیم. حالا، وقت پرداختن به اعضای خارجی داعش است. به همین علت هم اوباما به من دستور داد که این ائتلاف 65 کشوری را تشکیل دهم. 

خبرنگار فاکس نیوز در ادامه پرسید : ولی همه این مسائل مستلزم صرف زمان زیاد است و کری پاسخ داد :  له این کار زمان می برد.

او به این سوال که :  باید قبول کنید که به علت سرعت کم تلاش های دیپلماتیک و اقدامات نظامی، حالا داعش به پاریس و جاهای دیگر حمله می کند. آیا قبول ندارید که آمریکا می تواند با یک عملیات نظامی خوب ظرف چند ماه می تواند کار داعش را یکسره کند؟ اینطور پاسخ داد : بله. من به توانمندی آمریکا در این خصوص شکی ندارم. ولی اگر قرار باشد ما جایی را برای همیشه اشغال نکنید، باید برخی چیزها را از بین ببریم. و ما هنوز این کار را نکرده ایم. 

وقتی خبرنگار پرسید : ولی آیا به جای صرف چندین سال زمان، این کار ارزش انجامش را ندارد؟ ما این کار را در عراق کردیم. حالا شما می بینید که داعش همه را به قتل می رساند. کری گفت : بله. ولی می دانید که اسد با آزاد کردن 1500 زندانی و مالکی هم با آزاد کردن 1000 نفر در عراق باعث تشکیل داعش شدند. 

سپس خبرنگار فاکس نیوز پرسید :و شاید آمریکا در همان روزهای نخست تشکیل داعش خوب عمل نکرد؟  

کری پاسخ داد : نه اینطور نیست. آنها دست در دست هم دادند تا اسد بتواند بگوید که :  آیا خشونت ها کار من است یا تروریست ها . بدینسان مردم از او حمایت کردند. 

خبرنگار دوباره پرسید:  پس شما فکر می کنید که لازم نیست ما راهبرد خود را عوض کنیم؟ یک تغییر کیفی. من می دانم که شما از کمیت صحبت می کنید. شما فکر نمی کنید که باید تغییر کیفی صورت بگیرد؟  و وزیر امور خارجه آمریکا گفت: همینطور است. ما هم طرفدار تغییرات کیفی هستیم. این همان چیزی است که اوباما بدنبال آن است. ژنرال دانفورد پیشنهادهای جدیدی به رئیس جمهور داده است که رئیس جمهور بیشتر آنها را تایید کرده است. ما عملیات جدیدی داریم. به همین علت هم نیروهای ویژه به سوریه اعزام شدند. شاید از نظر کیفی، چیزهایی به این نیروها اضافه شود. 

کری به این سوال که :  فکر می کنید تغییری کیفی خواهیم داشت؟ ، گفت :  شاید. رئیس جمهور همیشه آماده شنیدن پیشنهاد است و به همه گفته که آماده شنیدن پیشنهادهای عملی است. او دوست ندارد سریعا 20 هزار نیروی نظامی به سوریه اعزام کند بدون اینکه اطلاع داشته باشد که این کار مفید است یا خیر. 

خبرنگار فاکس نیوز در ادامه گفت : به این سوالk بله  یا خیر  پاسخ بدهید. اگر فرانسه درخواست کند ماده 5 پیمان ناتو اعمال شود، بندی که عنوان می کند اگر به یکی از متحدان ناتو حمله شود به منزله حمله به همه آنهاست، آیا شما از این نظر حمایت می کنید؟ کری پاسخ داد : خب. ما الان هم اینکار را کرده ایم. منظورم این است ببینید اوباما یکسال پیش گفت ما در جنگ با داعش هستیم. یکسال پیش این را گفت. ما از زمان حوادث یازده سپتامبر 2001 این بند را به اجرا گذاشتیم. اگر کشور دیگری هم این کار را بکند، مسلما ما وظیفه داریم به آن عمل کنیم. و ما این کار را خواهیم کرد. من همین امروز صبح با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه ملاقات کردم. او فکر نمی کرد که لازم به این کار باشد. کشورهای ناتو همین حالا هم به طرف مختلف در این جنگ مشارکت دارند. 

خبرنگار دوباره گفت : ولی آیا در این نبرد تغییر کیفی اعمال خواهد شد؟ 

کری پاسخ داد : موضوع این است که منظور شما از این تغییرات کیفی چیست؟ ما کردها و اعراب سوریه و عراق را گردهم و علیه داعش جمع کرده ایم. به طوری که همزمان با ضربات ما به داعش، آنها هم پیشروی می کنند. شک ندارم که سرعت این عملیات، شدت ضربات علیه داعش، میزان محدودیت فعالیت آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد. من شکی ندارم. منظورم این است که ما همیشه خطر اعضای خارجی داعش را درک کرده ایم. زیرا خبر داریم از آمریکا نیز شماری به سوریه رفته اند. بیش از 500 فرانسوی هم به سوریه رفته اند. از استرالیا، آلمان و بلژیک هم شماری به سوریه رفته اند. 

خبرنگار بار دیگر گفت : بنابراین شما فکر می کنید می توانید آنها را شکست دهید؟ . وزیر امور خارجه آمریگا پاسخ د اد :  شکی ندارم. شک ندارم که به مرور زمان داعش شکست خواهد خورد. 

خبرنگار فاکس نیوز در پاین گفت: باید امیدوار باشیم که این مدت کوتاه خواهد بود. کری هم پاسخ داد: ما سعی می کنیم. به همین علت هم ما همزمان فرایند سیاسی را نیز شروع کرده ایم. زیرا با حضور ایران و روسیه و کشورهای دیگر سرمیز مذاکراتی که از هفته آینده آغاز می شود، ما می توانیم مخالفان اسد را نیز به مذاکرات بیاوریم و احتمالا آتش بس برقرار کنیم تا بتوانیم حواس خود را به داعش متمرکز کنیم.



برچسب ها: تهران تهران پلیس پلیس فرانسه فرانسه روسیه روسیه سوریه سوریه اروپا اروپا داعش داعش تروریسم تروریسم اسرائیل اسرائیل نتانیاهو نتانیاهو تلفات تلفات پاریس پاریس حمله تروریستی حمله تروریستی تروریست تروریست کشته کشته روحانی روحانی پلیس فرانسه پلیس فرانسه اضطراری اضطراری اوباما اوباما france france paris paris بی سابقه بی سابقه ویدئوی جدید ویدئوی جدید حالت فوق العاده حالت فوق العاده داعش در اروپا داعش در اروپا پلیس ویژه پلیس ویژه اولاند اولاند فیلم جدید فیلم جدید جدیدترین فیلم جدیدترین فیلم video video جدیدترین تصاویر جدیدترین تصاویر حمله داعش به فرانسه حمله داعش به فرانسه شب خونین شب خونین روحانی و اولاند روحانی و اولاند Paris attack Paris attack Franve attack Franve attack Daesh attack to paris Daesh attack to paris Daesh attack to france Daesh attack to france ISIS attack paris ISIS attack paris Paris terrorist attack Paris terrorist attack Images Images France police France police Paris police Paris police ویدئوی جدید از فرانسه ویدئوی جدید از فرانسه سفر روحانی به فرانسه سفر روحانی به فرانسه سفر روحانی به اروپا سفر روحانی به اروپا Terrorists Terrorists تعدات تلفات تعدات تلفات

حسن
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
0
اگر فرانسه درخواست کند؟!! یعنی خاک....
ایرانی
|
-
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
0
0
اقای کری نمیخواد شما حمله کنید ادم به این حیله گری ودروغ گویی واقعا رو میخواد حتما دوباره میخواهید برای داعش اسلحه بفرستید اقای کبک
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *