نظارت‌های مدیریتی موجب افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی می‌شود

14:49 - 20 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۴۱۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان- رئیس کل دادستری استان تهران گفت: اگر نظارت‌های مدیریتی خویش را به نحو شایسته به انجام برسانند، باعث ایجاد سلامت و افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی خواهد شد.
نظارت‌های مدیریتی موجب افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی می‌شود
به گزارش گروه حقوقی و قضایی ، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان تهران، «غلامحسین اسماعیلی» در دومین نشست شورای مدیران دادگستری کل استان تهران  با ارائه گزارشی از وضعیت دادگستری استان تهران خطاب به معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: وضعیت دادگستری کل استان تهران را شما به دلیل این که قبلاً در آن سمت داشتید و بعد از آن نیز به واسطه حضور در سمت های دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه و فعالیت در تمامی حوزه های مرتبط به طور کامل اشرافیت و تسلط دارید و با مسائل و مشکلات آن آشنا هستید.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه گفت : این حوزه قضائی ، علاوه بر اهمیت فوق العاده پایتخت جمهوری اسلامی ایران و گستردگی در حدود یک پنجم پرونده های کل کشور را رسیدگی می نماید و علاوه بر آن نیز نوع و جنس پرونده ها هم با سایر استان های کشور متمایز بوده و دارای پیچیدگی و سنگینی خاصی است و مدیران توانمند و کار آزموده و دارای علم ، تجربه و تعهد کافی عهده دار مسئولیت کار در این مجموعه است و در کنار آن وجود قضات باسواد و فرهیخته و توانمند و همچنین همکاران اداری خدوم و زحمتکش و شایسته که ایثارگرانه در حال تلاش هستند با وجود کمبود کادر قضائی و اداری در حال ایفاء وظایف هستم.

اسماعیلی کثرت پرونده ها و کمبود نیروی انسانی را بزرگترین مشکل دادگستری کل استان تهران عنوان کرد و افزود : مدیران این محاکم در کلیه دیدارها به طور مداوم از کثرت پرونده ها و کمبود کادر قضائی و اداری نگران هستند و در مجموعه تجدیدنظر این دادگستری و با وضع قانون جدید و الزامات ماده 450 قانون آیین دادرسی در ارتباط با تهیه گزارش و تعیین وقت دادرسی برای پرونده ها و قابلیت تجدیدنظر خواهی کردن پرونده های مواد مخدر، کار را در حال حاضر در مجموعه تجدیدنظر استان سنگین تر نموده است و در کنار این موضوع نیز با کمبود شدید نیروی اداری مواجه هستیم.

وی در ادامه گفت : وضعیت ساختمان های دادگستری همه در شرایط فعلی مناسب نیست و برای آینده با عنایت ریاست قوه قضائیه افق و چشم انداز خوبی دیده شده و این شرایط بهبود پیدا خواهد نمود.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد : اما با وجود این مشکلات و توانمندی هایی که عرض شد، در حدود یک سال و نیم که بنده افتخار مدیریت آن را داشته ام، مهم ترین اقدام ما رفع دغدغه های مرتبط با سلامت مجموعه و کاهش اعتماد عمومی به دستگاه قضائی از طریق جلسات ، نشست ها و تدابیر مختلف بوده که توانستیم آن را بازسازی کنیم و در این مجموعه گام های جدی برداشته ایم و این اعتماد در حال بازگشت به دادگستری می باشد و با اطمینانی که مردم به مجموعه مدیریتی پیدا نموده اند، اطلاعات و گزارش های مردمی در اختیار ما قرار می گیرد که پس از بررسی ها اقدامات بعدی صورت می پذیرد.

غلامحسین اسماعیلی در بخش دوم سخنان خود در جمع مدیران قضائی و ستادی موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان ها را مورد اشاره قرار داد و گفت : این مساله علاوه بر این که جزء سیاست های کلی نظام و همچنین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری می باشد در دستورالعمل های متعدد و مکرر از ناحیه ریاست محترم قوه قضائیه نیز مورد تاکید فراوان قرار گرفته است.

وی گفت: در هفته قوه قضائیه سال جاری که در محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) افتخار حضور داشتیم ، یکی از نکاتی که معظم له با حساسیت و جدیت مطرح نمودند و به عنوان یک مطالبه از مسئولین دستگاه قضائی خواستند که برای آن تدبیری اتخاذ شود ، موضوع غم بار زندان و زندانیان است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حل مساله زندان و زندان زدایی خاطرنشان کرد : معظم له در آن جلسه ارشادات و تاکیداتی داشتند که این همه زندانی زیبنده نظام قضائی و حکومتی ما نیست و بارها تاکید و خواسته شده از یکایک مدیران که باید با کاهش جمعیت کیفری مواجه باشیم و این به معنای مدارا و ارفاق با اراذل و اوباش و متجاوزین به نوامیس مردم و آدم رباها و سارقین نیست و در حال حاضر فراوان هستند کسانی که امروز در زندان بودنشان ضرورت ندارد و ما انتظار داریم که دادستان ها و معاونین آنان در این موضوع ، در خصوص زندانیان تحت قرار و یا بازداشتی های تحت نظر حساسیت بیشتری داشته و در حال حاضر با توجه به تاسیسات حقوقی که در قانون مجازات اسلامی تعریف شده در خصوص موضوعات کیفری می توانیم در ارتباط با بسیاری از مرتکبین جرایم از مجازات های جایگزین همچون تعلیق تعقیب و آزادی مشروط و... در صدور حکم و اجرای آن استفاده کنیم.

اسماعیلی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر بحث نظارت‌های مدیریتی در جهت افزاش سلامت اداری گفت: ما بر این باوریم که مجموعه مدیران قضائی، اگر نظارت های مدیریتی خویش را به نحو شایسته به انجام برسانند ، باعث ایجاد سلامت و افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضائی خواهد شد. وی در این رابطه از کلیه مدیران قضائی درخواست نمود ، نسبت به انجام وظایف نظارتی خود اهتمام بیشتر و جدی تر داشته باشند.

وی تصریح کرد: نظارت باعث پیشگیری می شود و در نهایت باعث ایجاد روحیه امیدواری برای مردم می گردد و باید به سمت و سویی حرکت کنیم که خطایی از کسی سرنزند و شما باید در مرحله پیشگیری با نصیحت و مراقبت کاری کنید که لغزش برای کارکنان ایجاد نشود و تمام تلاشمان در جهت حفظ نیروهایمان باشد. 

سپس در ادامه این مراسم شجاعی ؛ سرپرست معاونت آمار و انفورماتیک گزارشی در خصوص نحوه کنترل های مدیریتی از طریق سامانه سمپ و همچنین حجت الاسلام و المسلمین تمجیدی ؛ معاون برنامه ریزی پیرامون اهداف برنامه اجرائی سال 1394 دادگستری استان تهران مطالبی خطاب به حضار ارائه کرد.

شایان ذکر است: در این جلسه تعداد سیزده نفر از قضات و کارکنان اداری نمونه در هفته قوه قضائیه ، لوح تقدیر و جوایز خود را از معاون اول قوه قضائیه دریافت نمودند که اسامی آنان به شرح ذیل است.

* غلامرضا یعقوبیان 
 *حسام کیومرثی اجیرلو
* منیره طاهر امیری 
*علی جبلی    
*حسین رحیمی
*جمشید جمشیدی نجف آبادی 
*حسن کاظمی راد
*مهناز مویدی 
* علی نور مهناد
*محمد صادق عبادینی 
* محمد سعید ظاهری 
*صلاح الدین علیپور ابدالانی
*ندا گرمابه مهابادی

انتهای پیام/    



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *