صادرات ۱۰۰ کیلو دارو به "روسیه" به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار

11:56 - 18 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۴۴۰
خبرگزاری میزان - معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صادرات دارو به روسیه را شاهد بودیم، گفت: میزان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشورمان با فارغ‌التحصیلان این رشته در آمریکا برابری می‌کند.
صادرات ۱۰۰ کیلو دارو به به گزارش گروه فضای مجازی ، سورنا ستاری در همایش و نمایشگاه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: ایران جزء 5 کشور دنیا در حوزه نیروی انسانی است؛ چراکه دارای 32 میلیون جوان 20 تا 30 سال بوده و 4.5 دانشجو دارد.
 
وی با اشاره به اینکه 36 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های مهندسی هستند، افزود: ایران معادل آمریکا و بعد از هند، چین و روسیه فارغ‌التحصیل مهندسی دارد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید به این جوانان اهمیت داد و برای آنها ارزش قائل شد، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد ما طی دو سال گذشته، توجه به این حوزه بوده است.
 
ستاری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید سهم از فروش محصولات داشته باشند، گفت: دانشگاه نباید متکی به بودجه دولتی باشد، این موضوع یک اصل است و باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: به دنبال نگرش جدید به نیروی انسانی هستیم، آینده پزشکی در رشته‌هایی هم‌چون ژنتیک و طب بازساختی است، لذا باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین پیگیر افزایش بودجه در این زمینه‌ها هستیم.
 
ستاری با تأکید بر اینکه سال‌ها در حوزه تجاری‌سازی پول ریختیم، تصریح کرد: تجاری‌سازی با پول دولت، شکل نمی‌گیرد؛ چراکه با رانت درست شده و قابلیت رقابت ندارد، همچنین سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی خاص مغفول مانده است که این موضوع مورد توجه بیش‌تر قرا گیرد.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ادامه داد: ماهیت اقدامات در حوزه مرز دانشی و تجاری‌سازی، اقتصاد دانش‌بنیان است که متکی بر جوان و طرح‌های نوآوری است، همچنین یکی از پایه‌های جدی این ماهیت، رقابت نیروی انسانی محسوب می‌شود.
 
ستاری گفت: آینده صنعت، در سیمان و فولاد نیست و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را باید در شرکت‌هایی هم‌چون شرکت‌های بیوتکنولوژی مشغول به کار کنیم. تیپ دانشجو عوض شده و با به‌کارگیری در صنعت سیمان و فولاد، به آینده موفقی دست نمی‌یابیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سال جاری صادرات داور به روسیه انجام گرفته است، افزود: تا پایان سال این میزان صادرات به بیش از 100 میلیون دلار می‌رسد، این درحالی بوده که کل وزن این صادرات 100 کیلوگرم نیست.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه جلوگیری از خام‌فروشی نفت و زعفران با دانش انجام می‌شود، اظهار داشت: خوشحالم چنین همایش‌هایی مانند برنامه امروز برگزار می‌شود. وظیفه ما هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده و درحال حاضر در حوزه مربوط به شرکت‌ها قانون به‌طور کامل پیاده می‌شود. در زمینه معافیت مالیاتی و گمرکی نیز مشکلی وجود ندارد.
 
ستاری بیان کرد: در حال حاضر ایجاد اکوسیستمی که بتوان در آن کارآفرینی و فعالیت دانش‌بنیان کرد، اهمیت دارد. در گذشته به پول نفت عادت کرده‌ایم. امسال خوشبختانه کم‌تر از 18 درصد بودجه دولت متکی به نفت خام است و زمانی که این میزان به صفر برسد، باید در کشور جشن بگیریم.
 
وی عنوان کرد: امسال بدترین سال از نظر بودجه‌ای برای دولت بود، ولی با این وجود با درایت این مسئله حل می‌شود. دولت باید دانش‌بنیان باشد و این مسئله را دنبال می‌کند.
 
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: تا دیروز برخی فکر می‌کردند نیروی انسانی خطر است، ولی اگر توجه کنیم که این نیروها خود قرار است کارآفرینی کنند و با فعالیت‌های دانش‌بنیان خودشان فعالیت داشته باشند، دیگر این افکار را نخواهیم داشت.
 

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *