مهر تایید ترکان بر کسادی بازار/ بنگاه‌ها تا خرخره بدهکارند

11:46 - 17 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۰۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - مشاور عالی رئیس جمهور با اشاره به نرخ رشد پایین اقتصادی کشور، گفت:‌ اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است.
مهر تایید ترکان بر کسادی بازار/ برخی‌ها تا خرخره بدهکارندبه گزارش ، اکبر ترکان در همایش تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پسا تحریم افزود: تحریم ها یک دوره بسیار طولانی و پیچیده و سهمگین را علیه مردم ما به وجود آورد و البته مردم  و نظام اسلامی در مقابل این تحریم ها مقاومت کردند. اما این به معنای آن نیست که این تحریم ها اثری روی اقتصاد ما نداشته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:‌ این موضوع باعث شد که در دوره هایی رشد اقتصادی کشور منفی باشد و اکنون نیز شاهد نرخ پائین رشد هستیم .

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تلاش شده تا نرخ رشد اقتصادی بالا طراحی و اجرا شود، افزود: برای دستیابی به این نرخ به صورت مداوم، نیاز به 1000 میلیارد دلار سرمایه گذاری در اقتصاد ایران هستیم.

وی گفت‌: البته اقتصاد ایران خودش توانایی سرمایه گذاری  750 میلیارد دلار را از طریق سرمایه گذاری های دولتی ، سرمایه گذاری نفت و انرژی ،  بخش خصوصی و بنگاه های فعلی دارد.

ترکان افزود:‌ بنابراین ما در این برنامه نیازمند به  250 میلیارد دلار سرمایه از خارج  کشور هستیم که می تواند به صورت سرمایه و یا سرمایه گذار خارجی به اقتصاد کشور تزریق شود.

مشاور عالی رئیس جمهور اضافه کرد: البته ترجیح مناسب برای کشور ما این است که  به جای استفاده از سرمایه خارجی  از سرمایه گذار خارجی استفاده شود.

وی با اشاره به بنگاه های بخش خصوصی  در کشور که می خواهند از سرمایه خارجی استفاده کنند، گفت:‌ بخش مهمی از بنگاه های ما تا خرخره  به سیستم بانکی کشور بدهکارند و معوقات دارند و نتوانسته اند تعهدات خود را بدهند. البته برخی از این بنگاه ها منابعی را که از بانک ها گرفته اند در جای خود مصرف نکرده اند.

ترکان گفت‌: اینکه چه طور بانکها چشم خود را بر این موضوع بسته اند و در این باره نظارت نمی کنند قابل بررسی است.

وی تصریح کرد: اگر چه مدیران ارشد بانک ها جابجا شده اند اما پیکره انها که این تسهیلات را به این بنگاه ها داده اند فرقی نکرده اند و همین موضوع باعث شده که در این باره پیگیری نمی کنند که آیا اقساط وام در جای خود ثبت شده یا خیر ؟ این بنگاه ها وقتی موج معوقات راه می افتد، ترجیح می دهند معوقه خود را ندهند.

ترکان افزود‌: اگر این بدهی ریالی را رها کنیم همین بنگاه ها با ضمانت همین بانک ها اقساط سرمایه گذاری خارجی را نیز پرداخت نمی کنند چون می دانند ما آدم های  خوبی هستیم  و همینگونه با این ها رفتار می کنیم و کم کم بدهی ریال آنها تبدیل به بدهی ارزی نیز می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اضافه کرد:‌ بنابراین ترجیح ما به جای استفاده از سرمایه خارجی ، استفاده از سرمایه گذار خارجی است زیرا سرمایه گذار خارجی علاوه بر آوردن پول با خود  فن آوری  و مدیریت نیز می آورد و به فکر توجیح اقتصادی و بازگشت سرمایه خود نیز هست. البته قبول دارم که بخشی از معوقات بانکی معلول شرایط اقتصادی کشور نیست.

وی با بیان اینکه ما در زمینه ورشکسته اعلام شدن بنگاه های ورشکسته نیز به خوبی عمل می کنیم گفت‌: وقتی سیستم خوب کار نمی کند یعنی یک پیکره بیمار اقتصادی را نگه داشته ایم و به جای آنکه آن را ورشکسته اعلام کنیم منابع را نابود می کند در حالیکه یک مدیریت هوشمند اینچنین سیستمی را ورشکسته اعلام می کند و برای بازسازی و نوسازی آن می کوشد.

تشریح اهداف مناطق آزاد فعال در کشور
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه هم اینک 7 منطقه آزاد فعال در کشور وجود دارد ، وظایف و اهداف تخصصی پیش روی هر یک از این مناطق را تشریح کرد.

ترکان گفت‌: سعی کرده ایم هر یک از این مناطق با توجه به ظرفیت  های منطقه ای و بالقوه ، وظایف و اهداف تخصصی خود را دنبال کند. منطقه ‌آزاد ماکو نقش توسعه فعالیت ایران و ترکیه را بر عهده خواهد گرفت.

ترکان ادامه داد: روسای جمهوری دو کشور تجارت کنونی 15 میلیاردی را به 30 میلیارد دلار هدف گذاری کرده اند که این منطقه می تواند نقطه کانونی توسعه تجارت ایران و ترکیه باشد.

وی افزود‌: در منطقه آزاد ارس شمال به دنبال کار با کشورهای حوزه قفقاز و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی  با آنها هستیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: این منطقه همچنین 30 هزار هکتار اراضی کشاورزی بسیار عالی دارد که می تواند قطب کشاورزی باشد. به همین خاطر به  دنبال آن هستیم تا منطقه ویژه کشاورزی پیشرفته را در آن به ثمر برسانیم.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد انزلی تاکید ما تجارت و توسعه آن با کشورهای حوزه خزر و به خصوص روسیه است، اضافه کرد: این منطقه  در آینده شاهد تحولات خوبی در حوزه این گونه روابط خواهد بود.

وی افزود: منطقه آزاد چابهار نیز دروازه اقیانوسی برای شرق کشور خواهد بود و از آن به عنوان محور ترانزیت برای ترانزیت کالا و خدمات به کشورهای شرق آسیا  استفاده می شود. چابهار همچنین قطب سوم پتروشیمی کشور است.

وی با بیان اینکه درمنطقه آزاد قشم به دنبال صنایع انرژی و  صنایع وابسته به آن هستیم افزود:‌ منطقه آ‌زاد کیش نیز با محوریت گردشگری به فعالیت های خود ادامه می دهد.

ترکان گفت‌: منطقه ازاد اروند نیز پشتیبان صنایع نفت و گاز ایران و همچنین پشتیبانی کننده از صنایع نفت و گاز عراق خواهد بود.

بخش انرژی مهمترین حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی است
مشاور عالی رئیس جمهور گفت‌: اولین و مهمترین حوزه برای جذب سرمایه گذار خارجی  حوزه انرژی است.

ترکان افزود: نفت و گاز مصرفی کشور ما سالانه  معادل یک میلیارد و 800 میلیون بشکه  نفت است که نشانگر هدررفت انرژی است.

وی با بیان اینکه همه هدررفت انرژی در کشور مربوط به اصلاح الگوی مصرف نیست، ادامه داد: بخشی از این هدررفت به خاطر نداشتن فناوری های پیشرفته است.

ترکان تصریح کرد: وزارت نیرو اعلام کرده که راندمان تبدیل سوخت به برق در  نیروگاه های کشور  37 درصد است یعنی دو سوم نفت و گاز تحویلی به نیروگاه ها هدر می رود و باید تلاش کنیم با استفاده از فناوری های نو این راندمان را حداقل به بالای  50 درصد برسانیم.

ترکان گفت:‌ البته در  قانون بودجه پیش بینی های لازم برای سرمایه گذاری در این زمینه شده و امکان برگشت سرمایه و سود از محل صرفه جویی انرژی  دیده شده است.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل کشور نیز اتلاف بسیار بزرگی رخ می دهد، اضافه کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور بخشی از این اتلاف را جبران می کند.

ترکان ادامه داد: شبکه ریلی کشور نیز نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است که  سرمایه گذاران خارجی می توانند در این حوزه ها وارد شوند.

وی با بیان اینکه در سرمایه گذاری پالایشگاه ها باید به سمت حلقه های پایین دست برویم ،گفت‌: سرمایه گذاری در بخش هایی مانند اوره، آمونیاک و متانول به اندازه کافی انجام شده است و باید سرمایه گذاری را به سمت فناوری های نوین و حلقه های دیگر پتروشیمی  هدایت کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه ما به لحاظ تعداد تولید دوازدهمین خودروساز دنیا بوده ایم، گفت‌:‌ این صنعت نیازمند حرکت به سمت فناوری های تازه است.

ترکان با بیان اینکه ظرفیت خودروسازی کشور قابل اغماض نیست، افزود: متاسفانه  از فناوری های روز فاصله گرفته ایم که این نیز می تواند هدف خوبی برای سرمایه گذاری های خارجی باشد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *