آماده باش 170 اتاق ایزوله برای مبارزه با موارد احتمالی بیماری ابولا در کشور

11:08 - 15 مهر 1393
کد خبر: ۹۵۴۳
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آماده باش 170 اتاق ایزوله برای احتمال بروز موارد مشکوک به بیماری ابولا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون موارد مشکوک در کشور در خصوص ابتلا به ابولا گزارش نشده است اما تدابیر لازم اندیشیده شده است.

: معاون مرکز مدیریت ییماری‌های واگیر وزارت بهداشت از آماده باش 170 اتاق ایزوله برای احتمال بروز موارد مشکوک به بیماری ابولا در کشور خبر داد و گفت: تاکنون موارد مشکوک در کشور در خصوص ابتلا به ابولا گزارش نشده است اما تدابیر لازم اندیشیده شده است.

محمود نبوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان اظهار کرد: ابولا تنها بیماریی است که مرگ و میر بسیار بالایی دارد، به طوری که می‌توان گفت50 تا 90 درصد مبتلایان جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که این بیماری از طریق تنفسی منتقل نمی‌شود، خاطرنشان کرد:  راه‌های انتقال آن از طریق خون، ترشحات، بافت بدن حیوان و همچنین خون و ترشحات انسان مبتلا به ابولا است و مبتلایان باید در شرایط  قرنطینه و ایزوله نگه داری شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با بیان این مطلب که سرایت این بیماری به دیگران بسیار بالاست، گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته در سال 1995 مشخص شد که ناقل این بیماری، خفاشان میوه خور بوده، در حقیقت  فضولات باقی مانده از تغذیه این حیوانات روی درختان بوده که سبب می‌شود تا میمون‌ها دچار این بیماری شوند.ساکنان این منطقه نیز پس از شکار و ذبح میمون‌ها مبتلا به این بیماری شدند.

نبوی در ادامه با بیان این مطلب که در سال 2006 این بیماری در آفریقای غربی نیز مشاهد شده است، گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که خفاش‌های ناقل به این منطقه نیز مهاجرت کرده‌اند. همچنین این بیماری در برخی از کشور‌ها مانند کینه، لیبریا و سیرالئون مشاهده شده است، به طوری که تاکنون 5 میلیون مورد ابتلا به این بیماری شناسایی و 3 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این مناطق از نظر بهداشتی آشفته بوده که این امر سبب شیوع این بیماری در آنجا شده است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بروز این بیماری در آفریقا سبب شده تا عربستان برای پیشگیری، ویزای حجاج غرب افریقا را صادر نکند، گفت: تاکنون مواردی از ابتلا به بیماری ابولا در این کشور مشاهده نشده؛ این در حالی است که تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده است و بروشور‌هایی نیز در بین زائران توزیع شده که علائم و موارد پیشگیری در آن آمده است.

نبوی با بیان این مطلب که تاکنون موارد مشکوک به ابتلا به ابولا در کشور نیز دیده نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر کشور آمادگی دارد تا در صورت لزوم این بیماری را کنترل کند. در حقیقت افرادی که از آفریقا وارد کشور می‌شوند در گمرگ به اداره بهداشت ارجاع داده می‌شوند. همچنین170 اتاق ایزوله در بیمارستان در آماده باش به سر می برند تا بیماران مشکوک به این بیماری به این اتاق‌ها منتقل شوند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین 107 مرز کشور به ایستگاه بهداشتی مجهز هستند تا بیماران مشکوک را شناسایی و به مراکز درمانی منتقل می‌کند.

وی همچنین در خصوص پادزهر این بیمار گفت: در حال حاضر این بیماری هیچ گونه پادزهر و واکسنی ندارد و تولید پادزهر توسط امریکا شایعه بوده و تنها درمان آن حمایتی است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خاتمه اظهار کرد: درواقع امریکا داروی آزمایشی را تحت عنوان زی مپ روی بیماران امتحان کرده که برخی از بیماران درمان و برخی دیگر جان خود را از دست داده‌اند. در حقیقت این دارو مراحل آزمایشی خود را به پایان نرسانده و حتی عوارض آن شناسایی نشده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *